پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۳۶۷۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ درآمد ناشی از افزایش ۱۵ درصد به عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، دو میلیارد تومان پیش‌بینی شده و علت آن را ممنوعیت واردات این لوازم بجز عطر عنوان کرده اند. در حالیکه آمار غیر رسمی گویای قاچاق حدودا دو میلیارد دلاری لوازم آرایشی به کشور است. چه کسی دروغ می‌کند و درگیر فساد احتمالی شده و چه کسی ساده اندیشی کرده است؟
شعار سال: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمد ناشی از افزایش ۱۵ درصد به عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی برای دولت، دو میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. علت این حجم پائین حقوق گمرکی در تصویب ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی بغیر از عطریات، عنوان شده است.

برخی از کارشناسان عنوان کرده اند که ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است. هرچند از آبان ماه ۱۳۹۹ مقرر شد بخشنامه ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مجدداً بازنگری شود تا بر اساس نیاز مصرف کننده و بازار، در بخش کالا‌هایی که مزیت رقابتی هست تولید انجام شود و در بحش دیگری که توان تولید وجود ندارد یا تقاضای داخل زیاد است مجددا وارد شود، اما به نظر می‌رسد این امر هنوز محقق نشده است.

کارشناسان مدعی هستند که جدا از واردات قانونی و بازار تولید داخل محصولات آرایشی و بهداشتی، شاهد بازاری فرعی و غیرقانونی برای آن بوده که خارج از سیستم نظارتی و حاکمیتی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. حجم بازار قانونی این لوازم که تحت کنترل سازمان غذا و دارو است، سالانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار است که شامل کالا‌های بهداشتی و آرایشی است که با مجوز قانونی تولید یا وارد می‌شوند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق این محصولات را بر اساس لوازم قاچاق کشف شده، به دست آورده و به عدد یک و شش دهم میلیارد دلار کالای قاچاق رسیده است.

نکته جالب توجه دیگر اینکه، میزان واردات قانونی لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود، که با توجه به ممنوعیت قانونی اعمال شده به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسید. میزان تولید این محصولات در کشور که در سال ۹۶ حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار بود، اکنون به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. سوال اینجاست که با فرض پذیرش آمار قانونی سال ۹۷ هم باید شاهد دریافت ۱۵ میلیون دلار عوارض گمرکی برای واردات ۱۰۰ میلیون دلاری باشیم و قیمت آن با دو میلیارد تومان درنظر گرفته شده بشدت فرق دارد.
 
قاچاق دو میلیارد دلاری لوازم آرایش و حق گمرکی دو میلیارد تومانی؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
0
ممنوع کردن واردات فقط راههای قاچاق رو بیشتر میکنه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین