پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۸ خبر از درگیری اراذل و اوباش با یکدیگر و پلیس منتشر شده است که کافیست با خواندن آن متوجه شد این درگیری‌ها خونین بوده و متهمان به راحتی حتی از سلاح جنگی استفاده می‌کنند و دیگر از قانون و مجری قانون ترسی ندارند!
شعار سال: دوره فرماندهی سردار رادان در دهه ۸۰ اولین بار طرح اراذل و اوباش به صورت منسجم در تهران اجرا و لات‌ها قمه و غداره را غلاف کردند و عده‌ای به کهریزک رفتند و عده‌ای دیگر کشته شدند یا از شهر فرار کردند. بعد از پایان مرحله اول طرح، میزان شرارت به پایین‌ترین حد ممکن در تهران رسید، اما بعد از مدتی باز هم اراذل بعد از اعتراضات سال ۸۸ به میدان آمدند و شهر را نا امن کردند. همزمان با تهران شهر‌های دیگر هم اراذل و اوباش به نامی داشتند که آن‌ها هم شهر را نا امن می‌کردند که مهمترین آن‌ها مهران قربانی در مازندران بود که بعد از دستگیری به حبس طولانی مدت محکوم شد.

همچنین در آن طرح‌ها برخی دیگر از شرور‌ها مانند وحید مرادی و هانی کرده دستگیر شدند، اما باز هم از سوی پلیس در دوره‌های بعدی دستگیر شدند.

با وجود برخورد‌های مداوم، اما اراذل و اوباش همیشه از پلیس جلوتر بوده‌اند و با گذشت نزدیک به ۲۰ سال هنوز آن‌ها شهر را نا امن می‌کنند و چاقوکشی انجام می‌دهند و روزی نیست که خبر درگیری آن‌ها منتشر نشود.

کوچ اراذل به صفحات مجازی

دیالوگ معروف را همه می‌دانند، "تو کی لات شدی بچه" و "تو را کدام حمام نمره می‌شورند"، این دیالوگ را همه در اینستاگرام شنیده اند. دهه نود را باید سال کوچ اراذل و اوباش به فضای مجازی دانست. با حضور این قشر در فضای مجازی، برخی‌ها هم از این فضای ایجاد شده خوششان آمد و به نوچه‌های اراذل اضافه شد. هر روز یک دعوای مجازی بین اراذل رخ می‌داد که دامنه آن تا فضای حقیقی و چاقوکشی خیابانی ادامه داشت.
با وجود برخورد با اراذل مجازی، اما هوز صفحات این افراد و هوادارانشان دنبال کننده بسیاری دارد.

آیا دست و پای اراذل قلم شد؟

در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اراذل و اوباش در تهران جان دوباره‌ای گرفتند و به اردوکشی خیابانی پرداختند. اراذلی که پلیس دستگیر می‌کرد هر روز در یک نطقه شهر با چاقو و اسلحه به جان گروه دیگری می‌افتادند که همین موضوع باعث شد تا پلیس باز هم طرح‌های ویژه را در دستور کار قرار دهد. با دستور فرمانده انتظامی کشور، پلیس تهران طرح‌های خود را به صورت ویژه در دی ماه سال ۹۹ آغاز کرد و در مرحله اول این طرح با حضور سردار رضایی جانشین رئیس پلیس کشور برگزار شد.

در آن طرح سردار قاسم رضایی، جانشین انتظامی کشور با انتقاد از اینکه اراذل گستاخ شده‌اند، به ماموران پلیس دستور داد در صحنه درگیری، دست و پای کسانی که قمه دارند را بشکنند. وی خطاب به ماموران می‌گوید: «باید کاری کنید که قمه را بیندازند. یعنی دست نداشته باشند. اگر این افراد را در صحنه درگیری بازداشت کردید و سالم بودند باید پاسخ دهید که چرا سالمند. باید دست‌شان شکسته و نیم‌تنه آن‌ها افتاده باشد. اگر قداره کشیدند باید قلم پایشان را بشکنید.»

بعد از این سخنان طرح‌های پلیس ماهیانه برگزار شد، اما توفیقی حاصل نشد و هر روز در جای جای کشور به ویژه تهران و شهر‌های اطراف آن اراذل قمه کشی می‌کنند و برای خودشان جولان می‌دهند و پلیس حتی برای بررسی موضوع دیرتر می‌رسد.

تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۸ خبر از درگیری اراذل و اوباش با یکدیگر و پلیس منتشر شده است که کافیست با خواندن آن متوجه شد این درگیری‌ها خونین بوده و متهمان به راحتی حتی از سلاح جنگی استفاده می‌کنند و دیگر از قانون و مجری قانون ترسی ندارند!

اختلاف پلیس و قوه قضائیه در مورد اراذل و اوباش

در این میان شاید اختلاف پلیس و قوه قضائیه در مورد اراذل و اوباش هم باعث جری‌تری شدن آنان شده است. این اختلافات از مهر سال ۹۹ آغاز شد. آن زمان پلیس اراذل و اوباش دستگیر شده مقابل پاساژ علاءالدین را در همان محل چرخاند و آن‌ها را مقابل چشم صد‌ها نفر کتک زد. با انتشار فیلم این اقدام، بلافاصله جو عمومی به انتقاد از پلیس پرداخت و چند روز بعد رئیس قوه قضائیه وقت با انتقاد از پلیس خواستار رعایت قانون شد و در مورد نحوه گرداندن اراذل و اوباش انتقادات بسیاری را متوجه پلیس کرد، موضوعاتی که مورد توجه و حمایت مردم قرار گرفت.

اما این پایان ماجرا نبود و این‌بار رئیس پلیس تهران در انتقاد به قوه قضائیه ادعا کرد که جایی برای نگهداری اراذل و اوباش وجود ندارد و افراد دستگیر شده از سوی پلیس، خیلی زود (از سوی قوه قضائیه) آزاد و دوباره به جامعه برگشته و دست به ارتکاب جرم می‌زنند.
 
حال با وجود اینکه هر دو دستگاه، دیگری را مقصر می‌داند، تنها نکته گستاخ‌تر شدن اراذل و اوباش برای درگیری و استفاده از سلاح گرم و سرد است و در این میان نه پلیس به وظیفه خود عمل می‌کند و نه اراذل و اوباش به صورت قاطع تادیب می‌شوند و همین موضوع امنیت عمومی را در شهر‌های بزرگ با مخاطره روبرو کرده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جامعه ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۶۱۰۰، jameh۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین