پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره راه‌اندازی معاونت فناوری ذیل وزارت علوم و فعالیت آن‌ها توضیح داد.
شعار سال: محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از روز‌های ابتدایی مسئولیت خود تصمیم به تفکیک معاونت فناوری از معاونت پژوهشی گرفت و اعلام کرد که برای تمرکز روی ایده‌ها و رشد نوآوری و هدایت آن‌ها به سمت صنعت و جامعه باید این اتفاق رخ دهد. برهمین اساس چندی نگذشت که این معاونت ایجاد و علی خیرالدین، مسئول آن طی حکمی از سمت وزیرعلوم منصوب شد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد که معاونت «فناوری و نوآوری» با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعامل، تکامل و هم افزایی ویژه‌ای خواهند داشت، درواقع معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف با هدایت شایسته مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری موجب افزایش و زایش شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم شرکت‌های دانش‌بنیان را در راستای تجاری‌سازی محصولات خویش حمایت می‌کند.

اما آنچه در این میان مبهم است، اینکه آیا موازی‌کاری بین وزارت علوم و معاونت علمی نخواهد شد؟ چرا که تاکنون همگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور را به عنوان خالق و مسبب روی کار آمدن شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت صفر تا صدی آن‌ها می‌دانستند و حال در این عرصه چگونه وزارت علوم هم وارد می‌شود؟

در همین رابطه با پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهور صحبت کردیم.


حضور همزمان معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت فناوری وزارت عتف، موازی کاری یا هم افزایی؟

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگویی درباره راه‌اندازی معاونت فناوری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: راه‌اندازی این معاونت موازی‌کاری محسوب نمی‌شود و اتفاقا یکی از درخواست‌های معاونت علمی و فناوری از وزارت علوم نیز همین بوده است.

وی با بیان اینکه چنین معاونتی پیش‌تر نیز در وزارت علوم بوده و حال به کمک معاونت علمی و فناوری می‌آید، اظهار داشت: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت دفاع، صنعت، معدن تجارت یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق همین معاونت‌های فناوری آن‌ها است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و پراکندگی مسئولیت‌ها، پارک‌های علم و فناوری به نوعی بی‌پناه شده بودند. بودجه دانشگاه‌ها می‌آمد و تا از بخش‌های مختلف به پارک‌های علمی برسد عملا چیزی باقی نمی‌ماند.

کرمی افزود: به همین خاطر عمده حمایت‌ها و هدایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با پارک‌های علمی و فناوری بود، راه‌اندازی چنین معاونتی را ذیل وزارت علوم ایجاب می‌کرد. البته یکی از شروط یا بند‌های حکم انتصاب خیرالدین، معاون فناوری وزارت علوم، از سوی محمدعلی زلفی‌گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری این است که فعالیت آن‌ها موازی‌کاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با داشتن معاونت پژوهش و فناوری به این بحث ورود کرده بود و چرا مجددا تصمیم به تفکیک آن‌ها گرفته شد، عنوان کرد: این معاونت عمدتا به سمت فعالیت‌های پژوهش رفته بود و برای آنکه در وزارت علوم به پارک‌های علم و فناوری وزنی داده شود، معاونت فناوری راه‌اندازی شده است.
 
تعداد بازدید : 1
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۹۹۰۲۹۴، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین