پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
نفت خبر ادعای وجود مطالبات معوق و مشکوک الوصول چند در پتروشمی جم را ارایه داده و مدعی شده است که ۲۲۷ میلیون درهم، ۱۳ میلیون یورو و ۵۵ میلیون دلار طلب مشکوک الوصول از شرکت گسترش تجارت پارس سبا، شرکت Alliance Npc مبلغ ۱۰.۶ میلیون دلار از بدهی‌اش را نمی‌پردازد و مواردی همانند، برخی از مصادیق این ادعا هستند. بدلیل اهمیت موضوع، منتظر دریافت توضیحات برای تنویر افکار عمومی می‌باشیم.
شعار سال: پتروشیمی جم از سال ۱۳۹۳ از شرکت شرکت گسترش تجارت پارس سبا، از شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‎گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامدار عمده پتروشیمی جم) مبلغ ۲۲۷ میلیون درهم، ۱۳ میلیون یورو و ۵۵ میلیون دلار تومان طلبکار است. بدهی شرکت گسترش تجارت پارس سبا به پتروشیمی جم در آذر ماه سال ۱۳۹۳ ایجاد شد.

شکل‌گیری مطالبات معوق و مشکوک الوصول در صورت‌های مالی شرکت‌ها از جمله چالش‌هایی است در کنار تضییع آشکار حقوق سهامداران از توانگری مالی و پویایی بنگاه‌های اقتصادی می‌کاهد. این بحران در درجه نخست در اعتبارسنجی نامناسب مشتریان ریشه دارد و از آنجا که بدهی پرداخت نشده فرصت و توان مالی ویژه‌ای را در اختیار بدهکار می‌گذارد، همواره با شائبه فساد و رانت همراه است.

در حال حاضر نظام بانکی کشور به صورت فراگیر با بحران مطالبات معوق و مشکوک الوصول مواجه است. اما در میان شرکت‌های پتروشیمی نیز پتروشیمی جم نیز در چند با مورد با مبالغی هنگفت و قابل توجه با چالش مطالبات معوق و مطالبات مشکوک الوصول دست به گریبان است که از وجود روند‌ها و رویه‌های مدیریتی دارای ابهام و شائبه برانگیز در این شرکت حکایت دارد. این شائبه و ابهام وقتی افزوده می‌شود که این قبیل معاملات با شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته شده باشد. شرکت‌هایی که معمولا بدون اعتبارسنجی مناسب و بدون در نظر گرفتن صرف و صلاح شرکت، به آن‌ها به صورت تعهدی و اعتباری محصول فروخته می‌شود و در نهایت با تبدیل شدن به مطالبه مشکوک الوصول علاوه ایجاد رانت برای بدهکاران، زیان سهامداران را به همراه دارد.

در ادامه به تعدادی از این مطالبات معوق و مشکوک الوصول در شرکت پتروشیمی جم اشاره می‌شود. مطالباتی که عدم پیگیری مناسب و به نتیجه نرسیدن سرنوشت آن، بر ژرفای ابهام و شائبه رانت‌خواری و فساد می‌افزاید.

پتروشیمی جم از سال ۱۳۹۳ از شرکت شرکت گسترش تجارت پارس سبا، از شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‎گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامدار عمده پتروشیمی جم) مبلغ ۲۲۷ میلیون درهم، ۱۳ میلیون یورو و ۵۵ میلیون دلار تومان طلبکار است. بدهی شرکت گسترش تجارت پارس سبا به پتروشیمی جم در آذر ماه سال ۱۳۹۳ ایجاد شد. در آن هنگام مقرر شد از اسفند ماه سال ۱۳۹۳ بدهی این شرکت زیرمجموعه طی شش ماه بازپرداخت و تسویه بشود، اما تا کنون و با گذشت نزدیک به هفت سال این بدهی پرداخت نشده و زمان پرداخت آن نیز مشخص نیست و مدیران پتروشیمی جم نیز در اقدامی شبهه برانگیز و در تضاد با منافع سهامداران، در این مدت اقدامات لازم برای وصول این طلب ۴۱۴ میلیارد تومانی را انجام نداده‌اند.
در این خصوص مفاد ماده ۱۴۸ اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر رعایت یکسان حقوق صاحبان سهام با توجه به عدم وصول و تسویه مانده طلب از شرکت گسترش تجارت پارس سبا، رعایت نشده است.

همچنین طلب از شرکت Alliance Npc به مبلغ ۱۰.۶ میلیون دلار بابت فروش محصول که مربوط به سال ۱۳۹۷ تا کنون وصول نشده است. مضافا مانده‌های ارزی مربوطه به دلیل عدم تعیین تکلیف نحوه وصول آنها، با نرخ‌های ارز پایان سال تسعیر نشده است.

از سوی دیگر طلب ۵۹۷ میلیون دلار و ۷۴ میلیون یورویی از شرکت پتروشیمی مهر بابت فروش اتیلن تا کنون وصول نشده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: ۱۹آذر ۱۴۰۰، کد خبر: eghtesaad۲۴.ir/۱۳۸۱۹۰
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین