پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت، بنده علاوه بر بار مالی لایحه ، هشدار می‌دهم که با مصوبه مجلس در خصوص متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها در کشور رقم خواهد خورد و بسیاری از قشرهای جامعه نادیده گرفته می‌شوند. این در حالی است که مهدی عیسی زاده بعنوان موافق و اثر تسهیل کنندگی این طرح روی زندگی کارمندان دولت، از آن حمایت کرده است. کوچی نژاد مجلس هم خبر از افزایش 900 هزار تومانی بعلاوه 5 درصد از حقوق را می دهد.برخی از منتقدین این طرح را شبیه افزایش حقوق های نامناسب کارگری در دوره عبدالملکی ذکر کرده اند و پیامدهای فاجعه بار ملی ان هم ملاحظه شد. لازم به توضیح است که این طرح بار مالی 54-57 هزار میلیاردی را بر دولت در شرایط کسری بودجه 300 هزار میلیارد توماین وارد می کند. ادعا شده است که منابع این کار از محل صرفه‌جویی‌های هزینه‌های جاری دولت و پیش‌بینی درآمدهایی که در ماه‌های آتی صورت گرفته ) پیش خور کردن) اتفاق خواهد افتاد.

شعار سال : دکتر الیاس نادران در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری بیان کرد، امروز قرار است در خصوص جابه‌جایی دهها هزار میلیارد تومان پول کشور تصمیم ‌بگیریم، این تصمیم بر همه مولفه‌های اقتصادی کشور تاثیر گذاشته و حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بنده به یاد دارم که در زمان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهادی مطرح شد که دولت بعد از یکسان سازی نرخ ارز اجازه ندهد قیمت کالاهای اساسی از شهریورماه سال ۱۴۰۰ بیشتر شده و کالابرگ بین مردم توزیع گردد و یارانه نقدی پرداخت نشود تا حجم نقدینگی زیادی در جامعه ایجاد نگردد. متاسفانه در مراکز تصمیم‌گیری خارج از مجلس شورای اسلامی این مصوبه را هوا کردند و امروز نتیجه آن را در تورم موجود در کشور می‌بینیم. ما یا باید تعادل در سطح قیمت‌های بالا و مسابقه بین افزایش قیمت‌ها را دنبال کنیم یا تعادل در سطح پایین قیمت‌ها ایجاد کنیم. به نظر شما کدام یک به نفع عامه مردم است؟

هشدار نادران: موج جدید افزایش قیمت ها با تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان

نادران هشدار داد که تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی به مراتب از آنچه که مجلس در مورد ارز تصویب کرد بدتر است، چرا که قرار است در آن اقشار خاصی مورد حمایت قرار گیرند و عامه مردم محروم شوند. بنده می‌پرسم که جای کارگران و شاغلان مشمول تامین اجتماعی، بیکاران، زنان سرپرست خانوار و افرادی که مورد حمایت اجتماعی هستند در این لایحه کجاست؟ بنده هشدار می‌دهم با این مصوبه موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها در کشور ایجاد خواهد شد.

هشدار نادران: موج جدید افزایش قیمت ها با تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از سویی دیگر با این مصوبه ما سنگ‌بنایی می‌گذاریم که در ابتدای سال ۱۴۰۲ حقوق‌ها را باید حداقل ۲۰ درصد افزایش دهیم تا خود به خود چند صد هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه سال آینده افزایش خواهد یافت. در این لایحه گفته شده که ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شود و پنج درصد از محل ۷۰۰۰ میلیارد تومان و پنج درصد از محل دیگر به آن اضافه گردد. بدین ترتیب بازنشسته‌ای که حداقل حقوق را می‌گیرد دو میلیون افزایش حقوق را خواهد داشت و بازنشسته‌ای که حداکثر حقوق را می‌گیرد چهار میلیون تومان افزایش حقوق خواهد داشت. بعد از آن موجی به راه خواهد افتاد که شاغلان درخواست می‌کنند که افزایش حقوق آنها با بازنشستگان متناسب سازی شود.
از سوی دیگر زنگوله‌هایی به این لایحه‌ها آویزان کرده‌اند که اصلا تناسبی ندارد، مثلا دادن کد استخدامی به معلمان طرح مهرآفرین و تبصره ۱۲ بودجه، ما با این کار داریم همه نظامات کشور را بهم می‌ریزیم.

 

نظرات موافق دکتر مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم میان دوآب و ريس فراكسيون بازنشستگان لشگرى و كشورى در مجلس :


عیسی زاده با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کمیسیونهای اجتماعی و برنامه بودجه مجلس در خصوص لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان گفت ، در این جلسه که دکتر قالیباف ریاست مجلس هم حضورداشتند نظرات کارشناسی و طرح های پیشنهادی خوبی از سوی هردو کمیسیون ، جهت افزایش حقوق و جبران قدرت خرید کارکنان دولت به ویژه بازنشستگان کشوری و لشکری ارائه شد که با نظر مساعد و حمایت ویژه دکتر قالیباف از مشمولان لایحه مذکور ، مقرر شد پیشنهادات مشترک جمع بندی و نهایی شده و فردا یکشنبه در صحن علنی مجلس مطرح گردد.

هشدار نادران: موج جدید افزایش قیمت ها با تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان

وی با اشاره به دغدغه نمایندگان مجلس برای حفظ قدرت خرید و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان افزود ، خوشبختانه همراهی ،حمایت و نگاه مثبت دکتر حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس هم در جهت ترمیم حقوق و بهبود معیشت کارکنان و بازنشستگان دولت اشتراک نظر خوبی را نسبت به لایحه دولت ایجاد کرد و در نهایت تصمیمات و نتایج خوبی برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان اتخاذ شد.


ادعای افزایش 900 هزار تونانی بعلاوه 5 درصدی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از اول مهرماه

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون متبوعش درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، بیان داشته است که پس از تصویب کلیات این لایحه در جلسه علنی به‌دلیل وجود ابهاماتی لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردانده شد.با مصوبه حاضر مقرر شد که حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد افزایش و حقوق کارکنان دولت به‌میزان یک میلیون تومان افزایش یابد.

هشدار نادران: موج جدید افزایش قیمت ها با تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حق عائله‌مندی و حق اولاد به‌ترتیب ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد، ادامه داد: همچنین کف حقوق رزمندگان بالای ۲۵ درصد به ۵ میلیون و ششصد هزار تومان و کف حقوق رزمندگان معسر ۴ میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شد. همچنین با مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به‌میزان ۳۰ درصد به مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه خواهد شد.

 

متن کامل ذه بندی آخرین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در جلسه روز سه‌شنبه در خصوص آن رأی‌گیری می‌شود : 

ماده واحده ـ علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳/ ۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قرارداد‌های آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند بکارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد.

تبصره: علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر ۱۵% به عنوان “فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد” به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌های اجرائی، اضافه می‌شود.

دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‌رسد.

۲-۱- حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، مبلغ نه میلیون (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۹) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره- افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم رادریافت می‌نمایند.

۲-۲- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پنج درصد (۵%) نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

‌۳- در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، حق عائله‌مندی وکمک هزینه اولاد تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، به ترتیب به میزان پنجاه درصد (۵۰%) وصددرصد (۱۰۰%) افزایش می‌یابد.

‌۴- فوق العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) نمی‌باشد.

‌۵- مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (۳۰%) افزایش می‌یابد.

‌۶- به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی در سال ۱۴۰۱ را تا بیست درصد (۲۰%) و درسقف مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بابت اجرای این قانون افزایش دهد و در سال‌های بعد نیز در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

‌۷- کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳/ ۴/ ۸۶ به (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۶) ریال وکمک معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۵) ریال افزایش می‌یابد.

‌۸- معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف مقرر در جزء (۸) بند (الف) تبصره (۱۲) مستثنی است.

‌۹- کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بوده و دستگاه‌های اجرائی ذیربط ملکفند بدون نیاز به آزمون، کدشناسه و مستخدم به آنان اختصاص دهند.

‌۱۰- افزایش‌های ناشی از اجرای این قانون از مابه التفاوت موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) کسر نمی‌شود.


اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،بگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: هشدار الیاس نادران ، پیامدهای تورمی طرح افزایش حقوق کارکنان ، اثر افزایش حقوق کارکنان روی گرانی گرانی ، افزایش حقوق کارکنان دولت و پیامدهای ان ، مخالفت الیاس نادران با افزایش حقوق کارکنان ، پیامدهای طرح افزایش حقوق کارکنان ، بار مالی افزایش حقوق کارکنان روی دولت ، طرح متناسب سازی حقوق ، موافقت مهدی عیسی زاده با افزایش حقوق کارکنان دولت ، اثر افزایش حقوق کارکنان دولت روی زندگی کارمندها ، کلیات لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری ، عدم اجرای تعهدات یکسان سازی نرخ ارز روی کاهش قیمت ها ، کد استخدامی به معلمان طرح مهرآفرین و تبصره ۱۲ بودجه ، بار مالی 55 هزار میلیارد تومانی طرح ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشسته ها ، باز مالی طرح ترمیم حقوق به میزان یک بیستم کل بودجه دولت ، افزایش حقوق بازنشستگان و کاکنان دولت از اول مهرماه ، افزایش یک میلیون تومانی بعلاوه پنج درصدی حقوق بازنشستگان ، افزایش یک میلیون تومانی حقوق کارکنان دولت ، افزایش 30 درصدی مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ، جبار کوچکی نژاد ، مقایسه طرح افزایش حقوق کارکنان دولت با افزایش حقوق کارگری دوره عبدالملکی و پیامدهای تورمی آن ، متن لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین