پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
دبیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این‌که هنوز در کشور از کمباین‌های ۵۰سال قبل استفاده می‌شود، گفت: ضعف مکانیزاسیون کشاورزی و فرسودگی کمباین‌های برداشت سبب می‌شود به طور متوسط حداقل ۱۵درصد گندم تولیدی به ضایعات تبدیل شود و برای رفع این مشکل نیاز به کمباین‌های روز دنیا با تکنولوژی پیشرفته داریم.
شعار سال: محمدشفیع ملک‌زاده در گفتگو با یک رسانه اظهار داشت: متأسفانه به سبب مشکلات بسیاری که از مزرعه تا سفره در بخش کشاورزی داریم، ۳۰ تا ۳۵درصد محصولات تولیدی از بین می‌رود و گندم هم از این امر مستثنی نیست.

ملک‌زاده افزود: خرده‌مالکی، کشاورزی معیشتی، بروز آفات و امراض، ضعف سیستم حمل و نقل و… از عمده مشکلات بخش کشاورزی است که مسئولان باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کنند تا از ضایعات بالای محصولات کاسته شود.

دبیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این‌که برای اراضی آبی و دیم گندم چه مقدار کمباین نیاز است، گفت: بین شش تا هفت هزار کمباین در کشور نیاز داریم و در حال حاضر دلیل عدم احساس کمبود در زمینه کمباین کاهش سطح زیر کشت به سبب خشک‌سالی است.

۷۰درصد کمباین‌های کشور نیاز به نوسازی دارند
ملک‌زاده با بیان این‌که ۷۰درصد کمباین‌های کشور نیاز به نوسازی دارند، اظهار داشت: نوسازی ناوگان کمباین‌های کشور در گروی ارائه تسهیلات بانکی مناسب است تا ضایعات در این بخش کاهش یابد.

وی در پاسخ به این‌که عملکرد مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی را در این حوزه چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: سالیان سال است که به مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد به سبب ضعف مکانیزاسیون کشاورزی انتقاد داریم و هرچند در چند سال اخیر به سبب مطالبه‌گری ما وضع کمی بهتر شده، اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم و مسئولان باید برای رفع این مشکلات تدبیری بیندیشند تا مشکلات این حوزه تقلیل یابد.
دبیر اجرایی اتاق کشاورزی اصناف کشاورزی ایران با بیان این‌که انتظار کشاورزان از مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیش‌تر است، گفت: این مرکز باید به کشاورزان کمک کند تا ماشین‌آلات کیفی را در اختیار داشته باشند تا بازدهی و بهره‌وری در کشور افزایش یابد.

مشکلات بخش مکانیزاسیون، زاییده سیاست‌های نادرست دستوری
ملک‌زاده افزود: طی سال‌های گذشته به سبب برخی مشکلات در حوزه مکانیزاسیون، کشاورزان نسبت به نحوه توزیع و واگذاری ماشین‌آلات مشکل داشتند و قیمت‌ها هم از کارخانه تا بازار دو تا سه برابر می‌شد و دلالان حاکم این بازار بودند که این دلالی در بخش مکانیزاسیون زاییده سیاست‌های نادرست دستوری بود.
وی اظهار داشت: در یک سال گذشته در حوزه نشاکار برنج کمک‌های خوبی شده، اما کافی نیست و مسئولان باید کمک کنند تا کمبود در این حوزه رفع شود؛ به عنوان مثال در یک سال یک‌هزار دستگاه نشاکار برنج تحویل شد، اما باز هم نصف این عدد باید به بازار دستگاه تزریق تا نیاز‌ها به طور کامل رفع شود.

ملک‌زاده با اشاره به رشد بالای قیمت تراکتور در بازار گفت: قیمت یک تراکتور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون شده و مشکلات بی‌کیفیتی دستگاه و هزینه‌های بالای نگهداری سبب شده کار برای کشاورزان سخت شود؛ لذا رفع مشکلات حوزه مکانیزاسیون کشاورزی باید در اولویت مسئولان باشد تا از کشاورزی معیشتی عبور کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی، تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ......... ، www.akhbarsabzkeshavarzi.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین