پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
به نظر می‎رسد وقت آن رسیده است تا مطالعات اقتصادکشاورزی از پوسته مدل‎محور و فراتر از آن، از پوسته مقاله‎محور موجود خارج و وارد پوسته جدیدی شود که بر رفتار‌های ناشی از کارکرد زیرساخت‎ها بر بخش کشاورزی تأکید دارند و فرایند انتقال محصولات کشاورزی را نه از سطح مزرعه بلکه در گام اول در سطح انتقال بین استان‎ها و آن‌هم از سطح عمده‎فروشی‎ها مورد توجه قرار می‎دهد.

شعار سال:چند روز قبل برنامه‎ای را راجع به بزرگراه‎ها نگاه می‎کردم که به شکل مصاحبه- مناظره مجازی برگزار می‎شد در یک‌طرف یکی از مسئولین وزارت راه و شهرسازی و در طرف دیگر یکی از رانندگان خودروهای سنگین حضور داشت. مسئول مربوطه از کیفیت مطلوب راه‎ها و سرمایه‎گذاری‎های کلان در آن صحبت می‎کرد و راننده نیز از کیفیت نامطلوب راه‎ها و تأثیر آن بر فرسودگی لاستیک‎ها و خسارت‎های دیگر وارد بر خودرو. وقتی داستان به اینجا رسید که مسئول مربوطه بر کیفیت مطلوب راه‎ها اصرار داشت راننده خوروی سنگین پیشنهاد داد تا در یک مسیر همراه راننده باشد و از نزدیک نظاره‎گر کیفیت راه‎ها و میهمان راننده در مسیر. وقتی داستان به اینجا ختم شد مجری تلویزیون نیز گفت که آن‎ها نیز همراه خواهند بود در این بازدید میدانی. این برنامه نشان داد که بین تصویر مسئولین از بزرگراه‎ها و تصویر راننده‎ها و استفاده‎کنندگان از بزرگراه‎ها شکاف بسیار زیادی وجود دارد زیرا اولی جاده را از بالا (با پرواز) نگاه می‎کند که دارای کیفیت لازم است و دیگری جاده را از نزدیک نظاره‎گر است و درگیر با آن در عالم واقع.

اما بعد از این برنامه این سؤال به ذهن من خطور کرد که میزان محصولات کشاورزی حمل‌ونقل شده بین استان‎ها در طول سال چقدر است؟ آیا اطلاعاتی راجع به رصد حمل‎و‎نقل محصولات کشاورزی بین استان‎ها وجود دارد تا بتوان با توجه به آن برنامه‎ریزی لازم را در ارتباط با نقش بزرگراه‎ها  و کیفیت‎بخشی به زیرساخت‎های جاده‎ای داشت؟ با این کیفیت نامطلوب جاده‎های روستایی و بزرگراه‎های مواصلاتی بین استان‎ها، چقدر از محصولات کشاورزی دچار ضایعات فیزیکی و کیفی می‎شوند؟ آیا راهی برای برآورد میزان این ضایعات وجود دارد؟سهم بخش کشاورزی در فرسوده‎سازی زیرساخت‎های جاده‎ای چقدر است؟ آیا با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ناشی از جاده‎های با کیفیت مطلوب می‎توان سرمایه‎گذاری لازم را در کیفیت‎بخشی بزرگراه‎ها داشت؟ اساساً چرا مطالعات و تحقیقات اقتصادکشاورزی به این سمت‌وسو جهت داده نمی‎شود؟

 به نظر می‎رسد وقت آن رسیده است تا مطالعات اقتصادکشاورزی از پوسته مدل‎محور و فراتر از آن، از پوسته مقاله‎محور موجود خارج و وارد پوسته جدیدی شود که بر رفتارهای ناشی از کارکرد زیرساخت‎ها بر بخش کشاورزی تأکید دارند و فرایند انتقال محصولات کشاورزی را نه از سطح مزرعه بلکه در گام اول در سطح انتقال بین استان‎ها و آن‌هم از سطح عمده‎فروشی‎ها مورد توجه قرار می‎دهد.

 امید این‌که این‎گونه مطالعات در سطح بخش کشاورزی در دستور کار گروه‎های اقتصادکشاورزی قرار گیرد تا فصل جدیدی از مطالعات اقتصادکشاورزی مؤثر بر تغییر رفتارهای مدیران و مسئولین مربوطه رقم بخورد و هرگونه سرمایه‎گذاری در این‎گونه زیرساخت‎ها برگرفته از مطالعات میدانی باشد.

محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد

 

اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین