پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۹۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
قبرستان در عرف و سنت ما جنبه بازدارندگی و عبرت آموزی دارد. اما برای چه کسی و با چه مکانیزم و روشی؟ زاکانی از بهشت گردی دانش آموزان می‌گوید و در انعکاسی غیر حرفه‌ای این حرف توسط وزارت آموزش و پرورش تائید می‌شود. داستان ما در تربیت دینی هنوز برایمان مایه عبرت نشده است؟ بجای پایه ریزی تربیت دینی دانش آموزان بر چهار مرحله دین اخلاقی، دین آموزشی، دین انتقادی و دین فقهی، از روز اول تاکید بر دین فقهی داریم و اثرات آن را امروز می‌بینیم. سوال این است که چرا اصلا باید به وزیر اجازه داد که ضعف در پاسخگویی به رسالت‌ها و وظایف پرورشی و تربیتی خود را با چنین جهت گیری‌هایی توجیه کند؟ بفکر خودمان نیستیم، به فکر تربیت نسل‌های بعد و حساسیت به اینکه تربیت را دست چه کسانی سپرده ایم باشیم.
شعار سال: قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به پیشنهاد بهشت‌گردی دانش‌آموزان گفت: می‌توان به بهشت زهرا و گلزار شهدا به عنوان یک موقعیت تربیتی توجه کرد، ولی مانند همه ساحت‌ها و موقعیت‌های تربیتی نیازمند طراحی دقیق و هدف‌گذاری متناسب با رده‌های سنی دانش آموزان و دوره‌های تحصیلی آن‌ها است.

"اسماعیل بحری‌زاده" قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی درباره پیشنهاد بهشت‌گردی (بهشت‌زهرا گردی) دانش آموزان از سوی شهردار تهران اظهار داشت: بهشت زهرا به عنوان مکانی است که تاریخ انقلاب در تمام صحنه و عرصه‌های مهم‌اش به نوعی با شهدایی که در بهشت زهرا هستند، ارتباط برقرار می‌کند، از این رو وظیفه ما این است تا دانش آموزان برای حفظ ارزش‌های انقلاب، با بهایی که صرف شده تا این انقلاب به وجود بیاید، آشنا شوند.

وی افزود: در عین حال با توجه به اینکه دانش آموزان در رده‌های سنی مختلفی قرار دارند برای انجام این کار تربیتی و فرهنگی باید ظرافت‌های خاص هر دوره در نظر گرفته شود. در بحث روانشناسی تربیتی نکات بسیار مهمی است که اگر آن ضرائب و نکات را در نظر نگیریم ممکن است که نتیجه عکس حاصل شود.

بحری زاده خاظر نشان کرد: لذا با توجه به شرایط سنی و ویژگی‌های روحی و روانی دانش آموزان، اگر در زمینه‌ها و موضوعات مختلف تربیتی کار شود ما می‌توانیم به اهدافمان برسیم. ضمن اینکه برنامه مذکور نیز می‌تواند یک موقعیت تربیتی فراروی دانش آموزان باشد تا بتوانند با آرمان‌ها و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی آشنا شوند.

قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی گفت: اگر به اشعار موجود در کتاب‌های درسی توجه کنید، می‌بینید که بعضی از اشعار مربوط به جنگ‌ها و درگیری‌ها است و اگر اشعار را در مقطع سنی مناسب انتخاب نشوند، ممکن است دانش آموز قدرت هضم مطلب را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بهشت زهرا موقعیت تربیتی خوبی است، گفت: بهشت زهرا هم می‌تواند یک موقعیت تربیتی خوب باشد، اما اینکه ما دانش آموز را چطور در این موقعیت تربیتی قرار بدهیم نکته بسیار مهمی است. اگر این برنامه را به درستی طراحی، مهندسی و نقشه‌پردازی کنیم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم.

بحری زاده خاطرنشان کرد: نگاه سند تحول بنیادین به تربیت تمام ساحتی است که یکی از ساحت‌های مهم آن ساحت اعتقادی- اخلاقی و تربیت سیاسی- اجتماعی است. در واقع بهشت زهرا و به طور خاص گلزار شهدا می‌تواند تاریخ تربیتی، سیاسی و اجتماعی در حوزه اعتقادی باشد. ولی نحوه مواجهه با فراهم کردن زمینه برای حضور دانش آموزان در این محیط بسیار مهم است.

وی ادامه داد: کما اینکه در همه عرصه‌های تربیتی و ساحت‌ها هم همین موضوع هست، یعنی اگر به ساحت هنری وارد می‌شوید، ولی طراحی را درست انجام ندهید ممکن است از لحاظ تربیتی نتیجه عکس بگیرید؛ لذا می‌توان به بهشت زهرا و گلزار شهدا هم به عنوان یک موقعیت تربیتی توجه کرد، ولی باید مانند همه ساحت‌ها و موقعیت‌های تربیتی نیازمند طراحی دقیق و هدف‌گذاری متناسب با رده‌های سنی دانش آموزان و دوره‌های تحصیلی آن‌ها باشد.

بحری زاده درباره اینکه سازمان دانش آموزی برای جبران آسیب روحی و روانی دانش آموزان در این مدت کرونا چه کرد؟ گفت: کرونا در جهان تجربه جدیدی بود، ما تلاش کردیم توصیه‌های بهداشتی و نحوه مواجهه صحیح با این پدیده را به دانش آموزان و مخاطبان خودمان بیاموزیم و از ظرفیت‌های آن‌ها برای ترویج پروتکل‌‎های مربوطه در جامعه و خانواده‌هایشان استفاده کنیم.

قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد: قطعا دوری از فضای مدرسه به ویژه دوری از همسالان آسیب‌های متعدد روحی، روانی و مهارتی برای دانش آموزان ایجاد خواهد کرد، لذا ما تمام فعالیت‌هایی را که در فضای رسمی و فیزیکی برای دانش آموزان خود در نظر گرفته بودیم، ادامه دادیم.

وی در ادامه افزود: این برنامه‌ها در قالب سه تشکل از جمله تشکیلات پیشتازان با جمعیت سه میلیون نفری، نمایندگان مجلس دانش آموزی با حضور ۳۶ هزار نماینده در مجلس‌های شهرستانی، استانی و کشور و خبرنگاران دانش آموزی پانا که عضو باشگاه خبرنگاری دانش آموزی هستند، انجام شد.

بحری زاده اشاره کرد: ما تمامی فعالیت‌ها و آموزش‌های این افراد را متناسب با شرایط و زیست بوم ناشی از کرونا باز طراحی کردیم و در طول این دو سال که این شرایط حاکم شده، اجازه ندادیم هیچ کدام از فعالیت‌های ما تعطیل شود.

قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی گفت: از بستر‌های امن شبکه مجازی به ویژه شبکه شاد استفاده کردیم و از ظرفیت عظیم مربیان با انگیزه سازمان دانش آموزی که افتخاری کار می‌کنند استفاده کردیم. خوشبختانه هیچ یک از فعالیت‌های مهارتی تشکیلاتی ما در مدت شیوع کرونا محدود نشد و شاید بتوان به جرات گفت یکی از بخش‌های آموزش و پرورش که در طول این مدت ارتباط دو سویه خود با دانش آموزان را حفظ کرد سازمان دانش آموزی است.

وی اضافه کرد: ما در قالب بسته‌های آموزشی، مهارت‌هایی که باید دانش آموزان بیاموزند را در اختیارشان قرار می‌دادیم و آن‌ها توسط مربیان خود به صورت زنجیره‌ای و شبکه‌ای که به هم متصل بودند مهارت را یاد می‌‎گرفتند و نتیجه تصویری آن را برای ما ارسال می‌کردند.

قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی در پایان گفت: طبیعی است به لحاظ محدودیت‌های ایجاد شده، تعداد گروه‌ها و دانش آموزانی که با هم ارتباط می‌گرفتند محدود شده و این می‌تواند بخشی از کیفیت کار را به طور طبیعی پایین بیاورد، ولی خوشحالیم که تحت هیچ شرایطی با همت مربیان و دانش آموزانی که فعالیت و نقش آفرینی کردند، نگذاشتیم فعالیت‌ها متوقف شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۶۵۵۶۹۱، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین