پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
فرایند احراز هویت برای افراد فاقد شناسنامه در کشور، متاسفانه بشدت پیچیده و غیرکارآمد بوده و نیازمند بازنگری به قید فوریت است. در این بین، خوشبختانه برای حل مشکل زائرین اربعین اقدام به صدور کارت شناسایی موقت برای افراد فاقد شناسنامه، برای تکمیل اسناد هویتی شده است. اما برخی از منتقدین هشدار‌هایی در خصوص سو استفاده‌های احتمالی، بدلیل عدم تعریف بانک اثرانگشت و قرنیه چشم داده اند. دو مهمی که سازمان ثبت احوال و سایر نهاد‌های متولی، نسبت به آن بشدت کم حساسیت هستند.

شعار سال: احمد وحیدی امروز در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال کشور و رونمایی از کارت شناسایی موقت فاقدین شناسنامه، با اشاره به اینکه ثبت احوال یک سازمان ریشه‌دار و قدیمی است، اظهار کرد: طبیعی است که با گذر زمان این سازمان نیاز به تحولات و بروزرسانی خود دارد تا بتواند به‌عنوان یک سازمان پیشرو شرایط خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: خوشحالم که شرایطی در این سازمان ایجاد شده است که شاهد حرکت‌ها و ایده‌های نو هستیم و در طی فعالیت این سازمان در دولت سیزدهم، دستاورد‌های خوبی وجود دارد.

وزیر کشور با اعلام راه‌اندازی پایگاه سببی و نسبی و ارائه آن به دستگاه‌های متقاضی تصریح کرد: این اقدام مهمی است که قبلاً نبوده است و این‌که در این دوره و پس از چند ماه این مسئله به نتیجه برسد و پاسخگو باشد، قابل تقدیر است.

وحیدی با ابراز اینکه بنا بر اعلام رئیس سازمان ثبت احوال کشور ۶۰ الی ۷۰ درصد از اطلاعات از پایگاه سببی و نسبی بارگذاری شده است، گفت: ان‌شاءالله در آینده نیز با وارد کردن بخش‌های بعدی اطلاعات این پایگاه کامل‌تر خواهد شد.

وی با اظهار اینکه با راه‌اندازی پایگاه سببی و نسبی، مشکلات و چالش‌هایی که در گذشته درخصوص سرشماری وجود داشته است برطرف خواهد شد، گفت: در سال ۹۰، سرشماری انجام گرفت که در ادامه نیز این سرشماری در سال ۹۵ انجام گرفت و در واقع اطلاعات ما هر ۵ سال به ۵ سال بروزرسانی شده است و قطعاً با راه‌اندازی این پایگاه استحکام بیشتری را در باب سرشماری کشوری خواهیم داشت.

وزیر کشور گفت: با اقدام اخیر سازمان ثبت احوال علاوه بر اطلاعات دقیق و به‌روزشده از آمار سرشماری هزینه سرشماری نیز کاهش پیدا خواهد کرد که این یک کار ارزشمند محسوب می‌شود.

وحیدی ادامه داد: اقدام دیگری که از سوی سازمان ثبت احوال عملیاتی شده است به تولید و ارائه نرخ باروری در سال جاری برمی‌گردد که این کار برای نخستین بار مبتنی بر داده‌های ثبتی موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور انجام شده است و این در حالی است که دولت نیز توجه ویژه‌ای را به موضوع جمعیتی و سیاست‌های تشویقی در این زمینه دارد.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از کارت شناسایی موقت فاقدین شناسنامه گفت: موضوعاتی که طی چند ماه اخیر با آن مواجه بودیم گلایه‌هایی از سوی برخی هموطنان بود که عنوان کردند طی این سال‌ها فاقد شناسنامه و کارت شناسایی هستند و این در حالی است که آن‌ها مدعی هستند که ایرانی هستند، اما به‌دلیل نداشتن شناسنامه و کارت ملی از دریافت تسهیلات دولتی بی‌بهره بوده‌اند که در همین زمینه صدور کارت شناسایی موقت تا رسیدگی به پرونده این افراد کار قابل تقدیری است.

وزیر کشور با اشاره به آمار ارائه‌شده از سوی رئیس سازمان ثبت احوال مبنی بر وجود ۸ هزار پرونده درخصوص افراد بی‌شناسنامه گفت: این مشکل نیز پس از چند ده سال با ورود سازمان ثبت احوال حل‌وفصل خواهد شد تا این عزیزان نیز نگرانی در باب ارائه دریافت خدمات نداشته باشند و پس از بررسی دقیق از سوی سازمان ثبت احوال برای آن‌ها شناسنامه صادر خواهد شد.

وحیدی همچنین با اشاره به صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این کار نیز از سوی سازمان ثبت احوال کلید خورده است و در حال اجراست.

وی در خصوص صدور کارت هوشمند ملی ادامه داد: بنا بر اعلام رئیس سازمان ثبت احوال از دی ماه سال ۱۴۰۰ با بهره‌گیری از توان داخلی برای تعداد ۱۰ میلیون نفر متقاضی در صف دریافت کارت ملی هوشمند بودند که با تلاش انجام‌شده از اواخر دی ماه سال گذشته تا امروز حدود ۵ میلیون کارت صادر و تحویل متقاضیان شده است و ان‌شاءالله بنا بر اعلام سازمان ثبت احوال، طی دو سه ماه آینده مابقی این کارت‌ها، (۵ میلیون کارت) صادر می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه سازمان ثبت احوال باید بتواند در آینده نزدیک شرایط احراز هویت حقوقی موقعیت مکانی را در این سازمان ایجاد کند، گفت: در زمان حاضر احراز هویت شخصی در این سازمان انجام می‌شود که علاوه بر این باید به احراز هویت حقوقی نیز توجه داشته باشد و جزو کار‌های لازم است که این سازمان باید انجام بدهد.

وحیدی ابراز امیدواری کرد که در یک بازه زمانی کوتاه سازمان تمام الکترونیکی ثبت احوال به یک سازمان هوشمند در کشور تبدیل شود و بتواند به‌عنوان سازمان پیشرو حرکت کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:13شهریور1401 ، کدخبر:2769195،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین