پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۷۵۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، با اشاره به کلیدواژه‌های تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌‎آفرین در شعار سال، یادآور شد: تولید ملی از این دو مسیر؛ یعنی دانش‎محوری و اشتغال‎زایی خود را به اهداف کلان یعنی اقتدار، امنیت و رفاه ملی می‎رساند.
شعار سال: محمد خوش‍‌‎چهره، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به انتخاب عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‎‎‎آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۱، این انتخاب را بیانگر محوری‌بودن و اهمیت مسئله تولید بیان کرد و گفت: رفاه، اقتدار و امنیت ملی از مسیر تولید ملی محقق می‌شود و کشوری که دارای تولید مناسب نباشد، به اقتدار و رفاه ملی دست نمی‌یابد.

وی با اشاره به دو کلیدواژه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در این شعار، یادآور شد: تولید ملی از این دو مسیر خود را به اهداف کلان ملی یعنی همان اقتدار، امنیت و رفاه می‎رساند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه هویت بخشی تولید ملی باید دانش محور و اشتغال‎زا باشد، یادآور شد: مفهوم دانش که مورد اشاره قرار گرفته، صرفاً به سطح بالای تکنولوژی بر نمی‌گردد، بلکه در ذیل آن دانش، عقلانیت، تدبیر و توان مدیریتی نیز مدنظر است.

خوش‌چهره در بخش دیگری از این گفت‎‌وگو به مسئله اشتغال‌آفرینی اشاره کرد و با بیان اینکه اشتغال یعنی فرصت درآمد و ارتقای رفاه ملی، یادآور شد: اگر اشتغال نباشد، بیکاری به تهدید ملی تبدیل می‌شود و فقر ملی و شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سه کلیدواژه «تولید»، «دانش بنیان» و «اشتغال‌آفرین» با یکدیگر دارای اتصال منطقی هستند، متذکر شد که اگر این رابطه درک نشود، با این عنوان مهم برخورد شعاری خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: این شعار، تأکید می‌کند که برنامه‌ریزی‌ها برای تولید ملی و شیوه‌های اجرا برپایه دانش، باید اشتغال‎زا باشد. از سویی دیگر باید توجه داشت که روش‌های تولیدی که وجود دارد و دخالت انسان در آن حداقلی است، خود منجر به تهدید ملی می‌شود و در کشور‌هایی که به سمت تولید حداکثری بدون دخالت نیروی انسانی و صرفا رباتیک رفته‌اند، به این مسئله رسیده‌اند چرا که این نحوه تولید صرفاً منجر به افزایش ثروت ثروتمندان و صاحبان آن صنایع می‌شود.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۴۴۳۷۸، iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین