پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
باقری نماینده مجلس برای طرح سوال و تذکر وزیر صمت را به مجلس کشاند. , وی معتقد است دولت‌ها دو شرکت خودرساز بزرگ کشور را تبدیل به باشگاه سیاسی خود کرده و حالا هم دولت سیزدهم با مداخلات خود به دنبال منافع سیاسی از این دو شرکت تولیدی است.

شعار سال:  بحث طرح سوال و تذکر به وزیر صمت در خصوص خودرو مدتی بود در دست بررسی میان نمایندگان بود. بالاخره روز سه شنبه فاطمی امین در صحن علنی حاضر شد تا سوالات نمایندگان را پاسخ دهد. او امروز وعده‌هایی داده که بعضا برخی با وعده‌های زمان رای اعتماد هم منطق نبود. البته او گفته «اینکه کیفیت خودروها پایین است مورد تأیید ماست.» با این حال ظاهرا برخی نمایندگان از پاسخ‌های او قانع نشده‌اند؛ از جمله باقری بناب که از مدیریت دولت در نظارت بر خودروساران و کیفیت محصولات انتقاد کرده است.
 
محمد باقری بناب، نماینده‌ای بود که بحث طرح سوال و تذکر از وزیر صمت را کلید زده و در نشست علنی مجلس شورای در جریان سوال خود از وزیر صمت درخصوص ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخلی، پس از استماع توضیحات سید رضا فاطمی امین به صورت مشروط از پاسخ‌های وی قانع شد و در نهایت به فاطمی امین مهلت دو هفته‌ای داده شد تا عملکرد خود در حوزه خودرو را بازنگری کند. به گفته باقری اگر طی این مهلت نمایندگان مجلس تغییری را مشاهده نکننده، استیضاح وزیر را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
 
محمد باقری بناب توضیح بیشتری درباره نحوه مدیریت رضا فاطمی امین داده و گفته ما اصلا از عملکرد شخص فاطمی امین در حوزه خودرو راضی نیستیم. البته سیاست دولت‌ها در این حوزه چند سالی است که ایراد دارد، اما فاطمی امین به شرطی از ما رای اعتماد گرفت که بتواند این رویه را تغییر دهد، اما اکنون شاهد این هستیم که نه تنها رویه تغییر نکرده، بلکه وضع بدتر هم شده است.


او ادامه می‌دهد: وزارت صمت مسیر اشتباهی در حوزه خودرو طی می‌کند و مهم‌ترین مشکل هم بحث مدیریتی است. دولت ۱۷ درصد سهم در خودروسازی‌ها دارد ما انتظار داریم در مدیریت هم به همان اندازه سهم خود در مالکیت اعمال نظر کند، اما اکنون وزارت صمت دولت رییسی تماما خودروسازها را مدیریت می‌کنند و تمام عزل و نصب‌ها را در اختیار گرفته است. خروجی این وضعیت انبوه فسادهایی است که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم.
 
باقری با اشاره به انتصابات دولت رییسی و وزیر صمت در شرکت‌های خودروسازی می‌گوید: درحال حاضر دولت مدیرانی را برای این شرکت‌ها منصوب می‌کند که آنها در وزارتخانه‌ها بزرگ شده‌اند و نه در تولید. اساسا هیچ درایت و سابقه اجرایی در مدیریت بخش تولید ندارند و فقط به واسطه رانت به این پست‌ها منصوب می‌شوند. دولت در بحث قیمت‌گذاری هم به شدت دخالت می‌کند و حتی خود رییس جمهور هم نرخ پیشنهاد می‌کند. چنین چیزی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.
 
این نماینده تاکید می‌کند: یکی از بحث‌های ما با فاطمی امین اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی در بخش خودرو است و اگر نتواند این ضرورت را به سرانجام برساند، استیضاح خواهد شد. به گفته باقری بناب بازار خودرو باید رقابتی باشد و انحصار از یکی دو شرکت شکسته شود. مدیران سیاسی نباید به کار مدیریتی در این شرکت‌های تولیدی گمارده شوند. روزی می‌گفتند این شرکت‌ها در دست اصلاح‌طلب‌هاست، اما الان با قاطعیت می‌گویم فرقی میان دولت‌ها نیست و هر دولت با هر جریان سیاسی، باند خود را به این شرکت‌ها می‌آورد و این بزرگ‌ترین مشکل بخش خودرو ما است. از زمان بعد از انقلاب ایران خودرو ۱۰ مدیر عامل و سایپا ۱۳ مدیرعامل عوض کرده است. این یعنی بی‌ثباتی مدیریتی در صنعت خودرو که از عواملی است ما را به اینجا رسانده است بنابراین اگر می‌خواهیم صنعت خودروسازی پویا شود ساختار مدیریتی آن باید اصلاح شود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین  ، تاریخ انتشار: 5بهمن1400، کدخبر: 1596350، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
0
مگه غیر از این میتونه باشه که هر کسی به دنبال منافع خودش هست..حالا اینجا دولتها هم باید به فکر منافعشون باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین