پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
دستکاری کیلومتر خودرو جرم مسلم بوده و در طیفی از غش در معامله تا کلاهبرداری و نظایر آن می‌تواند تعریف شود. در روز روشن در کیلومتر ماشین از سه راه کامپیوتر، جعبه فیوز زیر فرمان و خود کیلومتر شمار جلوی داشبرد، تغییر ایجاد می‌کنند و مرتکب جرم و مسبب جرم دوم می‌شوند و انگار نه انگار که کشور پلیس دارد؟ آقایان پلیس احتمالا در این خصوص حرفی و توضیحی ندارند؟
شعار سال: کم کردن کیلومتر خودرو‌ها یکی از تقلب‌های رایج در زمینه خرید و فروش خودرو محسوب می‌شود. به دلیل این که میزان کارکرد، مستقیماً تاثیر در میزان قیمت خودروی دست دوم دارد، دلالان خودرو اقدام به دستکاری آن می‌کنند و از این راه درآمد‌هایی به ناروا به دست می‌آورند.

قانون گذار نیز برای مقابله با این اتفاق قوانینی وضع نموده است تا بتواند از میزان این اتفاق بکاهد. بنا به گفته مقامات قضایی، مطابق ماده ۷۲۴ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵: دستکاری کیلومتر برای نشان دادن سرعت کمتر، یا قطع کامل کیلومتر شمار به صورت عمدی، برای اولین بار حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه، و در صورت تکرار، میزان حبس از ۲ ماه تا ۶ ماه افزایش می‌یابد.

باید توجه داشت که تغییر کیلومتر از سه راه کامپیوتر، فیوز زیر جعبه فرمان و صفحه روی داشبورد، تشخیص کارکرد واقعی را مشکل نموده و تنها راه باقیمانده، توجه به ظاهر خودرو، شرایط و خصوصیات فروشنده و وضعیت برخی از قطعات خودرو است.
تعداد بازدید : 1690

کارکرد خودرو موجب اثرگذاشتن بر روی دنده، دور فرمان، پدال‌ها و…. می‌گردد که البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض می‌باشند. اگر خود دستی بر آتش دارید خودتان، در غیر اینصورت با استفاده از کارشناسی خودرو دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی‌شود، چک نمایید:

۱- رادیاتور خودرو برای خودرو‌های با کارکرد بالا
۲- دیسک ترمز برای خودرو‌های با کارکرد پایین

فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و … اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی گردید باید به احتمال زیاد کیلومتر شمار آن دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.

چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودرو‌های با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود ولیکن برای کیلومتراژ پایین نظیر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد. نکته حایز اهمیت آن است که قبل از لمس دیسک، از خنک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

با وجود همه این توضیحات، از پلیس محترم باید پرسید که برای مقابله با این پدیده زشت و ناهنجاری منجر به کلاهبرداری، چه تدبیری را برای کنترل اصناف و تعمیرگاه‌های مبادرت کننده به این کار اندیشیده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین