پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۴۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
داستان ناپدید شدن سریالی کاشی‌های بنای امامزاده شاهزاده محمد ورامین همچنان ادامه دارد.
شعار سال: خبر‌ها از گم و ناپدید شدن تعدادی از کاشی‌های بنای امامزاده شاهزاده محمد ورامین حکایت دارند. ناپدید شدن کاشی‌های این بنای تاریخی سریال تکراری است که به نظر می‌رسد به دلیل عدم پیگیری توسط اوقاف و میراث‌فرهنگی، همچنان نیز ادامه‌دار خواهد ماند.

یکی از دوستداران میراث‌فرهنگی در این خصوص گفت: این امامزاده دارای دو ستون در اطراف ایوان ورودی است و طی چند روز اخیر شاهد ناپدید شدن تعدادی از کاشی‌های پایه ستون‌های آن بودیم. هرچند این کاشی‌ها قدیمی نیستند و به نوعی به حدود ۳ تا ۴ دهه اخیر می‌رسند، اما ناپدید شدن کاشی‌های این بنای تاریخی که قدمت برخی از آن‌ها به دوره قاجار می‌رسد چیز جدیدی نیست و هر سال شاهد این واقعه هستیم.

به گفته او، چند سال پیش شاهد ناپدید شدن کاشی‌های سر در و حتا کاشی‌های گلدانی آن بودیم که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسید. علاوه بر این کاشی‌ها، کتیبه‌های قدیمی امامزاده شاهزاده محمد که در بردارنده دستور ساخت و نام معمار آن در زمان ناصرالدین شاه بود نیز ناپدید شده‌اند. درواقع می‌توان گفت حین بازسازی بنا این کتیبه‌ها مفقود و به جای آن‌ها آجرکاری شد.
 
داستان ادامه دار ناپدید شدن کاشی‌های بنای امامزاده شاهزاده محمد ورامین

داستان ادامه دار ناپدید شدن کاشی‌های بنای امامزاده شاهزاده محمد ورامین
 
 
این درحالی است که یک خانواده در این امامزاده زندگی می‌کند و به نوعی مراقبت همیشگی از این بنا دارد، اما بازهم شاهد ناپدید شدن کاشی‌های آن هستیم. شاید یکی از دلایل آن خارج بودن از محدوده روستا باشد با این وجود ثبت ملی آن سبب می‌شود تا میراث نسبت به نگهداری و حراست از آن سهیم باشد.

باوجود پیگیری‌های ایلنا، مسئول اداره میراث‌فرهنگی ورامین پاسخگو نبود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۶۲۷۰۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
0
یک بنا که ثبت ملی میشه میزاریمش کنار و دیگه به فکر محافظت و نگهداری ازش نیستیم و نتیجش میشه این موارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
0
چیزی جز فروختن کاشی ها میتونه به ذهن کسی برسه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین