پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
ایران جزو 15 کشور اصلی فعال در حوزه معدن است. 81 گونه مواد و عناصر معدنی در حدود ده هزار معدن بزرگ و متوسط و کوچک در کشور قابل برداشت بوده و بر اساس اصل 45 قانون اساسی ، مالکیت معادن قابل واگذاری نیست و تنها بهره برداری از آن واگذار می شود. کم توجهی به شیوه های واگذاری و برخی فسادها و حاشیههای ایجاد شده خصوصا در بحث دلالی معدن باعث شده تا تمایل کافی برای سرمایه گذاری روی معدن وجود نداشته باشد. این در حالی است که مهدی حمیدی سرپرست دفتر بهره برداری از معادن وزارت صمت، خبر از برگزاری مزایده برای 5439 عرصه معدنی در دامنه زمانی 16 تا 26 مهرماه جاری می دهد.

شعار سال : مهدی حمیدی سرپرست دفتر بهره برداری وزارت صمت بیان داشته است که تعداد ۵ هزار و ۳۴۹ فقره محدوده اکتشافی دارای گواهی کشف و پروانه بهره برداری، از تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱ به صورت مزایده در ۳۲ استان که به چهار بخش تقسیم بندی شده اند تا تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ واگذار می‌شود.

آغاز مزایده ۵۳۴۹ معدن دولتی از ۱۶ مهر و مشکلات و چالش ها

انتظار می‌رود این محدوده‌ها و معادنی که در اختیار وزارت صمت قرار دارد از روز شنبه در سامانه کاداستر با تغییر رنگ مشخص شوند و از طریق سایت اداره کل صمت استان‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز برای عموم مردم مشخص گردد؛ متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در مزایده این ۵ هزار معدن شرکت کنند.

لازم به توضیح است که بسیاری از فعالان حوزه معدن گلایه های عدیده ای در بحث واگذاری ها دارند. منتقدین می گوید که از 200 معدن کشور در ابتدای انقلاب، به حدود 10 هزار معدن با قابلیت استخراج 81 عنصر و ماده معدنی ( عموما کوچک و متوسط که حدود 7 هزار عدد آن فعال بوده و 3 هزاز آنها غیر فعال است) در پهنه سرزمینی به وسعت 7 درصد کشور رسیده ایم( هفت درصد سرزمین از نظر معدن و ذخایر معدنی ، کاوش شده و ثبت جایگاه شده است). با این وجود در بحث واگذاری ها و نظارت بر معادن و با وجود آنکه می دانیم معادن طبق اصل 45 قانون اساسی جزو انفال است، مشکلات عدیده داریم. معادن عموما به افراد دارای نفوذ سیاسی و یا ارتباطات خاص می رسد و با دست چرخانی و دلال صفتی، چرخه اقتصاد معدن بشدت تضعیف می گردد. این وضعیت ،فعالان اقتصادی را از سرمایه گذاری روی معدن دور کرده و با وجود آنکه ایران جزو 15 کشور اول دارای معدن در دنیا است، از نظر فناوری استخراج و بهره وبرداری بشدت ضعیف می باشد. در واقع، نوع نگاه در چنین شرایطی به استخراج معدن، نگاهی غارتگرا است تا استخراج موثر و سبک مدار. 

مطالعه-تطبیقی-قانونی-فقهی-و-اقتصادی-واگذاری-معادن-از-طریق-بازار-سرمایه-در-ایران

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: مهدی حمیدی سرپرست دفتر بهره برداری از معادن ، مهندس مهدی حمیدی صمت ، مهدی حمیدی کیست ، مهدی حمیدی کجاست ، رزومه مهدی حمیدی ، عملکرد مهدی حمیدی ، واگذاری مهرماهی معادن از طریق مزایده ، واگذاری 5349 معدن از طریق مزایده ، مزایده معادن کشور از 16 تا 26 مهرماه 1401 ، مشکلات واگذاری معادن از طریق مزایده ، گلایه از برخی فسادها در واگذاری معادن ، رتبه 15 ایران از نظر توانمندی معدنی در جهان ، 81 ماده معدنی قابل استخراج در معادن ایران ، ضعف سرمایه گذاری ها در استخراج معادن در ایران ، اصل 45 قانون اساسی و انفال بودن معدن ، اکتشاف هفت درصدی پهنه سرزمینی کشور برای معادن ، محدوده اکتشافی دارای گواهی کشف و پروانه بهره برداری ، تغییر رنگ سامانه های معدنی در کاداستر برای واگذاری ، تضعیف چرخه اقتصاد معدن ، دلالی در واگذاری معادن ، ضعف در سرمایه گذاری بای واگذاری معادن ، نگاه غارت گرا در بهره برداری از معادن ، مطالعه تطبیقی فقهی قانونی برای واگذاری معادن از طریق بازار سرمایه ، تحقیق و تفحص از واگذاری معادن
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
0
واگذاری معدن فقط پارتی می خواد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین