پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
به گفته بسیاری از شهروندان و مسئولان شهرستان سرخس بیمارستان لقمان حکیم این شهر، دارای مشکلاتی است که از ابتدای بهره‌برداری از آن وجود داشته که نه تنها برطرف نشده بلکه آینده نگری هم در ساخت آن پیش بینی نشده است. به تازگی نیز بیماران و همراهان آن‌ها از مشکلات سرمایشی، فاضلاب و نحوه امحای زباله‌های بیمارستانی و دفع فاضلاب این مرکز درمانی گله مندند.
شعار سال: بیمارستان لقمان حکیم سرخس پروژه نیمه کاره‌ای است که حدود ۲۰ سال پیش، برای ۹۶ تخت‌خواب طراحی شد، اما در فرایند اتمام پروژه، دو سوم آن یعنی ۶۴ تخت خواب تا اوایل سال ۸۴ آماده و به بهره‌برداری رسید و ۳۰ تخت عملا از مجموعه این تنها مرکز درمانی شهرستان که شامل بخش تصویربرداری، آی. سی. یو و… نیز در آن واقع شده در وضعیت نازک کاری رها و ردیف بودجه ملی آن حذف که پس از چندین سال توقف مجددا طی سال‌های گذشته و با همیاری آستان قدس، بخش سی تی اسکن به همراه تجهیزات لازم به بهره برداری رسید و در ایام کرونا مشکل بزرگ شهروندان و اعزام به مشهد را تا حدودی حل کرد.

اما از آنجا که به قول بسیاری از کارشناسان از ابتدا طراحی این مرکز درمانی دارای مشکلاتی بوده و آینده نگری در آن پیش بینی نشده بود، هر از چند گاهی در بخش‌های سرمایشی، فاضلاب و امحای زباله مشکلاتی را در پی داشته و دارد که مردم را عاصی کرده است.

پس از گذشت چند دهه سرخس یک بیمارستان درست وحسابی ندارد

شهروندی که همسرش در بخش زنان بستری است با گلایه از وضعیت سرمایشی بیمارستان گفت: جای تاسف دارد که پس از گذشت چند دهه شهرستان سرخس یک بیمارستان درست و حسابی ندارد، سال‌ها با کمبود پزشک سر شد، مدتی مشکل دفن وسوزاندن زباله داشتند، در ایام کرونا دستگاه اکسیژن ساز خراب بود و حالا که گرما در سرخس به ۵۰ درجه می‌رسد وسایل سرمایشی ندارد که باید از خانه پنکه بیاوریم.

وی با گلایه از عملکرد مسئولان افزود: نمی‌دانم چرا مسئولان به وعده‌هایی که می‌دهند عمل نمی‌کنند.

خانمی که بالای سر پدر بیمارش بود و با مقوایی صورت بیمارش را باد می‌زد اظهار کرد: در این ایام که هوا گرم می‌شود، گرمای داخل اطاق‌ها دوچندان و برای آدم‌های سالم غیر تحمل می‌شود، چه رسد به بیماران؛ در این بیمارستان تهویه درستی انجام نمی‌شود و وسایل سرمایشی و تهویه هوا خراب است. بیشتر همراهان مجبورند با کاغذ و مقوا بیماران‌شان را باد بزنند؛ چرا مسئولان مربوط اقدامی برای تجهیز بیمارستان نمی‌کنند؟

یک جوان شهروند سرخسی نیز اظهار کرد: شرایط نامناسب این بیمارستان موضوع جدیدی برای اهالی سرخس نیست. مدت‌هاست وضعیت نامطلوب خدمات رسانی این بیمارستان صدای بسیاری از مردم بخصوص اقشار ضعیف را که نمی‌توانند به مشهد بروند، درآورده است. البته نسبت به گذشته در حوزه تامین پزشک و نصب دستگاه سی تی اسکن بهتر شده، اما مشکل تجهیز وسایل سرمایشی مراجعه کنندگان و بیماران را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: این بیمارستان فضای سبزی ندارد که بتواند فضا را تلطیف کند محیط این بیمارستان برهوت زده است و به انسان استرس وارد می‌کند. منطقه‌ای که زمین‌اش مستعد کاشت هرگونه درختی است به بهانه نداشتن اعتبار شبیه زندان است تا بیمارستان، بر همین اساس سرخسی‌ها مجبورند، خطر جاده، هزینه‌های متعدد و سرگردانی در مشهد را به جان خریده و برای درمان ساده‌ترین بیماری هم راهی مرکز استان شوند.

بیمارستان مخروبه‌ای بیش نیست

امام جمعه سرخس با اشاره به آخرین وضعیت این بیمارستان گفت: این مرکز درمانی که پس از گذشت ۳۰ سال از زمان پی ریزی به بهره برداری رسیده هم اکنون مانند مخروبه است که هر جای آن را دست می‌زنید جای دیگرش خراب می‌شود و کلی هزینه مضاعف به بار می‌آورد، شاید اگر برای یکبار هم که شده خراب می‌شد و دوباره ساخته می‌شد این‌قدر هزینه و خرابی نداشت.

حجت الاسلام محمد بختیاری با بیان اینکه هم پیمانکار و هر کسی که این پروژه را تحویل گرفته به این مردم خیانت کرده گفت: در جریان شیوع کرونا با کمک مردم، آستان قدس و سایر خیرین توانستم بسیاری از امکاناتی که نیاز بود را تهیه وتا حدودی مشکلات را حل کنیم؛ لذا برای رفع مشکلات دیگر بیمارستان با همکاری آستان قدس، قرار شد هفده میلیارد تومان اعتبار بگیریم تا بتوانیم بخشی از مشکلات بیمارستان را حل کنیم.

۳۰ دستگاه اسپیلت برای بیمارستان نیاز است

در ادامه این گزارش مدیر شبکه بهداشت درمان سرخس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در رفع مشکل سرمایشی بیمارستان لقمان سرخس که هم اکنون مردم دمای بالای ۴۵ درجه را تجربه می‌کند گفت: سیستم سرمایشی بیمارستان سالهاست به علت فعالیت، با توجه به وضعیت آب وهوای منطقه وطوفان‌های گرد خاک و.. فرسوده شده به طوری که از ۶ دستگاه چیلر با تجهیزات کامل فقط دو دستگاه قابل تعمیر است که چندی پیش جهت تعمیر به استان ارسال شده است.

حسین کاووسی افزود: از آنجا که تعدادی از چیلر‌ها از رده خارج شده وصرفه اقتصادی تعمیر ندارد، قرار شد در اختیار دانشگاه قرار بگیرد و به فروش رسد تا هزینه تعمیردوچیلر دیگر شود که امیدواریم تا پایان سال چیلر‌های تعمیری به بیمارستان انتقال یابد.

مدیر شبکه بهداشت درمان سرخس در ادامه با پوزش از وضعیت پیش آمده یادآور شد: از زمان یک‌ماهه حضورم تلاش کرده ام مشکلات بیمارستان را به هر شکلی مدیریت کنیم؛ در همین راستا در اقدامی جهادی و پیگیری‌های مستمر امام جمعه و فرماندار و همچنین با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی، اعتبارخرید ۱۰ دستگاه کولر اسپیلت محقق شد که خوشبختانه در چند روز گذشته در اطاق‌های ۴ تخته بیمارستان، بخش دیالیز، زایمان و... نصب شد و مشکل تعدادی از اطاق‌ها برطرف شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیمارستان نیازمند ۳۰ دستگاه اسپیلت در بخش‌های مختلف است اظهار کرد: هم اکنون به صورت ضروری اطاق‌های سی سی یو، اتاق عمل، اورژانس، پرستاری، استراحت پزشکان، آشپزخانه و اطاق‌های ایزوله خصوصی کولر اسپیلت کم دارد، که البته با ورود چیلر‌های تعمیری مشکل در پایان سال حل می‌شود، اما در کوتاه مدت کماکان بخش‌های اعلام شده مشکل دارد.

مدیر شبکه بهداشت درمان سرخس در پایان تصریح کرد: بیمارستان لقمان با قدمت دودهه بهره برداری، متاسفانه از آنجا که در طراحی آن مطالعات کارشناسی درست و آینده نگری لحاظ نشده، هزینه زیادی در بازسازی روی دست ما می‌گذارد، به طوری که هم اکنون برای فضای سبز بیمارستان نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم تا بتوانیم سیستم موتورخانه، لوله کشی، تصفیه و. را تعمیر و آبرسانی به فضای سبز بیمارستان را برقرارکنیم.

تامین منابع مالی از طریق فروش تجهیزات فرسوده

فرماندار سرخس نیز در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان لقمان حکیم سرخس و اقدامات انجام شده، گفت: اگر چه در چند سال گذشته، بالغ بر دو میلیارد و پانصد میلیون تومان از سوی دانشگاه علوم پزشکی در بخش سرمایشی بیمارستان هزینه شده، اما طی این مدت از این تجهیزات نگهداری نشده و مدیران وقت مدعی بودند کمپرسر‌ها خراب است و همه را به مشهد جهت تعمیر انتقال دادند و آنچه در بیمارستان از این تاسیسات باقی مانده اسکلت فلزی بیش نیست.

حسن نوری زاده افزود: در دوماهه مسئولیت فرمانداری شهرستان، دو مرحله از بیمارستان بازدید و مشکلات این واحد درمانی را از نزدیک مورد بررسی قرار دادیم وجلساتی را به منظور رفع مشکلات موجود با مسئولان بهداشتی برگزار کرده ایم که در جمع بندی مقرر شد تیمی از متخصصان بخش تاسیسات شرکت گاز شهید هاشمی نژاد مشکلات بیمارستان را بخصوص در بخش سرمایشی با توجه به دمای بالای شهرستان و دیگر زیرساخت‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار دهند وگزارش آن را به اطلاع برسانند.

نماینده عالی دولت در شهرستان اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسان بخش تاسیسات شرکت بهره برداری گاز دو راه حل پیشنهاد شد؛ ابتدا تعمیر سیستم‌های موجود و یا خرید چیلر و تجهیزات جانبی جدید که اولین پیشنهاد به علت طولانی بودن زمان تعمیر و هزینه بالغ بر ۱ میلیارد تومان امکان پذیر نبود و دومین پیشنهاد نیز عدم منابع تامین اعتبار خرید دستگاه عملا کار را به بن بست کشاند.

وی افزود: لذا با رایزنی‌هایی که با استان از سوی مدیر شبکه بهداشت انجام گرفت، مقرر شد سیستم‌ها فرسوده و دستگاه‌های موجود که جهت تعمیر به استان فرستاده شده به فروش رود، تا از فروش این تجهیزات بتوان مشکل تاحدودی رفع شود. بر همین اساس دانشگاه بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص داد و تعداد ۱۰ دستگاه اسپیلت خریداری و هم اکنون در بیمارستان نصب شده است.

فرماندار سرخس در پایان تصریح کرد: از تعداد کمپرسور‌های ارسالی به مشهد جهت تعمیر، دو دستگاه که سالم‌تر و قابل تعمیر است تا پایان سال آماده و در بیمارستان نصب می‌شود، اما در کوتاهترین زمان موجود، تلاش داریم با همیاری شرکت‌های گاز منطقه ویژه و از محل مسئولیت‌های اجتماعی تعدادی اسپیلت دیگر تهیه تا بتوانیم تابستان امسال را به شکلی پشت سرگذاشته و برای آینده سیستم سرمایشی بیمارستان لقمان حکیم راهکار اساسی تری بکار ببندیم. ضمن اینکه با توجه به تامین نیروی کادر درمانی دی کلینیک شرکت نفت بزودی این واحد درمانی که از تجهیزات کافی برخوردار است در چرخه خدمات رسانی وارد می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۶ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۵۳۲۳۴، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین