پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از موازی‌کاری نهادهای فرهنگی هنری در عرصه فرهنگی جلوگیری شود، تاکید کردند: هرگونه هزینه‌کرد در عرصه فرهنگ و هنر نوعی سرمایه‌گذاری کلان برای کشور محسوب می‌شود.

شعارسال: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر پرهیز از موازی‌کاری نهادهای فرهنگی هنری در عرصه فرهنگ تاکیده کرده و متذکر شدند: بهره‌گیری از مشاوران فرهنگی، هنری و رسانه‌ای منجر به پیشبرد بهتر امور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

رسول خضری با اشاره به ضرورت ایجاد یکپارچه‌سازی فرهنگی بیان داشت: وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی فرد لایقی است اما باید به این نکته هم توجه داشت که مباحث فرهنگی در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد و نیازمند برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در این زمینه هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر و تحولات در عرصه فرهنگی نیازمند حداقل زمانی 10 ساله است، افزود: باید در کنار فرهنگسازی و توسعه فرهنگی به معیشت جامعه فرهنگی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تامین امنیت شغلی هنرمندان و اهل قلم افزود: باید بیمه‌های درمانی و اجتماعی قابل قبولی برای اصحاب رسانه و هنرمندان درنظر گرفته شود.

خضری با ابراز تاسف از بودجه حداقلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باتوجه به آسیب‌های فرهنگی موجود در کشور و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر رفع این آسیب‌ها لازم است در بودجه سال 96 توجه ویژه‌ای به مباحث فرهنگی صورت گیرد.

وی به ضرورت یکپارچه‌سازی مباحث فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید و تصریح کرد: باید تمامی مباحث فرهنگی تحت لوای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری و دنبال شود تا از هرگونه سیاست‌های چندگانه و موازی‌کاری در عرصه فرهنگ و هنر جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیازمند دقت نظر و صرف زمان قابل توجهی است، گفت: امیدواریم در دوره جدید فعالیت وزیر فرهنگ و ارشاد شاهد برداشته شدن گام‌های مهمی در عرصه رونق مباحث فرهنگ و هنر در کشور باشیم.

وی راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی را تخصیص اعتبارت ویژه دانست و گفت: باید از افراد توانمند و کارآمد به ویژه زنان در معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده شود.

خضری با اشاره به لزوم بهره‌گیری وزیر فرهنگ و ا رشاد جدید از مشاوران قوی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری و اقتصادی بیان داشت: این مشاوران بازوان قوی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهند بود. بهره‌گیری از مشاوران توانمند منجر به تسهیل امور و انجام فعالیت‌های اساسی در عرصه فرهنگ و هنر خواهد بود.

وی به تشکیل معاونت مختص زنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ در این معاونت باید چهره‌های رسانه‌ای متبحر بهره گرفته شوند.

*وزیر جدید از زنان توانمند در معاونت‌ها استفاده کند

فاطمه سعیدی نماینده تهران نیز با اشاره به اینکه انتظار ما این است که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش پیدا کند؛ گفت: در صورت افزایش بودجه این وزارتخانه قادر به برآورده کردن انتظارات مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید وزیر جدید فرهنگ و ارشاد از زنان توانمند در معاونت‌های مختلف استفاده کند، افزود: وزارتخانه‌ای مانند وزارت فرهنگ و ارشاد که مطالبات و انتظارات بیسیاری از آن وجود دارد و نیازمند درنظر گرفتن بودجه‌های ویژه و خاصی هم هست.

عضو فراکسیون امید با بیان این مطلب که باید بودجه مجموعه‌های فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متمرکز شود، گفت:‌ باید از پراکنده شدن بودجه فرهنگی در بخش‌های مختلف جلوگیری کرد.

*تکریم اهل هنر و ایجاد زمینه‌های خلاقیت بهترین راهکار خروج از معضلات فرهنگی

سهیلاد جلودارزاده با اشاره به اینکه همه فعالیت‌های فرهنگی با پول انجام نمی‌شود، افزود: این مساله قابل تاملی است که آیا همه فعالیت‌های فرهنگی نیازمند مبلغ و بوئدجه کلان است یا نه؟

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی نیازمند تفکر انسانی و توسعه یافتگی است، افزود: باید نوآوری و نوآفرینی را در مسائل فرهنگی شاهد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری فرهنگ یک کشور را می‌تواند ارتقا دهد،‌ تصریح کرد: البته برخی مواقع نوآوری منجر به انحراف می‌شود بنابراین هر گونه نوآوری نیز باید با تامل و دقت نظر صورت گیرد.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه شاهنامه‌خوانی و تعزیه ازجمله موارد فرهنگساز در جامعه ما به‌شمار می‌آید، افزود: این در حالی‌ست که در برخی کشورها رقص و آواز خیابانی رواج داشته است. بنابراین برخی امور فرهنگی مانند شاهنامه‌خوانی و تعزیه نیازمند هزینه‌های چندانی نیست درحالیکه اثرات فراوان فرهنگی دارد.

نماینده تهران با اشاره به اینکه نباید ریشه مباحث فرهنگی را تنها مختص کمبود بودجه بدانیم، افزود: خلق ایده‌های جدید در مباحث فرهنگی راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عدم خلاقیت جدید ایده‌ها، بن بست و سکوتی است که برای اهل فرهنگ به وجود آمده است، تصریح کرد: باید شرایط را برای خلق فکرهای خلاق به وجود آوریم.

جلودارزاده با بیان اینکه در فضای خاکستری نمی‌توان شاهد گشایش در مشکلات فرهنگی بود، گفت: باید با تغییر فضا زمینه ایجاد خلاقیت را برای اهل هنر و فرهنگیان فراهم کرد.

به گفته این نماینده مجلس؛ تکریم اهل هنر و فرهنگ و باز کردن فضا برای فعالیت‌های خلاق هنری بهترین اقدام در عرصه فرهنگی به‌شمار می‌آید. بنابراین فضای خلاق هنری می‌تواند منشا تحول در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

* ارشاد قادر است انتظارت مردم را برآورده کرده در راستای نظام گام بردارد

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه امروز مسئولان، حاکمیت و مردم تقویت تولیت و نظارت بر مراکز فرهنگی را از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبه می‌کنند، گفت: با وجود این همه توقعات و انتظارات بودجه و اعتبارت درنظر گرفته برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگوی این همه مطالبات نیست.

وی ادامه داد: برای برآورده کردن توقعات و انتظارات نیازمند درنظر گرفتن امکانات و منابع مادی قابل توجه برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اگر اعتبارات و منابع مالی قابل قبولی برای وزارت ارشاد درنظر گرفته شود وزیر مربوطه امکان و توان برآورده کردن مطالبات مردم را دارد، گفت: وزارت ارشاد باید نهادهای فرهنگی را هماهنگ و متمرکز کرده و امکانات درنظر گرفته شده را در راستای اهداف نظام به کار گیرد.

خدادادی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محوریت را در امور فرهنگی به دست گیرد؛ تصریح کرد: در این صورت است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر خواهد بود انتظارات اهل فرهنگ و هنر، اهل قلم و علما را برآورده کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باتوجه به شناخت عمیقی که از صالحی امیری دارم مطمئنا وی قادر خواهد بود توقعات را برآورده کرده و در راستای مصلحت نظام بردارد.

*پرهیز از موازی‌کاری موفقیت ارشاد را افزایش می‌دهد

علیرضا رحیمی نماینده تهران با اشاره به اینکه تامین منابع مالی در حوزه فرهنگ و هنر از جمله برنامه‌های وزیر جدید فرهگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید، افزود: صالحی امیری سال‌ها در خصوص اقتصاد فرهنگ و هنر فعالیت داشته بنابراین امیدواریم وی بتواند برنامه‌های خود را در این خصوص به منصفه ظهور برساند.

نماینده تهران با بیان اینکه امیدواریم شاهد تحول جدید در عرصه فرهنگ و هنر کشور باشیم، تصریح کرد: البته لازم است در این راستا از موازی‌کاری‌ها در عرصه فرهنگ جلوگیری شود و بودجه‌های فرهنگی به بخش‌هایی که کارآمدتر هستند؛ اختصاص یابد.

*هرگونه هزینه‌کرد در فرهنگ نوعی سرمایه‌گذاری است

عبدالکریم حسین زاده عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرگونه هزینه‌کرد در عرصه فرهنگی نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود،‌ گفت: امیدواریم مجموعه دولت، مجلس در برنامه پنج ساله ششم توجه ویژه‌ای به بخش بودجه حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند.

وی به ضرورت هماهنگی سایر نهادهای فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: باید نهادهایی که در عرصه فرهنگی فعالیت می‌کنند هماهنگی‌های درون سازمانی بیشتری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند تا اهداف نظام در حوزه فرهنگ تحقق یابد.

وی ادامه داد: باید در راستای جلوگیری از موازی‌کاری از سوی مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

*اگر ارشاد به همین صورت پیش برود انحلال آن بهتر است

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده تهران با بیان اینکه مطلب که در شرایط موجود عرصه فرهنگی نمی‌توان انتظار سروسامان گرفتن مباحث فرهنگی را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت، گفت: باید بودجه‌های فرهنگی به نهادها و ارگان‌هایی اختصاص یابد که پاسخگوی مطالبات مجلس شورای اسلامی باشد.

وی ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین وضعیت فعلی پیش برود انحلال آن بهتر است تا برجا بودنش.

*دولت باید نهادهای فرهنگی را سروسامان دهد

محمد فیضی عضو فراکسیون امید مجلس نیز در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه وجود نهادهای متنوع و گسترده در هر مجموعه‌ای مزیت‌ها و معایبی را در پی دارد، گفت: وجود نهادهای متولی مختلف در یک عرصه منجر به آن می‌شود که در صورت به دست آمدن پیشرفت، همگان عامل اصلی پیشرفت را نهاد و سازمان تحت امر خود قلمداد کنند اما چنانچه عقب‌گرد و مشکلی در این زمینه رخ دهد به راحتی علل شکست و ناکامی را به عهده سایر نهادهای متولی می‌اندازند.

وی با اشاره به وجود نهادهای موازی در عرصه فرهنگ و هنر گفت: وجود این سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها منجر به آن شده تا نوک پیکان تمامی مشکلات و گلایه‌ها در عرصه فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است دولت نهادهایی را تحت عنوان نهادهای فرهنگی و هنری که بودجه خود را از دولت خود دریافت می‌‌زند سروسامان ویژه‌ای دریافت کند.

وی تصریح کرد: باید بودجه اصلی عرصه فرهنگ و هنر مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

* ارشاد در مسیر فرهنگ اسلامی گام بردارد

محمد حسن نژاد با اشاره به اینکه متولی حوزه فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت:‌ باید تمامی خروجی‌های این مجموعه منجر به ارتقای فرهنگ عمومی و تحقق سبک زندگی ا یرانی اسلامی باشد.

وی به ابزارهای تاثیرگذار در عرصه فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: فیلم‌ها و سریال‌ها و فضاهای مجازی از جمله عوامل تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر هستند بنابراین لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای به این مجموعه‌ها نظارت داشته باشد که در مسیر تحقق فرهنگ ایرانی اسلامی گام بردارند.

وی ادامه داد: در همین راستا لازم است بنیادهایی تحت عنوان بنیادهای فرهنگی هنری عمل می‌کنند با وزارت فرهنگ و ا رشاد اسلامی هماهنگ و همسو باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23آبان1395، کدخبر: 428514: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین