پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
رئیس قوه قضاییه گفت: مردم مطالباتی در حوزه آب دارند که درست است و با زمان شناسی که دارند سعی می‌کنند ضمن مطالبه آنچه که به نظرشان حق می‌رسد، اجازه ندهند دشمن در صفوف آن‌ها ورود کند.
شعار سال: متاسفانه طی هفته‌های اخیر براثر شتابزدگی در برخورد با معترضان مطالبات آب در اصفهان در فضای رسانه‌ای شاهد صحنه‌های ناخوشایندی بودیم. به‌تازگی رئیس قوه قضاییه مطالبات مردم اصفهان در خصوص آب را به حق دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه صبح امروز دوشنبه (۸ آذر) شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به برگزاری نشست روز گذشته اعضای شورای عالی قضایی با نمایندگان مجلس اظهار داشت: امروز بسیاری از مسئولان عالی نظام در رده‌های مختلف، دلسوزانه و خیرخواهانه برای اعتلا و پیشرفت کشور و نظام و رفع گرفتاری‌های مردم تلاش می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم هم افزایی و همگرایی هر چه بیشتر قوای سه گانه متذکر شد: همه قوا در اهداف و راهبرد‌ها در جهت خدمت به مردم و نظام یکی هستیم و باید برای پیشبرد هر چه بهتر کارها، هرچقدر می‌توانیم اشتراک نظر و همگرایی در عمل داشته باشیم و از اختلاف سلایق و نظرات کم کنیم که برگزاری نشست‌های مشترک در این زمینه بسیار موثر است.

رئیس قوه قضاییه با تبریک روز نیروی دریایی اظهار داشت در اوایل جنگ و در شرایطی که همه دشمنان از رژیم بعثی صدام حمایت می‌کردند و انقلاب نوپای اسلامی مقابل همه نظام سلطه قرار گرفته بود، نیروی دریایی ما در عملیات غرورآفرین مروارید ضرب شستی به نیروی دریایی متجاوز نشان داد که به یک نقطه عطف تاریخی تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نیروی دریایی در اقدامی پیروزمندانه نه تنها رژیم بعثی صدام را متعجب کرد بلکه حامیان آن‌ها انگشت به دهان ماندند که چگونه بر دشمن فائق آمدیم که هم نقطه قوت نیرو‌های جندالله و حزب الله شد و هم فکر منسجم شیطانی دشمنان را به هم ریخت و فهمیدند که به آسانی نمی‌شود با جمهوری اسلامی مواجه شد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت ۱۲ آذر که به عنوان روز «قانون اساسی» نامگذاری شده اظهار داشت: یکی از مختصات انقلاب بزرگ امام و امت در سال ۵۷ این بود که اجازه ندادند انقلاب بزرگ ایران مانند خیلی از انقلاب‌های دیگر دنیا به انحراف کشیده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: امام خمینی (ره) با تیزبینی و درایت و ذکاوت خدایی و با تکیه بر آموزه‌های دینی مراقب بودند که مسیر انقلاب منحرف نشود و فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر.

وی خاطر نشان کرد: در کوتاهترین زمان ممکن قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی مبتنی بر اسلام ناب و عقلانیت تدوین و به رأی مردم گذاشته شده و با هوشیاری و هدایت‌های امام و رأی اکثریت قاطع مردم ساختار نظام برای اداره امور کشور شکل گرفت.

رئیس قوه قضاییه گفت: امام (ره) و مقام معظم رهبری در تمام مدت ۴ دهه گذشته اصرار داشتند که قانون اساسی و قوانین نظام اسلامی باید محترم شناخته شده و اجرا شود و قانون همیشه حاکم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در یک مقطع همه شاهد بودند که وقتی شخصی گفت قانون را قبول ندارم حضرت امام عتاب و خطاب کردند که قانون شما را قبول ندارد.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: امروز هم اگر کشور و نظام بخواهد در مسیر درست هدایت، ولی امر حرکت کند و به رستگاری برسد همه باید به موازین اسلام و قانون احترام بگذاریم و ملتزم به آن باشیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل خشکسالی در کشور گفت: کشور ما هم مانند برخی کشور‌های دیگر دنیا با خشکسالی مواجه شده که به طور طبیعی به مردم و دولت فشار وارد کرده و البته برخی ضعف‌ها نیز این فشار‌ها را مضاعف کرده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: مردم مطالباتی در حوزه آب دارند که درست است و با زمان شناسی که دارند سعی می‌کنند ضمن مطالبه آنچه که به نظرشان حق می‌رسد، اجازه ندهند دشمن در صفوف آن‌ها ورود کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه باید در گذشته پیش بینی‌های لازم برای مدیریت آب صورت می‌گرفت، ادامه داد: باید در حوزه مدیریت آب‌های سطحی و ژرف، اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف آب شهری و تخصیص آب برای صنعت، کشاورزی و شرب اولویت بندی و برنامه ریزی شود تا مصرف آب سامان یابد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت آب همواره از موضوعات مهم بوده و در آینده نیز مسئله‌ای بسیار مهم است، اظهار داشت وقتی با خشکسالی مواجه هستیم باید تمهیدات بیشتری می‌شد و بشود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مطالبات مردمی در این زمینه، این مطالبات را به حق و درست دانست، اما در عین حال گفت که مردم متدین و موقعیت شناس باید مراقب تحرکات دشمن باشند و در پیگیری مطالبات صنفی و به حق خود اجازه ندهند بدخواهان در صفوف آن‌ها رخنه کنند.

وی تصریح کرد: دشمنی که در طی ۴ دهه گذشته با تمام نقشه‌های شومی که اجرا کرده و مزاحمت‌هایی که داشته، اما به دلیل استقامت، دینداری و ولایت مداری مردم به هیچ یک از اهدافش نرسیده، دست بردار نبوده و تلاش می‌کند در برخی قضایا موج سواری کند.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از مردم متدین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان که هوشمندانه و خردمندانه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند از آن‌ها خواست که مراقب تحرکات افراد غافل یا بدخواه و اشخاص وابسته به خارج که سعی می‌کنند آرامش و امنیت مردم را به هم بزنند باشند و اجازه ندهند از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: طبیعی و بدیهی است در شرایطی که دشمن و افراد غافل و نادان می‌خواهند فشار مضاعف به مردم وارد کنند، نیرو‌های انتظامی و امنیتی و دادستان‌ها به کسانی که مخل نظم و امنیت و آرامش مردم هستند فرصت ابراز وجود نمی‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن این بار نیز شکست خورده و با حضور مردم در صحنه به هدف خود نخواهد رسید، اظهار داشت مردم هر جا احساس کردند دشمن پشت صحنه است برای دفاع از دین و نظام و کشور به میدان می‌آیند.

وی از «۹ دی ۸۸» به عنوان یکی از مقاطع حساس که مردم با حضور به موقع خود در صحنه دشمن را در پیگیری سناریوی خود ناکام گذاشتند، یاد کرد و گفت: در آن مقطع برخی مطالباتی داشتند که آن را مطرح می‌کردند، اما وقتی دیدند دشمن پشت قضیه است، با شور و نشاط و آمادگی به میدان آمدند و آتش فتنه را خاموش و کاری کارستان کردند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قوه قضاییه باید بیش از همه ملتزم به قانون باشد، اظهار داشت: در همه بخش‌ها از جمله دادگستری دادسرا و حوزه ضابطین اقداماتی که صورت می‌گیرد باید مستدل و مستند بوده و از اتقان کامل برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مهم این است که همه از ضابط تا دادیار و بازپرس و قاضی در دادسرا و دادگاه به قانون عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که کسی را دستگیر و بازداشت کنیم و بعد به دنبال دلیل برویم و اگر فردی شاکی خصوصی دارد باید دلیل آن را هم اقامه کند تا ادعایش ثابت شود و به صرف و ظن نباید کسی را بازداشت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم هم متذکر شد که هم باید خودشان و هم ضابطان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کمک کنند که در مواردی که نیاز به اقدام قضایی است که منجر به بازداشت می‌شود، حتماً پیش از آن مسائل کاملاً روشن و مستدل باشد که وقتی متهم محاکمه شد رأی دادگاه تا حدممکن تفاوتی با اقدامات دادسرا نداشته باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: ممکن است در مواردی رأی دادگاه منطبق با نظر دادسرا نباشد، اما اگر هر چه بیشتر مراحلی که در دادسرا طی می‌شود دقیق باشد همان کیفرخواست صادره در دادگاه پذیرفته می‌شود و در دادگاه بدوی نیز اگر حکم صحیح و مستند و متقن صادر شود کمتر شاهد نقض احکام خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه از رسانه‌ها و جریانات سیاسی خواست که اجازه دهند اجرای عدالت و احکام عادلانه در فضایی آرام صورت گیرد و تأکید کرد: شاهد هستیم بسیاری حتی با انگیزه درست و صحیح اقدام به فضا سازی میکنند، ولی وقتی فضا ناآرام و مسموم باشد، حق و باطل مخلوط می‌شود و امکان دارد تصمیم گیری و حکم عادلانه برای همکاران قضایی سخت شود.

وی با بیان اینکه در فضای نامتعارف نمی‌توان درست تصمیم گیری کرد، به صاحبان تریبون و قلم توصیه کرد اجازه دهند دستگاه قضایی در فضایی آرام و مناسب عدالت را اجرا کند و اگر چه فشار‌ها تأثیری در آراء و تصمیمات قضات نخواهد داشت، اما ممکن است موجب کندی و اخلال در کار‌ها شود.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۰۰۰۹۰۸۰۹۹، www.alef.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین