پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
با اعلام جدید ترین آمار مربوط به نرخ بیکاری در استانهای کشور تا پایان تابستان 94 مشخص شد که استان کرمانشاه همچنان در گرداب نرخ بالای بیکاری دست و پا می زند.

شعار سال:

نرخ بیکاری کشور بر اساس آخرین داده های مرکز آمار ایران به 10.9 درصد رسید. طبق اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری تابستان نسبت به بهار امسال با افزایشی 0.1 درصدی به 10.9 درصد افزایش پیدا کرد.


نرخ بیکاری کشور در پایان تابستان سال 93 معادل 9.5 درصد است که در یک مقایسه نقطه به نقطه با تابستان امسال 1.4 درصد رشد را نشان می دهد. آماری که ناتوانی دولت از بهبود وضعیت فضای کسب و کار را نشان می دهد.

این وضعیت بیکاری در کشور همراه با رکود نزدیک به بحرانی که 4 وزیر کابینه به دکتر روحانی هشدار دادند برخلاف آن چیزی است که از فرجام تعلیق و پلمب به مردم وعده داده می شد.

کرمانشاه دومین استان بیکار در کشور

استان کرمانشاه در دو سال اخیر یکی از بدترین خروجی های آماری از نظر نرخ بیکاری را تجربه کرده است.

با اعلام جدید ترین آمار مربوط به نرخ بیکاری در استانهای کشور تا پایان تابستان 94 مشخص شد که استان کرمانشاه همچنان در گرداب نرخ بالای بیکاری دست و پا می زند.

شاید این وضعیت نتیجه عملکرد تیم مدیریت ارشد سابق استان کرمانشاه باشد که مجموعه اقدامات آنها به تشدید معضل بیکاری در استان انجامید و البته برکناری خود آنها در پایان شهریور امسال را به دنبال داشت.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار کشور که ساعاتی قبل منتشر شد استان چهارمحال بختیاری با 16 درصد در صدر استانهای بیکار کشور قرار دارد و کرمانشاه در یک قدمی آن با 15.2 درصد خودنمایی می کند.

نگاهی به آمار بیکاری استانهای همجوار کرمانشاه مانند همدان با 8 درصد و کردستان با 9.4 دهم درصد که شرایط جغرفیایی، فرهنگی و اجتماعی نسبتا یکسانی با کرمانشاه دارند نشان می دهد که دلیل این پیشتازی در عدم اشتغال نیروی کار نمی تواند به ضعف استعدادهای استان در ابعاد مختلف باز گردد.

بالعکس استان کرمانشاه با دارا بودن کیلومترها مرز مشترک با کشور عراق و همچنین بازار بکر اقلیم کردستان و همچنین موقعیت استراتژیک مرکزیت غرب کشور دارای مزیت هاییست که با کمترین تدبیر به اشتعال و سرمایه گذاری منجر نشده است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پایان تابستان 94 در حالی با 1.8 دهم درصد افزایش از 13.4 به 15.2 رسیده است که حتی جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه به عنوان بستر مناسب اشتغال زایی نیز با کمترین توجه به این بخش به داد بیکاری استان نرسیده است.

به عنوان نمونه محوطه تاریخی طاقبستان کرمانشاه به عنوان پیشانی گردشگری منطقه بعد از به هم خوردن شمایل همیشگی اش، چندسالی است که به مجموعه ای سنگلاخی تبدیل شده است. مزیت هم مرزی با عراق و اقلیم کردستان نیز چیزی جز واسطه گری برای ترانزیت سوخت عاید مردم کرمانشاه نکرده است. ترانزیتی که نه تنها سودی برای کرمانشاه نداشته بلکه زیرساختهای ارتباطی استان را نیز چندین برابر مستهلک کرده است.

پروژه های عمرانی نیمه تمام اشتغالزا و واحد های صنعتی راکد و نیمه راکد در کرمانشاه در حال خودنمایی هستند در حالی که بودجه های عمرانی طی اقداماتی غیر کارشناسی به پروژه های فانتزی مثل پل قوسی و ... تزریق می شود.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند مدیریت ارشد سابق استان کرمانشاه با رویکردی سیاست زده به مسائل به جای توجه به اولویت های معیشتی و اقتصادی مردم بخش زیادی از نیروی خود را صرف فضاهای سیاسی کرد که نتیجه غفلت از شاخص های توسعه اقتصادی آمارهای باور نکردنی نیروی بیکار در کرمانشاه است.

همچنین رویکرد عدم تعامل با نیروهای متخصص و بومی در حوزه برنامه ریزی، سرمایه گذاری و اشتغال که در دولت محلی قبل استان کرمانشاه مشهود بود و در نتیجه آن اکنون بیش از 9 ماه است که معاونت توسعه اقتصادی (برنامه ریزی سابق) بدون متولی رها شده است، دلیل مهمی برای تعمیق شکاف بیکاری در این استان غربی است. شاید بتوان اعلام آمار بیکاری فصلی در این مقطع را که مصادف با روزهای آغازین مدیریت ارشد جدید در استان کرمانشاه است را به فال نیک گرفت.

نیکی از این جهت که استاندار جدید کرمانشاه، اسدالله رازانی منشور سیاستهای کاری خود را اعلام کرده است و تغییرات نرخ بیکاری از امروز تا فصل آتی را شاید بتوان سنجه ای برای کارآمدی مدیریت جدید قلمداد کرد.

به هر حال آنچه که مسلم است کرمانشاه با تمام ظرفیت های بالقوه اش در شرایطی که حتی این روزها بدون متولی مشخصی برای معاونت توسعه اقتصادی پیش می رود، پیشتاز بی شغلی در کشور است. شرایطی که می تواند زمینه ای برای بحران در سایر شاخص های فرهنگی و اجتماعی نیز باشد.

مدیران دولت تدبیر و امید امروز از سوی مردمی جنگ دیده و ایستادگی کرده مورد سوال هستند که آیا کرمانشاه بعد از قریب به دوسال از شروع فصل اعتدال به ثمردهی رسیده است؟

تردیدی نیست که بهره گیری از نیروهای متخصص، بومی و آشنا به شرایط مختلف استان در کنار برنامه ریزی چند وجهی برای گردشگری، فرهنگ، اقتصاد و در عین حال تعریف محدوده منافع استانی در سیاست می تواند راه گشایش قصه دراز معضل بیکاری کرمانشاه باشد. البته هوشمندی دستگاه های نظارتی در اشراف بر عملکرد مدیران اقتصادی و پایش مفاسد محتمل در اداره امور می تواند به چالاکی این پیشرفت کمک مضاعف کند.

باید منتطر ماند و دید که نرخ بیکاری روبه رشد کرمانشاه که از عدد14.7 درصدی بهار امسال به 15.2 درصدی در تابستان رسیده و با چهار پله صعود در جدول بیکارترین های کشور در جایگاه نقره گون نشسته است، چه مسیری را طی خواهد کرد و جوجه های آخر پاییز اشتغال استان توسط مدیریت جدید چگونه شمارش خواهد شد. آیا زمستان هم بعد از پاییز خواهد گذشت و روسپیدی متولیان اقتصاد استان در قبال استان محروم کرمانشاه رقم خواهد خورد؟


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی چغاک نیوز، تاریخ انتشار 27 آبان 1394، کد مطلب:25000 : www.choghadaknews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین