پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: می‌توان با برنامه ریزی قوی‌تر و تمهیدات بهتر، کشور را بسیار ارزان‌تر از وضع کنونی اداره کرد.
شعار سال: نخستین مجمع معاونین مالی و اداری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ریاست مهرداد بذرپاش برگزار شد.

در این نشست که با حضور بیش از ۶۰ نفر از معاونین مالی و اداری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، رئیس کل دیوان محاسبات با تسلیت از دست دادن جمعی از هموطنان در حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: حُسن برپایی چنین مجامع مشورتی آن است که افزون بر آشنایی و تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی با وظایف ذاتی نهاد‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات، شاهد تحقق سیاست پیشگیری از بروز تخلفات نیز خواهیم بود.

مهرداد بذرپاش، دیوان محاسبات را یاری‎گر و کمک حال دستگاه‌ها در صحنه اجرایی دانست و خاطر نشان کرد: معاونین مالی و اداری را می‌توان اصلی‌ترین بخش ستادی در هر دستگاه دولتی قلمداد کرد و مسلم است که اگر «ستاد» هر ارگان، نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، بخش «صف» نیز به طریق اولی از عملکرد قابل قبولی برخوردار نخواهد بود؛ لذا عملکرد کم خطا و بدون انحراف از قوانین در دستگاه‌های متبوع، نسبت مستقیمی با وظایف شما معاونان دارد.

هشدار درباره فراوانی تخلفات در دستگاه‌های اجرایی از دیگر سخنان رئیس کل دیوان محاسبات بود و در این باره بیان داشت: متاسفانه بسیاری از احکام بودجه در دستگاه‌ها با فقدان عملکرد مواجه است و این نشان از عدم پایبندی به اجرای قانون دارد. البته با توجه به عزم جدی رئیس دولت محترم، امید آن می‌رود که به زودی شاهد پیاده سازی هرچه کم خطاتر بودجه سنواتی باشیم.

بذرپاش افزود: فاصله گرفتن از روش‌های سنتی نظارت و برخط نمودن سازوکارها، یکی از مهمترین کارویژه‌های دیوان محاسبات است که تحقق این امر، نه تنها سرعت رسیدگی‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد بلکه تعارضات احتمالی میان دستگاه‌های نظارتی با ارگان‌های دولتی را به حداقلی‌ترین حالت ممکن می‌رساند.

رئیس کل دیوان محاسبات لزوم اصلاح ساختار بودجه ریزی را یکی از ضروری‌ترین نیاز‌های کشور دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین انتظارات رهبر فرزانه انقلاب، اصلاح اساسی ساختار بودجه است که یکی از اصلی‌ترین محور‌های اصلاح بودجه، بودجه ریزی عملیاتی است که متاسفانه بیش از ۲ دهه مغفول مانده است.

بذرپاش با انتقاد از کُند شدن روند کوچک سازی دولت، گفت: بخش اعظمی از بودجه دستگاه‌ها صرفاً خرج حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود که این خود نشان از فربه شدن بیش از پیش دولت‌ها دارد و منابع کشور، توانایی تداوم حرکت در این دور تسلسل را نخواهد داشت.

 
امکان اداره ارزان‌تر کشور با برنامه ریزی دقیق‌تر و افزایش هزینه فساد برای مفسدین
 
 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: اگرچه هیچ فرد منصفی، مُنکر محدودیت‌های منابع در کشور نیست، اما ناگفته پیداست که می‌توان با برنامه ریزی قوی‌تر و تمهیدات بهتر، کشور را بسیار ارزان‌تر از وضع کنونی اداره نمود.

در بخشی از این نشست، علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور نیز اظهار داشت: خوشبختانه یکی از اصلی‌ترین شعار‌های دولت سیزدهم، موضوع فسادستیزی است که این خود موجبات هم افزایی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی با نهاد‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور را فراهم خواهد آورد.

دادستان دیوان محاسبات در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت کنترل‌های داخلی در دستگاه‌های دولتی، خاطر نشان کرد: تنظیم قراردادها، پیمان ها، مزایده‌ها و مناقصات در دستگاه ها، باید با حساسیت بیشتری دنبال شوند و کارکنان نیز باید در برابر درخواست‌های بعضاً غیرقانونی مدیران بالادستی خود مقاومت کنند تا بعد‌ها دچار معضل نگردند.

محمدعلی زهره‌ای معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور نیز درباره نفس برپایی مجمع مشورتی معاونین اداری و مالی دستگاه‌ها گفت: هدف کلی از برگزاری این مجمع، کمک به بهبود سلامت، ارتقای شفافیت و انضباط مالی در سازمان‌های دولتی است که این مهم تنها با همفکری و همکاری شما معاونین گرانقدر میسر خواهد شد.

دبیر مجمع معاونین مالی و اداری کشور در خاتمه اظهار داشت: اقدامات مجمع در قالب چهار کارگروه «مدیریت مالی»، «مدیریت منابع انسانی»، «بررسی مقررات با رویکرد حمایت از تولید» و «بررسی فراوانی تخلفات و راهکار‌های پیشگیرانه» پیگیری خواهد شد.

در این نشست، تعدادی از معاونین مالی و اداری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان مقرر شد کارگروه‌هایی، پیگیر موضوعات مطرح شده در این جلسه بشوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی افکار نیوز، تاریخ انتشار:۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۱۲۳۲۱۵، www.afkarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین