پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۲۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
داستان حق پخش و بیانیه‌ها و اعتراضات برای هر فعال رسانه‌ای در حوزۀ ورزش و حتی خارج از آن یک سوژۀ ناب است، اما مجریان و گزارشگران سازمان باید «در مدار بچرخند» و تازه از وزیر ورزش بپرسند چرا جلوی بیانیه‌ها را نمی‌گیرد حال آن بیانیه نقش دهان برای حرف زدن را بازی می‌کند و شکل دیگر آن می‌تواند این باشد که چرا دهان دو باشگاه را نمی‌بندد؟
شعار سال: در کشاکش بحث «حق پخش تلویزیونی» و مطالبۀ مالی باشگاه‌ها خصوصاً پرسپولیس و استقلال، مدیریت صدا و سیمای انحصاری ایران ترجیح داد به جای دعوت از مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان، از محمد حسین میثاقی مجری محبوب برنامۀ «فوتبال برتر» و «محمدرضا احمدی» گزارشگر مسابقۀ افتتاحیۀ لیگ برتر بخواهد و در واقع آنان را مأمور کند تا بگویند و ما بدانیم و متوجه شویم که صدا و سیما حق پخش سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را پرداخت کرده، ولی خود باشگاه‌ها بلد نبودند استفاده کنند!

جالب‌ترین بخش از آنچه مجری برنامۀ فوتبال برتر که در واقع القا شدۀ رؤسای اوست این بود که به وزیر ورزش یادآور شد متولی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شما هستید و جلوی بیانیه‌ها را بگیرید! هرچند اصلا جای عادل فردوسی‌پور نشسته تا کاملا مطیع اوامر باشد و چموشی نکند.

محمد رضا احمدی هم حین گزارش بازی استقلال – سپاهان از روی کاغذ همین‌ها را خواند و از حمید سجادی وزیر ورزش خواست به «حواشی» خاتمه دهد.

اگر صدا و سیما انحصاری نبود مجری و گزارشگر سراغ مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان و البته مدیران سازمان می‌رفتند یا متنی را به عنوان واکنش یا توضیح یا پاسخ روابط عمومی صدا وسیما به بحث‌های اخیر قرائت می‌کردند نه این که وارد این داستان شوند و اتفاقا همین نشان داد که خبرنگاران صدا و سیما در تعریف مصطلح خبرنگار مستقل نمی‌گنجند چرا که کارمند وار باید اوامر رییسان خود را اجرا کنند.

داستان حق پخش و بیانیه‌ها و اعتراضات برای هر فعال رسانه‌ای در حوزۀ ورزش و حتی خارج از آن یک سوژۀ ناب است، اما مجریان و گزارشگران سازمان باید «در مدار بچرخند» و تازه از وزیر ورزش بپرسند چرا جلوی بیانیه‌ها را نمی‌گیرد حال آن بیانیه نقش دهان برای حرف زدن را بازی می‌کند و شکل دیگر آن می‌تواند این باشد که چرا دهان دو باشگاه را نمی‌بندد؟

از یک طرف گفته می‌شود دو باشگاه در مسیر خصوصی‌سازی‌اند و سهام آن را به خلق‌الله می‌فروشند و به گونه‌ای وانمود می‌کنند که دولتی نیستند بعد این آقا پسر گل و بلبل می‌گوید مگر وزیر متولی دو باشگاه نیست، پس چرا جلوی بیانیه‌ها را نمی‌گیرد؟!

عادل فردوسی‌پور هم البته به وضوح و صراحت به دو مقولۀ حق پخش زنان و ورود زنان به ورزشگاه‌ها نمی‌پرداخت، اما دست‌کم تا این حد طوطی‌وار هر‌چه را که می‌گفتند تکرار نمی‌کرد.

در همین برنامۀ امروز اگر اعلام می‌کردند موضع سازمان یا واکنش روابط عمومی این است اشکال نداشت، ولی هر دو به گونه‌ای سخن گفتند که نشان می‌داد از آن‌ها خواسته‌اند کما این که احمدی یک‌بار در نیمۀ اول بازی گفت و یک بار در در نیمۀ دوم؛ شاید تا رییسان را خوش‌تر آید!

درست است که هر رسانه سیاستی دارد و کسانی که با آن کار می‌کنند به آن باید پای‌بند باشند، اما موضع رسمی رسانه‌ها را مدیر و رییس اعلام می‌کند و لازم نیست از خبرنگاران و گزارشگران بخواهی طوطی‌وار تکرار کنند.

گزارشگر بازی همچنین اصرار داشت به بینندۀ متحیر از ورزشگاه خالی القا کند برگزاری بازی بدون تماشاگر به خاطر اختلال در سامانۀ فروش بلیت الکترونیک است در حالی که قبل‌تر گفته شده بود مصوبۀ ستاد ملی کروناست، ولی با توجه به اجتماعات دو هفتۀ گذشته احساس کردند این دلیل مقبول نخواهد افتاد. هر چند که برخی باشگاه‌ها مانند گل‌گهر رسماًاعلام کردند سامانۀ آنان اختلالی ندارد و این شایعه هم فراگیر است که، چون فیفا خواستار حضور زنان در ورزشگاه شده در آستانۀ جام جهانی نمی‌خواهند ریسک کنند و عدالت را برقرار کردند و نه زنان را راه دادند نه مردان را!

گزارشگر البته مأمور بود همان را بگوید که از او خواسته بودند! این که هفته‌های بعد چه توجیهی دارند نیز لابد به او مربوط نیست. چون همانی را می‌گوید که بگویند بگوید!

کار گزارشگر بازی، اما این نیست که فقط بگوید فلانی توپ را به بهمانی داد، چون خودمان داریم می‌بینیم. این است که هیجان بازی را بالا ببرد و جذاب کند و اطلاعات تازه‌ای در اخیتار بیننده قرار دهد منتها آقای احمدی برای وزیر ورزش که قاعدتا، چون عضو کابینۀ آقای رییسی است خودی‌تر از قبلی است که او هم البته خودی بود تعیین تکلیف می‌کند که با انتقاد از صدا وسیما مقابله کند.

تازه داریم دربارۀ فوتبال حرف می‌زنیم که در زمرۀ مزیت‌های صدا وسیماست و هنوز بیننده ندارد. می‌توان حساب کرد در باقی موارد اوضاع چگونه است.

آیا صدا وسیما نباید پاسخ بدهد؟ معلوم است که باید، اما به صورت رسمی و از زبان مدیران خود نه در قالب حرف نشاندن بر دهان مجری و گزارشگر و استفاده از فرصت تماشاگر بازی. چون به نفع شخصیت خودشان هم نیست و آدم حس می‌کند فقط دستور را اجرا می‌کنند و از این حیث شاهد تبلیغ ستاره مربع‌ها آبرومندانه‌تر باشد.
 
تعداد بازدید : 5
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حکایت گیلان، تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۱۵۹۷، www.hekayatgilan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
0
چرا فکر می کنید بهشون گفتن و دیکته کردند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین