پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 12
کد خبر: ۳۷۶۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
تجربه آموزش‌های مجازی در دروس تئوری نشان داد که برخی از دروس را می‌توان به‌صورت غیرحضوری بهتر آموزش داد و یا اگر بخشی از ساعات دروس به تدریس با فن آوری‌های نوین اختصاص یابد، مفیدتر و مؤثر­تر خواهد بود. بستر شاد و سایر پلتفرم ­ها فرصت و ظرفیتی کامل برای توسعه محتوای پشتیبان، ارتباط اولیا و مربیان، فراخوان­ها، نظرسنجی، اجرای پویش­ ها، گفتگو و اندیشه ­ورزی، فعالیت­‌های تکمیلی کلاسی، ارسال و پیگیری تکالیف مهارت‌محور و اجرای فوق‌برنامه‌های تکمیلی و جبرانی بود.
شعار سال: در دو سال گذشته که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، آموزش‌های غیرحضوری جایگزین آموزش‌های حضوری شدند که تجربه‌های زیادی در این حوزه به دست آمد. استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزی «شاد» و استفاده از سایر پلتفرم‌ها، روش‌های تدریس نوین را به دنبال داشت و به‌کارگیری نرم‌افزار‌ها و فن آوری‌های جدید در امر آموزش بسیار خوشحال‌کننده و نویدبخش حرکت به‌سوی مدارس هوشمند بود. اگرچه در کشور ایران تا قبل از کرونا، آموزش‌های مجازی خیلی گسترش پیدا نکرده بود، ولی ناگزیر به این سمت حرکت کردیم که دست ­آورد‌های خوبی را در پی داشت. آشنایی و آموزش معلمان با روش‌های تدریس غیرحضوری، خرید تجهیزات و ابزار و فن آوری‌های دیجیتال در مدارس و دانشگاه‌ها، راه‌اندازی پلتفرم‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های آموزشی، حرکت به‌سوی آموزش‌های نوین و هوشمند، تکمیل و گسترش زیرساخت‌های لازم در این خصوص از جمله اینترنت، برقراری عدالت آموزشی، برگزاری جلسات، سمینار‌ها و همایش‌ها به‌صورت آنلاین و برخط، استفاده از تجارب سایر معلمان در آموزش، برگزاری آزمون‌های غیرحضوری، کاهش هزینه‌هایی مثل کاغذ، حمل‌ونقل و سوخت و ...، امکان دسترسی آسان به آموزش در هر زمان و مکان و بالاخره تعطیل نبودن آموزش در دوران کرونا، از جمله مزایای آموزش‌های مجازی و غیرحضوری بود.

آموزش‌های مجازی اصلاح و تغییر برنامه‌های درسی را گوشزد کرد و خوشحال شدیم که این تغییرات در آینده اعمال خواهد شد و اصلاح و تغییر برنامه ­های درسی در هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی و سایر عناصر لحاظ خواهد شد.

تجربه آموزش‌های مجازی در دروس تئوری نشان داد که برخی از دروس را می‌توان به‌صورت غیرحضوری بهتر آموزش داد و یا اگر بخشی از ساعات دروس به تدریس با فن آوری‌های نوین اختصاص یابد، مفیدتر و مؤثر­تر خواهد بود. بستر شاد و سایر پلتفرم ­ها فرصت و ظرفیتی کامل برای توسعه محتوای پشتیبان، ارتباط اولیا و مربیان، فراخوان­ها، نظرسنجی، اجرای پویش­ ها، گفتگو و اندیشه ­ورزی، فعالیت­‌های تکمیلی کلاسی، ارسال و پیگیری تکالیف مهارت‌محور و اجرای فوق‌برنامه‌های تکمیلی و جبرانی بود.

اما متأسفانه در دستورالعمل بازگشایی مدارس که از ۱۴ فروردین اجرایی می‌شود به این موضوع اهمیتی داده نشده و تجربه‌های آموزش‌های مجازی نادیده گرفته شده و همه زحمات و کار‌هایی که در این دو سال برای گسترش و تکمیل آموزش‌های مجازی انجام شده به بوته فراموشی سپرده شده است. در بخشی از این دستورالعمل، آموزش مجازی ممنوع شده و در بخش دیگری برای دانش‌آموزان مبتلا به کرونا و بیماری زمینه‌ای، تجویز می‌گردد و ساعات برگزاری کلاس‌ها نیز به ۹۰ دقیقه افزایش پیدا کرده است.

دستورالعمل بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش و تجربه‌ای که از قلم افتاده است!
آموزش و پرورش و مدارس، هزینه‌های زیادی برای آموزش معلمان و خرید و تجهیز ابزار و وسایل آموزش‌های مجازی انجام داده‌اند و تجارب ارزنده‌ای در این خصوص کسب نموده‌اند که جایز نیست به یکباره فراموش شوند.

با توجه به توضیحات ارائه شده پیشنهاد می‌گردد که کلاس‌های درس حضوری ۶۰ دقیقه برگزار شوند و ۳۰ دقیقه باقیمانده نیز در فضای شاد، مطالب درسی و کمک‌درسی ارائه گردد تا از آموزش مجازی نیز استفاده شود؛ زیرا آموزش‌های غیرحضوری برای تکمیل آموزش حضوری، آموزش در تعطیلات غیررسمی مانند آلودگی هوا، سرما و یخ‌بندان و ... برگزاری آزمون‌های مجازی، فوق برنامه و جبرانی و برگزاری جلسات و همایش‌ها بسیار کاربردی، مقرون به صرفه و ضروری هستند.

شایسته است که مسئولین آموزش و پرورش کشور باتوجه‌به تجربه‌های به‌دست‌آمده در آموزش‌های مجازی و غیرحضوری به این موضوع توجه بیشتری نمایند و از آموخته ­های ارزنده‌ای که در این مدت کسب شده، استفاده کرده و به اصلاح و تغییر برنامه‌های درسی و شیوه‌های سنتی و منسوخ گذشته پرداخته و به‌سوی روش‌های نوین آموزشی و هوشمندسازی مدارس قدم بردارند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری صدای معلم، تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۲۱۸۹، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین