پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
معاون علمی فناوری رئیس جمهور، ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم را اقدامی مطلوب و پیشتازانه توصیف کرد و گفت: حتماً پارک‌های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتری هستند و در این راستا هیچ لزومی ندارد رئیس پارک علم و فناوری حتما یک عضو هیئت علمی باشد.
شعار سال: دکتر سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور با بیان اینکه گفته‌های من در حوزه فناوری تکراری است، ولی باید این موضوعات دائماً تکرار شود، افزود: یکی از این موارد مفهوم پیشرفت است. در زمانی که من مجری پروژه بودم، تصور می‌کردم مفهوم پیشرفت یک مفهوم سخت‌افزاری است و با ایجاد کارخانه پیشرفت حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: بعد‌ها به این نتیجه رسیدم که پیشرفت مفهوم نرم‌افزاری است، ولی اکنون به این ایده رسیدم که مفهوم پیشرفت قبل از هر چیزی فرهنگی است و با اصلاح فرهنگ می‌توانیم به پیشرفت برسیم.

دکتر ستاری با بیان اینکه ما در حوزه پیشرفت معکوس بالا آمدیم، اظهار کرد: این امر موجب شده صنعت خوروسازی ما صنعت نباشد، بلکه "کارخانه‌داری" است. صنعت در جایی شکل می‌گیرد که طرحی صنعتی و تحقیق و توسعه در آن باشد، ولی ما با کارخانه‌داری نیاز به دانشگاه و صرف سرمایه برای تربیت نیروی انسانی نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ضرورت ایجاد ارتباط با صنعت و بازار را در تعامل دانست و خاطرنشان کرد: در این مسیر ما به اکوسیستم و نظام نوآوری نیاز داریم که این اکوسیستم در کشور راه‌اندازی شده است.

وی ایجاد حدود ۵۰ پارک علم و فناوری، بیش از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۱۰ هزار استارت‌آپ و ۳۰۰ تا ۴۰۰ شتابدهنده تخصصی بخش خصوصی را از جمله این زیرساخت‌ها دانست و افزود: پارک‌های فناوری جایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند و در حال حاضر نسبت سرمایه‌گذاری بخش دولتی به خصوصی ۱۰ تا ۸ به یک است و این میزان در پارک فناوری پردیس یک به ۲۵ است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری حضور بیش از ۴۵ شرکت فناور در بورس با ارزش‌گذاری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی را از دیگر بخش‌های اکوسیستم نوآوری عنوان کرد و یادآور شد: سال قبل یکی از شرکت‌ها حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد؛ اقدامی که در بخش دولتی کمتر رخ می‌دهد و این تفاوت سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی است.

دکتر ستاری با اشاره به نقش دولت در توسعه زیست‌بوم با تاکید بر اینکه دولت باید در حوزه علوم پایه سرمایه‌گذاری کند، خاطر نشان کرد: برای تولید محصول باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم را اقدامی پیشتازانه توصیف کرد و ادامه داد: حتماً پارک‌های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتری هستند.

دکتر ستاری با اشاره به اقدام برخی استانداری‌ها در حمایت از فناوری بر حمایت ارزشمند از این افراد تاکید کرد و گفت: ما اخیراً مصوبه‌ای در دولت گرفته‌ایم که بر اساس آن بخشی از ارزش افزوده به پارک‌ها اختصاص می‌یابد.

من یک زمانی فکر می‌کردم توسعه یک مفهوم فیزیکی و سخت افزاری است، اما بعد از گذشت مدتی یکسری اتفاقات و انتظاراتی که داشتیم از پروژه اتفاق نیفتاد، نه اینکه شکست خورده باشد، اما آنطور که مورد انتظار بود، رخ نداد. بعد از مدتی متوجه شدم توسعه یک مفهوم نرم‌افزاری است و تصمیم‌گیری در این مورد خیلی مهم است.

وی تأکید کرد:، اما اکنون می‌گویم توسعه یک مفهوم فرهنگی است ما توسعه مان را به صورت برعکس بالا آمده ایم. البته برعکس رفتار کردن برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد. خودروسازی در ایران صنعت نیست بلکه یک کارخانه است. صنعت جایی است که ما در آن طراحی میکنیم و تحقیقات در آن صورت می‌گیرد، اما کارخانه جایی است که محصول را تولید می‌کند و برای آن نیاز به دانشگاه ندارد بلکه به تکنسین نیاز دارد؛ بنابراین نباید سرمایه‌های مملکت را هدر داد باید یک تعامل دوطرفه بین بازار و سیستم رخ دهد.

ستاری گفت: ما از همان اول گفتیم که در کشور یک زیست‌بوم و یک اکوسیستم جدید برای توسعه می‌خواهیم. خوشبختانه اجزای توسعه این زیست‌بوم وجود دارد. ما اکنون بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری داریم که بخش خصوصی در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ما باید زیست بومی ایجاد کنیم که بخش خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری کند این زیست‌بوم اکنون در کشور وجود دارد و حالا نزدیک به ۱۰ هزار استارتآپ در کشور داریم.

وی گفت: دولت وظیفه دارد در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند در عین حال اگر بخواهیم محصول بیرون بیاید باید در زیرساخت سرمایه‌گذاری شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: لزومی ندارد رئیس پارک علم و فناوری حتماً عضو هیئت علمی باشد این باعث می‌شود که خروجی‌های دانشگاه‌ها فعال باشند و کار‌های خودشان را توسعه بدهند. ما اخیراً یک مصوبه گرفتیم که آن هم مربوط به ارزش افزوده پارک‌ها بوده تا آن‌ها بتوانند زیرساخت‌های خود را افزایش دهند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۶۵۵۵۰، www.msrt.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین