پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
خبرنگار از میلتون فریدمن می‌پرسد که وزیر خزانه داری آمریکا معتقد است که تورم فعلی نتیجه مسائل تجارت خارجی، اتحادیه‌های کارگری، افزایش نقدینگی توسط بانک‌ها و مواردی همانند است و دولت هیچ نقشی در ایجاد تورم ندارد. میلیون فریدمن با جملاتی کوتاه تورم ایالات متحده را مربوط به هزینه‌های دولت و چاپ پول بدون پشتوانه می‌داند. پیامی که شاید خوب باشد آقای رئیسی و سایر روسای جمهور کشورمان، توجه بیشتری بدان می‌کردند. راستی چرا نهاد ناظری برای نظارت بر دولت به جهت ممانعت از چاپ پول بدون پشتوانه، انتشار اوراق قرضه، افزایش قیمت دلار برای جبران کسری، کاهش هزینه‌ها و کوچک شدن اندازه دولت، انضباط بخشی مالی به شرکت‌های دولتی و مواردی همانند نداریم؟
شعار سال: میلتون فریدمن در سال ۱۹۱۲ میلادی در خانواده‌ای فقیر در بروکلین نیویورک متولد شد. وی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه راتگرز نیوجرسی آغاز نمود. وی در سال ۱۹۴۶ موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه کلمبیا شد. وی سپس روانه دانشگاه شیکاگو شد و در آنجا به مدت سی سال به فعالیت‌های آکادمیک پرداخت.

وی پس از کودتای شیلی، طی نامه‌ای به پینوشته مسیر صحیح سیاست‌های اقتصادی را خاطرنشان کرد. همچنین تعدادی از دانشجویان شیلیایی وی در دانشگاه شیکاگو، به مناصب مهم دولتی در شیلی دست یافتند و به پسران شیکاگو مشهور شدند. بسیاری از پسر‌های شیکاگو، پس از کودتا‌های نظامی در کشور‌های آمریکای جنوبی، مشاوران و سردمداران اصلاحات اقتصادی فریدمنیِ این دیکتاتور‌های نظامی شدند و با پشتیبانی تمام قد این نظام‌های دیکتاتوری توسط شکنجه‌ها و جنایات وحشیانه و از بین بردن مخالفان، این اصلاحات را پیش بردند.

فریدمن مشاور اقتصادی رونالد ریگان، رئیس‌جمهور جمهوریخواه ایالات متحده بود. فلسفه سیاسی او فضایل نظام اقتصادی بازار آزاد با دخالت حداقلی دولت را ستایش می‌کرد.

فریدمن، یکی از اولین اقتصاددان‌هایی بود که معتقد بود برای کنترل تورم و جلوگیری از افزایش هزینه تولید منجر به رکود، متغیر‌های پولی و حجم نقدینگی می‌بایست در تناسب با نرخ رشد اقتصادی قرار بگیرد. فریدمن همچنین نشان داد که مصرف تابعی از درآمد است و شهروندان بر اساس پیش‌بینی درازمدت درآمد خود، رفتار‌های مصرفی خود را تنظیم می‌کنند؛ بنابراین تغییرات مقطعی در درآمد، اثر فوری و جدی بر رفتار مصرفی آن‌ها ندارد. فریدمن برخلاف بسیاری از اقتصاددانان پیش از خود معتقد بود که تورم، نه تنها بیکاری را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث رکود نیز می‌شود. به نظر فریدمن، مهم‌ترین عامل ایجاد تورم، رشد سریعتر حجم پول نسبت به مقدار واقعی تولید کالا و خدمات است.

آقای رئیسی، اگر حتی به نظر افرادی نظیر حلقه نیاوران و اشخاصی مثل دکتر مسعود نیلی هم معتقد باشی، عامل ایجاد تورم، رشد نقدینگی، افزایش قیمت‌ها و مواردی همانند، عملکرد نامناسب دولت‌ها در ۳۰ سال اخیر است.
تعداد بازدید : 22

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین