پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۲۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
وزیر علوم درباره اقدام وزارت علوم برای دانشجویان ستاره‌دار و بازداشتی گفت: ما هیچ موقع نباید در مواجهه با فرزندان، آینده‌سازان و آینده‌داران خودمان از این نوع اصطلاحات به کار ببریم که در شان جامعه علمی نیست.

شعار سال:«محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره عملکرد اتاق‌های فکر که یکی از ایده‌های وی در ابتدای کار خود بوده است، گفت: چند روز پیش یکی از اتاق‌های فکر خروجی و پیشنهاداتی به ما اعلام کرد که من دوباره آنها را برگرداندم و تاکید کردم هر پیشنهادی که دارید باید راهکار اجرایی‌ آن را هم ارائه بدهید. بنابراین اگر می‌خواهید  اهداف تحقق پیدا کند، راهکار اجرایی آن الزامی است.
 
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که به اتاق‌های فکر، هیئت‌های اندیشه‌ورز گفته شود.خوبی وجود هیئت‌های اندیشه‌ورز این است که یک جمعی از نخبگان نسبت به کشورشان دغدغه مند می‌شوند.
 
اتاق‌های فکر امکان تضارب آرا برای نخبگان را فراهم می‌کند
 
زلفی گل درباره اهمیت دغدغه‌مند شدن جامعه نخبگان به نیازهای کشور گفت: دغدغه‌مندی نخبگان باعث می‌شود که آنها نسبت به موضوعات متعدد مطالعه داشته و با یکدیگر همفکری کنند و راهکار ارائه دهند. حتی برای نخبگان این امکان وجود دارد که به صورت حضوری یا آنلاین و به صورت تضارب آرا با یکدیگر همکاری کنند، مطمئن باشید که خروجی اقدامات کمک کننده است.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: روند کار به این شکل است که معمولا اتاق‌های فکر یا هیئت‌های اندیشه ورز، چند صفحه از ایده‌های خود را می‌دهند تا ما مطالعه کنیم و از ایده های آنها استفاده کرده و آنها را عملیاتی می‌کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که چقدر از ایده‌هایی که از هیئت‌های اندیشه ورز بیرون می‌آید قابلیت اجرایی شدن دارند؟ گفت: همواره گفته شده که فکر از حکمیان و‌ اجرا از حاکمان باشد. در واقع فکر و ایده را آنها می‌دهند و ما مجری آن می‌شویم و سعی می‌کنیم با اهرم‌های آیین نامه و مقررات راهکارهایی بیاندیشیم که فکر آنها را تبدیل به عمل کنیم.
 
ارائه طرح در زمینه صنایع دفاعی به جای خدمت سربازی برای دانشجویان پسادکتری
 
زلفی گل درباره طرح‌هایی که قابل اجرا هستند و مواردی که تاکنون اجرا شده است، توضیح داد: قطعا از سوی اتاق‌های فکر مواردی که اجرایی شود، وجود داشته است، به طور مثال پیشنهاد امریه دانشجویان پسادکتری از سوی رییس یکی از اتاق‌های فکر ارائه شد.
 
وزیر علوم درباره این طرح توضیح داد: بنا بر این طرح هر فارغ التحصیل دکتری یک طرحی در راستای صنایع دفاعی کشور و ستاد کل نیروهای مسلح یا نیازهای کشور ارائه می‌دهد و اگر تایید شد آن طرح به منزله آموزش خدمت سربازی شخص خواهد بود. این ایده نهایی شده و با ستاد نیروهای مسلح در حال مذاکره در این زمینه هستیم.
 
زلفی گل بیان کرد: همین ایده موجب می‌شود ما به جای اینکه از چند نفر استفاده نامطلوب کنیم، به صورت تخصصی در راستای نیازهای کشور از آنها استفاده کنیم. بعضی اوقات شاید ۲۰ ایده مطرح شود ولی همه آنها قدرت عملیاتی شدن نداشته باشند اما اگر از میان اینها یک یا دو مورد هم عملیاتی شوند می‌توانند اثرگذاری خوبی داشته باشند.
 
مشکلات دانشجویان را برطرف می‌کنیم
 
وی درباره اقدام وزارت علوم برای دانشجویان ستاره‌دار و بازداشتی گفت: ما سعی می‌کنیم این اصطلاحات را به کار نبریم زیرا اصلا این اصطلاحات در شان جامعه علمی نیست. دانشجویان عزیزِ همه از اعضای خانواده خودمان هستند، دانشجویان از فرزندان ما هستند. اگر هم مشکلاتی وجود داشته باشد ما موظف هستیم این مشکلات را برطرف کنیم.
 
وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: ما هیچ موقع نباید در مواجهه با فرزندان، آینده سازان و آینده داران خودمان از این نوع اصطلاحات به کار ببریم که در شان جامعه علمی نیست.
 
زلفی گل با بیان اینکه سعی در حل مشکلات این دسته از دانشجویان دارند، گفت: اگر هم مواردی وجود داشته باشد بنده به عنوان وزیر علوم وظیفه دارم مراقب فرزندان خودم در دانشگاه‌ها باشم و سعی کنم این مشکلات را برطرف کنم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 18 بهمن1400، کدخبر: 1192746، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین