پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
دکتر مهدی گلشنی استاد فلسفه علم دانشگاه شریف در خصوص دو فاکتور متداول برای قضائت در خصوص مقالات یعنی ضریب تاثیر و میزان ارجاعات، واکنش انتقادی گرفته و این نگرش را برگرفته از نوعی تفکر عامیانه می‌داند.
شعار سال: دکتر مهدی گلشنی استاد فلسفه علم دانشگاه شریف در خصوص دو فاکتور متداول برای قضائت در خصوص مقالات یعنی ضریب تاثیر و میزان ارجاعات، واکنش انتقادی گرفته و این نگرش را برگرفته از نوعی تفکر عامیانه می‌داند.

لازم به توضیح است که ضریب تاثیر به زبان ساده، اشاره به میزان اعتبار مجلات موجود در ISI دارد؛ که البته یکی از شاخص‌های اندازه گیری مجلات ISI است. ضریب تاثیر یا همان ایمپکت فاکتور به میزان رفرنس دهی یا همان ارجاع دادن مقالات مختلف به یک مقاله به خصوص به عنوان منبع، اشاره دارد که هر چقدر تعداد و میزان رفرنس دهی به یک مقاله یا مجله خاص بیشتر باشد، نشانه اعتبار بالاتر این مقاله یا مجله از نظر علمی است.

ایمپکت فاکتور دارای مزایا و معایب عدیده است. برخی از مزایای آن عبارتند از: مجلاتی که دارای این شاخص هستند، از رتبه علمی و پژوهشی بسیار بالایی برخوردار هستند. به راحتی می‌توانید برای موضوعات علمی مختلف از این مجلات استفاده نماید. این شاخص مجلات با کیفیت و اعتبار بالاتر را به سادگی نمایان می‌کند. برخی از معایب آن هم عبارتند از: مجله‌های مختلف اقدام به دستکاری آن می‌کنند. به تنهایی نمی‌تواند یک شاخص کامل برای اعتبار سنجی باشد. سایت‌های به زبان انگلیسی بیشتر از بقیه زبان‌های امتیاز کسب می‌کنند. ضریب تاثیر رشته‌های مختلف را در نظر نمی‌گیرد که این یک مشکل جدی است.

تعداد بازدید : 11

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین