پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
اخوان فرد گفت: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپایی در ایران نباید ما را از اصل قضیه و فعالیتهای ضد ملی و ضد نظام آنها علیه جمهوری اسلامی ایران دور کند.

شعار سال:

«مسعود اخوان فرد» حقوقدان بین الملل با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار کرد: موضوع حقوق بشر از عناوین پر حاشیه ای است که در عرصه بین الملل به عنوان ابزاری درخدمت کشورهای سلطه گر و عمدتا غربی قرار گرفته است.

*پیگیری اهداف توسعه طلبانه استکبار جهانی با بزک حقوق بشر

وی ادامه داد: سوابق بحث حقوق بشر به فضایی که در دوره قرون وسطی در غرب حاکم بوده باز می گردد و اساسا چیزی به نام حقوق بشر در غرب وجود نداشت به همین دلیل نگاه و دیدگاه غربی ها به معقوله حقوق بشر بیشتر از خاستگاه و فضای فکری دوره رنسانس و مسائلی که پس از آن به عنوان تفتیش عقاید، برخوردهای تبعیض آمیز و برده داری که از سوی کشورهای استعمارگر نظیر پرتقال، اسپانیا، هلند و انگلیس صورت می گرفت مطرح شد که انواع مدرن آن به شکل بزک شده توسط آمریکا به طور خاص دنبال می شود.

این حقوقدان بین الملل افزود: مقوله حقوق بشر یک خاستگاه فکری دارد اما در عمل در سال های اخیر و به ویژه در نیمه دوم قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم تبدیل به ابزاری علیه کشورهای در حال ورود به مرحله استقلال و به ویژه کشورهای اسلامی شده است.

* در دوران پیش از انقلاب با وجود شدیدترین شکنجه ها علیه مبارزین آزادی حرفی از نقض حقوق بشر مطرح نبود

اخوان فرد تصریح کرد: نکته جالب توجه اینجا است که در تاریخ کشورمان و به ویژه در مقطع قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین استبداد ستم شاهی با استفاده از ابزار امنیتی خاص نظیر ساواک بوده است به طوری که وحشیانه ترین شکنجه ها علیه مبارزین راه استقلال و آزادی کشور اعمال می شده اما هیچ گونه سابقه ای از محکومیت کشور ایران در خصوص مباحث حقوق بشری از سوی مجامع بین المللی مشاهده نمی شود.

* طرح مباحث حقوق بشری در دوره پس از انقلاب سیاسی کاری است

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ظاهرا غربی ها از خواب خرگوشی خود بیدار شدند و همه مباحث حقوق بشری را به عنوان حربه ای علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به کار گرفتند بنابراین نیک واضح است طرح این موضوعات بیشتر از بعد سیاسی و حربه های توسعه طلبانه استکبار جهانی است.

*گزارشگران ویژه حقوق بشر آلت دست غربی ها / عملکرد احمد شهید و بانکی مون جای سوال دارد

این حقوقدان بین الملل افزود: شوراهایی مانند حقوق بشر در سازمان ملل متحد و یا اتحادیه اروپا همواره در راستای مقوله حقوق بشر از افرادی با سوابق مشکوک بهره می گیرند افرادی همچون احمد شهید و بانکی مون که به تعبیری آلت دست غربی ها بوده و مطابق با خواسته آنها عمل می کنند و این برخورد دوگانه و منافقانه با مقوله حقوق بشر در دیگر کشورها جای سوال دارد.

اخوان فرد تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان رژیم ضد حقوق بشر در منطقه مطرح است و جالب است که با وجود اقدامات غیر انسانی این رژیم با کشورهای لبنان، سوریه و مردم مظلوم فلسطین هیچ نامی از رژیم غاصب صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق بشر دیده نمی شود همچنین نامی از عربستان سعودی که تنها کشوری است که بدون هیچ گونه اثری از انتخابات به عنوان یک قبیله (آل سعود) اداره می شود در این لیست مشاهده نمی شود.

*چرا نامی از عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق بشر دیده نمی شود

وی اظهار کرد: اقدامات و عملیات سرکوب گرایانه عربستان سعودی علیه مردم این کشور ، شیعیان مظلوم و سواستفاده از اهرم های سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص مسئله یمن به خوبی نشان می دهد که ما هیچ گاه با یک مجموعه منصف و عادل در مقوله حقوق بشر روبرو نبوده ایم.

* مدعیان حقوق بشر کسانی را که علیه ملت ایران عمل کردند به عنوان مدافعان حقوق بشر معرفی می‌کنند

این حقوقدان بین الملل گفت: متاسفانه برخی از اشخاصی که کشورهای غربی از آنها به عنوان افراد فعال حقوق بشری نام می برند کسانی هستند که در زمان دفاع مقدس علیه منافع ملت ایران عمل کردند و در مقوله تحرکات و فتنه هایی که در کشور وجود داشته از جمله فتنه گروهک ها در اوایل انقلاب ،‌فتنه کوی دانشگاه 78 و فتنه 88 حضور این به اصطلاح فعالان حقوق بشر معرفی می کنند، این در حالی است که مقام معظم رهبری بهترین تعبیر را در این زمینه مطرح کردند که همان بحث نفوذ است.

اخوان فرد ادامه داد: برخی به ظاهر فعالان حقوق بشر در حال حاضر در کشورهای غربی مانند فرانسه،‌ انگلیس و آمریکا به سر می برند و این خود نشان دهنده این است که آبشخور فکری ملجا مالی و فکری آنها کجا است.

*بازگشایی دفتر اتحادیه اروپایی در ایران نباید ما را از اصل قضیه و فعالیتهای ضد ملی و ضد نظام مدعیان حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران دور کند

وی افزود: باید مسئولین ذیربط در قوای سه گانه در هنگام تعاملات بین المللی به این فاکتورها توجه داشته باشند و عناوینی مانند بازگشایی دفتر اتحادیه اروپایی در ایران نباید ما را از اصل قضیه و فعالیتهای ضد ملی و ضد نظام آنها علیه جمهوری اسلامی ایران دور کند.

*اعدام در آمریکا با دردناک ترین و وحشیانه ترین شیوه صورت می گیرد

اخوان فرد اظهار کرد: اعدام یک بحث حقوقی و علمی است که حتی در بسیاری از کشورهای غربی مثل آمریکا آن هم با دردناکترین و وحشیانه ترین شیوه از جمله صندلی الکترونیکی و یا اتاق گاز صورت می گیرد بنابراین نمی توان یک سویه به مقوله اعدام نگاه کرد.

وی ادامه داد: اگر قرار است جمهوری اسلامی ایران به بهانه اعدام محکوم شود پیش از اینها باید آمریکا به واسطه آمار بسیار گسترده در زمینه نقض حقوق زندانیان، سیاهپوستان و سرخ پوستان محکوم شود بنابراین این موضوعی نیست که بتوان به عنوان حربه از آن بهره گرفت این درحالی است که اعدام در کشور ما اغلب درخصوص قاچاقچیان و مافیای بزرگ مواد مخدر، قاتلین حرفه ای و سارقین مسلح صورت می گیرد.

*بهائیت یک حزب دست ساخته و پرورش یافته در دامن استعمار پیر انگلیس است

اخوان فرد در ارتباط با موضوع آزادی ادیان و اقلیتها گفت: غرب ابتدا باید به این سوال پاسخ دهد که منظورش از ادیان چیست و سابقه فرقه هایی همچون وهابیت و بهائیت به کجا باز می گردد،‌ بهائیت یک حزب و فرقه دست ساخته و پرورش یافته در دامن استعمار پیر انگلیس بوده است که پیش از جمهوری اسلامی ایران سرکردگانشان فرار کرده،‌پناهنده و یا معدوم شده اند.

*حضور نمایندگان این اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی نمایانگر به رسمیت شناختن حقوق آنها است

این حقوقدان بین الملل ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ادیان بزرگ الهی نظیر مسیحیت، زرتشت، یهودیت پرداخته و در اصول مشخصی به آنها احترام گذاشته شده است و در واقع حضور نمایندگان این اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی نمایانگر این موضوع است این در حالی است که اگر با این اقلیت ها نیز مانند نظام حقوقی آمریکا و انگلیس به طور عام برخورد می شد به احتمال زیاد کسی از آنها با آرای کم وارد مجلس نمی شد.

وی افزود: نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به این اقلیت ها با آرای بسیار محدود که صرفا از سوی اقلیتها داده می شود حق حضور و بیان نظرات نمایندگان اقلیتها را محترم شمرده و همچنین این اقلیتها دینی و مذهبی حق بهره گیری از حقوق شخصی (احوال شخصیه) را دارند، ای کاش به همین میزان هم به مسلمانان که بزرگترین اقلیت در کشورهای غربی هستند این اجازه داده می شد که نماینده داشته باشند.

*وهابیت خاستگاه گروهک های تروریستی همچون داعش است

این حقوقدان بین الملل تصریح کرد: وهابیت خاستگاه گروهک های تروریستی همچون داعش است و ارتباطی با اهل سنت ندارد و حتی اهل سنت خود را از آنها بری می دانند بنابراین مدعیان حقوق بشر با حربه از کار افتاده نقض حقوق اقلیتها نمی توانند راهی از پیش ببرند.

*برخورد با همجنس بازان از باب دموکراسی و احترام به عقاید عموم جامعه است

اخوان فرد تصریح کرد: غرب و مدعیان حقوق بشر ممکن است گاهی در ارتباط با مقوله آزادی اشخاص و اقلیتها مساله افرادی نظیر همجنس بازان را مطرح کنند اما باید در نظر داشت که قانون ایران چنین امری را محکوم می کند و از باب دموکراسی و احترام به عقاید عمومی باید جلوی فعالیتهای این گروه های ضد انسانی گرفته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سابقه برخورد با این افراد در آیات قرآن،‌ انجیل و تورات نیز وجود دارد، بنابراین نمی توانند این موضوع را بهانه ای برای طرح موضوع نقض حقوق بشر علیه سایر کشورها مطرح کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 4 آذر 1395، کد مطلب: 247198: www. mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین