پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
همزمان که خبر استیضاح بهرام عین اللهی وزیر بهداشت منتشر شد، او برای چهره‌هایی همچون قالیباف و زاکانی حکم زد تا آن‌ها را به خود نزدیک کند. اما عین اللهی تنها به حامیان قالیباف و زاکانی بسنده نکرد و تلاش کرد همه طیف‌ها را جلب کند. او رحیم ممبینی را هم از تیم احمدی‌نژادی‌ها و مسعود میرکاظمی به بازی گرفت. چهره دیگر محمدعلی محققی بود که او هم از اصولگرایانی است که به علیرضا زاکانی نزدیک است.
شعار سال: در این چند ماه، هر روز اخبار و شایعاتی به گوش می‌رسد که به زودی یکی از وزیران ابراهیم رئیسی، از صندلی وزارت خداحافظی می‌کند. این بار، اما نوبت بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت رئیسی بود.
 
گرچه به نظر می‌رسد وزیر بهداشت، جایگاه متزلزلی در دولت رئیسی دارد و برکناری او اتفاق عجیبی محسوب نمی‌شود و احتمالا خود رئیسی هم بدش نیاید که چنین اتفاقی بیفتد، چه آنکه ابراهیم رئیسی در روز معرفی کابینه، خطاب به نمایندگان مجلس به صراحت گفته بود که «فرد معرفی شده، گزینه اصلی او نبوده است» و رئیسی به دنبال سپردن مسئولیت به ایمانیه بوده است: «از دیگر چهره‌هایی که در این حوزه داشتیم و او را معرفی نکردیم آقای ایمانیه است که چهره‌ای شاخص در بهداشت و درمان در شیراز است. شخصیتی است که هم علم و هم عمل دارند که مسائلی بود که نشد در خدمت او باشیم.»

ایمانیه مدتی بعد از هیات وزیران، مجوز استانداری فارس را گرفت تا مشخص شود برای نشستن روی صندلی‌های مدیریتی، انگیزه دارد و ارتباط خوبی هم با دولت ابراهیم رئیسی دارد. اما مشخص نشد چرا از همان ابتدای کار دولت رئیسی، ایمانیه تمایلی برای وزارت بهداشت نداشت؟

ایمانیه، با اینکه استاندار فارس است، اما در روز‌های گذشته، صحبت‌های انقلابی در حوزه تخصصی خود به زبان آورده است و گفته «معنا ندارد برای جراحی قلب ۹۰ میلیون تومان هزینه دریافت شود، زیرا تعرفه بخش خصوصی ۱۲ میلیون تومان است و دلیلی ندارد که پزشکی چندین برابر مبلغ مشخص شده هزینه دریافت کند. درصورت بروز و تکرار چنین مسائلی حتما باید از پزشک شکایت شود و دانشگاه علوم پزشکی با رویکرد جدید خود به جد پیگیری خواهد کرد. پزشکانی که تهدید به مهاجرت می‌کنند می‌توانند بروند و ما آن‌ها را بدرقه خواهیم کرد؛ زیرا دوران منحصر به فرد بودن پزشکان سر آمده است و در تمامی رشته‌ها افراد توانمند صالح و سالم وجود دارد. اجازه نمی‌دهیم هرکس هر طور که خواست در حوزه پزشکی جولان دهد.»

جدا از درست یا غلط بودن صحبت‌های ایمانیه (البته درست است و باید جلوی جولان پزشکان گرفته شود)، این سوال وجود دارد که استاندار یک استان چطور می‌تواند درباره مهاجرت کردن پزشکان از یک کشور اظهار نظر کند و آن‌ها را تهدید کند؟ آیا ایمانیه مسئولیتی بالاتر از استانداری هم دارد یا قرار است به زودی در مسئولیتی بالاتر قرار بگیرد که این‌چنین برای بهداشت و درمان کشور، نقشه راه معرفی می‌کند؟

همزمان با اظهارات ایمانیه، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت «عملکرد ضعیف بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در تحقق وعده‌های خود باعث شد استیضاح وی به زودی تقدیم هیات رئیسه شود.»

سیدحمزه امینی، روح‌اله ایزدخواه، فتح‌اله توسلی، حسین حاتمی، اسماعیل حسین‌زهی، مجتبی رضاخواه، علیرضا زندیان، محمد جواد عسکری، محسن علیزاده سپیدان، رسول فرخی، جمال محمودزاده، حسن نوروزی، رحمت‌اله نوروزی و محسن فتحی از جمله نمایندگانی هستند که استیضاح وزیر بهداشت را امضا کرده‌اند که اکثرا گرایش نزدیک به جبهه پایداری (ایمانیه) دارند. نکته جالب اینجاست که یکی از محور‌های استیضاح وزیر فعلی بهداشت، اینطور عنوان شده است: «ضعف در ساماندهی نیروی انسانی متخصص (کادر درمان) و جلوگیری از مهاجرت ایشان»

سعید نمکی وزیر بهداشت دولت روحانی تلاش زایدالوصفی می‌کرد تا دل اصولگرایان را به دست بیاورد. از جمله در قضیه واکسن کرونا، به شدت از سازمان‌هایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام حمایت کرد. اما پیش‌بینی‌های او غلط درآمد و در کابینه رئیسی، جایی برای او نبود.

علی نیکزاد، فردی بوده که وزیر بهداشت دولت رئیسی را انتخاب کرده است. او مدتی پیش گفته بود «رئیس جمهور دو ساعت با بنده در مورد وزارت راه و شهرسازی مذاکره جدی کرد تا این پیشنهاد را قبول کنم لیکن، چون قانع به آن نبودم، دوباره تصدی وزارت کشور را به اینجانب پیشنهاد دادند، اما بعد از مشورت با یکی از بزرگان از پذیرفتن آن نیز طفره رفتم و در مجلس ماندم. در ساعات آخر تصمیم‌گیری، جناب دکتر عین‌اللهی را با جدیت ویژه برای وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد داده و وارد لیست نهائی در دولت سیزدهم کردم و واقعا اگر من نبودم دکتر عین اللهی امروز وزیر نمی‌شد و وزارت ایشان با پیگیری شخص بنده محقق شد.»

حالا به نظر می‌رسد صندلی رفیق نیکزاد، بیشتر از گذشته در معرض خطر است و قرار است مدیریت وزارت بهداشت، از اردبیل به شیراز منتقل شود! رفیق باقری لنکرانی، لابی قدرتمندتری از رفقای نیکزاد دارد. البته دولت رئیسی هنوز این شایعات را تایید نکرده و گویا قضیه استیضاح هم با چند انتصاب، رفع و رجوع شده است. دولت رئیسی سعی دارد در این اوضاع بحرانی، خود به سمت حاشیه نرود، اما همه می‌دانند در دولت رئیسی، یک رئیس جمهور و ده‌ها ژنرال حضور دارند و جا برای رفقای همه ژنرال‌ها پیش بینی نشده است!

اما بهرام عین اللهی هم چندان بازیکن بی‌خبری از از دنیای سیاست نیست. او هم برای حفظ خود در صندلی وزارت برنامه‌هایی دارد؛ چه آنکه روز گذشته به محض جدی‌تر شدن بحث استیضاحش چند حکم صادر کرد که مهمترین آن برای «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس و «علیرضا زاکانی» شهردار تهران زد و آن‌ها را به هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران منصوب کرد. هر دو این چهره‌ها حامیان زیادی در مجلس دارند و جلب حمایت قالیباف و زاکانی یعنی جلب حمایت نمایندگان مجلس.

اما عین اللهی تنها به حامیان قالیباف و زاکانی بسنده نکرد و تلاش کرد همه طیف‌ها را جلب کند. او رحیم ممبینی را هم از تیم احمدی‌نژادی‌ها و مسعود میرکاظمی به بازی گرفت. چهره دیگر محمدعلی محققی بود که او هم از اصولگرایانی است که به علیرضا زاکانی نزدیک است. محققی و زاکانی در مؤسسه غیر دولتی شناخت و مهار سرطان با یکدیگر همکار هستند.

اینگونه که به نظر می‌رسد عین‌اللهی هم به همین سادگی حاضر نیست مقامی که با سفارش نیکزاد به دست آورده را به راحتی از دست بدهد. نتیجه یارگیری عین اللهی در مقابل تیم استیضاح هنوز مشخص نیست، اما وزیر بهداشت که وارد بازی بزرگان شده، تا زمانی که در مقام خود نشسته، دیگر روی آرامش را نخواهد دید، هر لحظه امکان سقوط وجود دارد ...
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد۲۴، تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۲۹۳۴۰۴، www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین