پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
در حالی سردار رشید از قدرت سومی پهپادی کشور در دنیا صحبت می‌کند که کشور همسایه ما یعنی ترکیه در حال فروش پهپاد به اوکراین و امارات آنهم با مبلغی در حدود چهار میلیارد دلار یا یک دهم بودجه کشور در شرایط تحریم است. چه توجیهی در برابر این پارادوکس شناختی می‌توانیم داشته باشیم. حرف سردار رشید جای، اما و اگر دارد یا اخبار چهار میلیارد دلاری صادرات پهپاد ترکیه خلاف واقع است؟

شعار سال:در حالی سردار رشید از قدرت سومی پهپادی کشور در دنیا صحبت می‌کند که کشور همسایه ما یعنی ترکیه در حال فروش پهپاد به اوکراین و امارات آنهم با مبلغی در حدود چهار میلیارد دلار یا یک دهم بودجه کشور در شرایط تحریم است. چه توجیهی در برابر این پارادوکس شناختی می‌توانیم داشته باشیم. حرف سردار رشید جای، اما و اگر دارد یا اخبار چهار میلیارد دلاری صادرات پهپاد ترکیه خلاف واقع است؟

وبگاه «میدل ایست آی»، پنجشنبه، خبر داد که گفتگو‌هایی میان مقامات امارات و ترکیه برای انعقاد یک معامله بزرگ خرید پهپاد‌های «بیرقدار» در جریان است.

این وبگاه به نقل از منابع آگاه خبر داد که امارات قصد خرید ۱۲۰ پهپاد «بیرقدار» از ترکیه را دارد؛ مسئله‌ای که به‌خوبی نشان می‌دهد روابط دو طرف پس از چند سال عدم ارتباط اکنون بهبود یافته است.

این وبگاه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که مذاکره میان طرف ترکیه‌ای و شرکت‌های دولتی آژانس خرید تسلیحات امارات جریان دارد.

یکی از این منابع در این باره گفت: «این ۱۲۰ پهپاد در کنار مجموعه‌ای از مهمات، مرکز فرماندهی و کنترل و آموزش هستند. این معامله شاید به دو میلیارد دلار برسد.»

یکی دیگر از این منابع اضافه کرد که قیمت هر پهپاد «Bayraktar TB۲» بالغ بر پنج میلیارد دلار است و هر پهپاد نیازمند ۱۰۰ ریزمهمات هوشمند به نام MAM-L است که مجموعا قیمت آن به ۱۵ میلیون دلار می‌رسد.

وی در ادامه گفت: «هزینه دیگری نیز برای آموزش و احداث مراکز فرماندهی و کنترل وجود دارد که بر اساس تعداد پهپاد‌ها متغیر است، زیرا هر مرکز می‌تواند شش پهپاد را تحت کنترل خود داشته باشد.»

مدت زمانی است که روابط ترکیه با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات عربی متحده به حالت عادی بازگشته است.

روابط ترکیه و امارات به دلیل مسائلی، چون حمایت ترکیه از قطر، پرونده لیبی، سوریه و یمن، اتهامات جاسوسی دوجانبه و امضای توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های روزافزون بود؛ اما پس از دیدار سران دو کشور روابط ابوظبی و آنکارا به حالت عادی بازگشت.

زلنسکی: شرکت سازنده پهپاد‌های ترکیه در اوکراین شعبه می‌زند

رئیس جمهور اوکراین گفت که در دیدار با رئیس شرکت ترکیه‌ای سازنده پهپاد‌های تهاجمی، درباره جزئیات تأسیس کارخانه‌ای برای تولید این هواپیما‌های بدون سرنشین در کشورش رایزنی کرده است.
 
با وجود انتقاد‌های تند روسیه از حضور پهپاد‌های ساخت ترکیه در جنگ کی‌یف، گفته می‌شود شرکت سازنده این هواپیما‌های بدون سرنشین قرار است در اوکراین شعبه احداث کند.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه جمعه با «خلوق بیرق‌دار» رئیس شرکت ترکیه‌ای «بایکار»، سازنده پهپاد‌های تهاجمی «بیرق‌دار»، دیدار و از حضور این هواپیما‌ها در نبرد با روسیه قدردانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، زلنسکی در این نشست به رسانه‌ها گفت که شرکت سازنده پهپاد‌های بیرق‌دار، در اوکراین کارخانه‌ای برای تولید این هواپیما‌های بدون سرنشین تأسیس می‌کند.

وی طی بیانیه‌ای بعد از دیدار با بیرق‌دار، اعلام کرد: «ما درباره جزئیات احداث کارخانه بایکار در اوکراین و تولید محصولات جدید با استفاده از قطعات اوکراینی صحبت کردیم».

شرکت بایکار پیش از این نیز اعلام کرده بود که در پی ایجاد کمپینی در لهستان برای جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت خرید پهپاد برای کی‌یف، تصمیم دارد تا یک پهپاد «بیرق‌دار تی‌بی۲» به اوکراین اهدا کند.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری انتخاب، تاریخ انتشار:۱۸ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: 694116، www.entekhab.ir/ و خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۴۰۱۰۶۱۹۰۰۰۰۳۵

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین