پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۷۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
بر اساس قانون چک فقط به میزان کسری مبلغ چک برگشتی از دیگر حساب‌های فرد صادرکننده مسدود خواهد شد. حساب‌های فرد صادرکننده چک برگشتی به طور کلی مسدود نمی‌شود.
شعار سال: چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه تعدادی از خبرگزاری‌ها به نقل از مصطفی قمری وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کردند که چنانچه چک برگشت بخورد همه حساب‌های فرد صادرکننده چک مسدود خواهد شد. ادعایی که خلاف مفاد قانون چک است و بعد از ساعتی، قمری وفا نظر خود را اصلاح کرد.

ماجرا از آنجا شروع شد که مصطفی قمری وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی که با حساب شخصی خود منتشر کرد نوشت: اجرای آزمایشی طرح مسدودی همه حساب‌های بانکی دارندگان چک‌های برگشتی از هفته آینده شروع می‌شود.
 
کل حساب‌های صادرکننده چک برگشتی مسدود نمی‌شود

این گفته‌ی مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی، بر خلاف بند 'ب' ماده ۵ مکرر قانون جدید چک است. براساس این بند از قانون چک؛ بانک‌ها موظف اند پس از گذشت ۲۴ ساعت از ثبت غیر قابل پرداخت بودن مبلغ چک، تنها وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی را که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسات اعتباری است به میزان کسری مبلغ چک و به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی مسدود کنند؛ بنابراین منظور قانون این نیست که کلیه حساب‌های صادرکننده را مسدود کند، بلکه منظور قانون صرفا مسدودی وجوه حساب‌های بانکی صادرکننده، آن هم به میزان کسری مبلغ چک است و بعد از این مسدودی، دارنده حساب همچنان می‌تواند مبلغی غیر از مبلغ مسدودشده را برداشت کند یا حتی به حساب خود پول واریز نماید.
بعد از گذشت ساعتی و در حالی که این توییت مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در بسیاری از خبرگزاری‌ها و همچنین در فضای مجازی پخش شده بود، قمری وفا در توییت جدید نظر قبلی خود را اصلاح کرد.

کل حساب‌های صادرکننده چک برگشتی مسدود نمی‌شود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۳۴۳۴۴۰۹، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین