پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
توسعه و تبدیل فرودگاه خدمات ویژه قزوین به مسافربری چندین سال است که جزو وعده مسئولان و سوژه رسانه ها شده، در حالیکه هنوز بر سر واگذاری آن به بخش خصوصی بحث و جای درنگ وجود دارد.

شعار سال: فرودگاه خدمات ویژه در شرق شهر قزوین مقابل شرکت ملی فرآورده های نفتی استان واقع شده و در حال حاضر قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری سبک از جمله fokker-100 را دارد که هم اکنون از آن به عنوان آشیانه آموزش های پروازی و همچنین پروازهای تفریحی با هواپیماهای تک موتوره سبک استفاده می شود.

این فرودگاه پس از تشکیل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در سال 1354 از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی راه اندازی شد و پس از انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

پیشتر سمپاشی هوایی محصولات کشاورزی دشت قزوین عمده ترین فعالیت شرکت هواپیمایی خدمات ویژه بود که از این فرودگاه انجام می شد و بعدها وزارت کشاورزی به دلیل آلودگی های کمتر زیست محیطی و به سبب ارجحیت سمپاشی زمینی به هوایی، طی مزایده ای اقدام به فروش این فرودگاه کرد.

این فرودگاه که جزو شرکت های مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بود، فروردین ماه سال 91 براساس اجرای اصل 44 قانون اساسی از طریق فرابورس با امضای قراردادی با اعتباری بالغ بر 330 میلیارد ریال به شهرداری قزوین انتقال یافت.

شهرداری قزوین از این مجموعه به عنوان فرودگاه آموزشی، تفریحی استفاده و در نظر داشت با تغییر و اصلاحاتی، در آینده به فرودگاه مسافربری تبدیل شود.

با انتقال مالکیت فرودگاه خدمات ویژه به شهرداری قزوین، در عمل مالکیت سه فرودگاه در شهرهای گنبد، شیراز و دزفول نیز که زیر مجموعه فرودگاه خدمات ویژه استان قزوین هستند به شهرداری قزوین انتقال می یافت ولی در اسفند ماه سال 92 سازمان خصوصی سازی به دلیل آنچه عمل نکردن تعهدات شهرداری قزوین اعلام کرده بود اقدام به فسخ قرارداد واگذاری نمود و شهرداری قزوین نیز از این تاریخ به بعد هیچ مسئولیتی در قبال این فرودگاه نپذیرفته است.

اما با گذشت مدتی از قرارداد و عدم ایفای تعهدات شهرداری قزوین در خصوص پرداخت اقساط و غیرکارشناسی تشخیص داده شدن واگذاری صورت گرفته، این قرارداد در شهریور سال 94 به پایان رسید و مجددا باید مالکیت فرودگاه به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود.

مدیر عملیات پرواز فرودگاه خدمات ویژه قزوین در خصوص این فرودگاه گفت:27 هواپیمای سبک با هشت خلبان در این فرودگاه آماده فعالیت هستند.

محمد جمالیان با اشاره به مشکلات فراروی توسعه فرودگاه افزود: این فرودگاه از یکسو به جاده شهر صنعتی البرز و از طرف دیگر به ریل راه آهن و دکل های فشار قوی محدود شده که این موانع، توسعه آن را با مشکلات جدی مواجه می کند.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر تامل در زیرسازی آن برای نشست و برخواست هواپیماهای سنگین و پهن پیکر، باید حدود دو هزار و 500 متر به طول باند کنونی برای تبدیل شدن به فرودگاه مسافربری اضافه شود.

جمالیان افزود: تامین تاسیسات زیربنایی، نصب قطعات الزامی الکترونیکی برای صعود و فرود هواپیماها، سیستم آتش نشانی و زیرمجموعه برای حراست و ترمینال، حداقل در وهله نخست به 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که مسئولان امر باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

وی وجود همین فرودگاه خدمات ویژه را برای استان قزوین یک نعمت بزرگ دانسته و ازود: اگر چنین فرودگاهی در زلزله رودبار نمی بود 80 درصد خدمات با مشکل مواجه می شد و آمد و شد بسیاری از مسئولان کشور به استان در چنین مواقع حساسی با مشکل مواجه می شد.

جمالیان ادامه داد: به نظر می رسد توسعه این فرودگاه و تبدیل آن به فرودگاه مسافربری با توجه به مشکلات موقعیتی، زیرساختی و نزدیکی بیش از حد به شهر قزوین ممکن و میسور نیست و شایسته است چنین ایده ای در زمین های پایین دست قزوین و در محدوده جغرافیایی شهرستان بویین زهرا انجام شود.

شهرداری قزوین در با هدف توسعه خطوط حمل و نقل این شهر، فرودگاه قزوین را خریداری کرده است و در صدد است تا در راستای توسعه گردشگری این شهر، این فرودگاه را توسعه داده و به فرودگاه مسافربری تبدیل نماید.

استاندار قزوین نیز ماه گذشته در نامه به مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی آسمان خواستار مساعدت و موافقت ایشان با برقراری پروازهای بردکوتاه و محدود از محل فرودگاه قزوین با هدف رونق و توسعه گردشگری در استان شده است.

فریدون همتی خطاب به مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی آسمان نوشته است: با عنایت به زیر ساخت ها و امکانات موجود در فرودگاه قزوین متعلق به شرکت هواپیمایی خدمات ویژه مشتمل بر آشیانه های تعمیر و نگهداری، برج مراقبت پرواز، باند پرواز، پارکینگ هواپیما و غیره و با لحاظ توانمندی ها و ظرفیت های متعدد و متنوع در زمینه های فرهنگی، مذهبی، طبیعی، علمی، صنعتی، کشاورزی، محورهای مواصلاتی (جاده ای و ریلی)، دسترسی های فراوان و همچنین دارا بودن بیش از هزار و 100 ابنیه و آثار تاریخی از دوران های مختلف، مستدعی است در راستای نیل به برنامه های توسعه ای و مدیریت گردشگری استان و ایجاد تسهیلات لازم جهت فعالان این بخش و به منظور بهره گیری از ظرفیت فرودگاه قزوین در امر توسعه و رونق صنعت گردشگری استان با صدور دستور مساعدت نسبت به برقراری پروازهای بردکوتاه و محدود (AIR TAXI) از محل فرودگاه قزوین موافقت نمایید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین نیز در خصوص توسعه فرودگاه خدمات ویژه قزوین گفت: این فرودگاه یکی از ظرفیت های توسعه استان قزوین است و در راستای ماموریت های محوله وزارت جهاد کشاورزی، زیست محیطی و اطفای حریق مورد استفاده قرار می گیرد.

منوچهر حبیبی ادامه داد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بخشی از کارخانجات و شرکت ها به بخش خصوص، این فرودگاه هم به شهرداری قزوین پیشنهاد شد و شهرداری با پشتیبانی مجموعه استان و استانداری موضوع تملک آن را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه قرار است به صورت چند منظوره از این فرودگاه استفاده بشود ادامه داد: هدف اصلی استان از خرید فرودگاه توسط شهرداری برگزاری دوره های آموزشی، انجام ماموریت های جهاد کشاورزی در سمپاشی، اطفا حریق و همچنین بهره برداری در حوزه مدیریت بحران به عنوان معین استان تهران، مازندران و گیلان بوده است.

حبیبی با اشاره به موضوع توسعه این فرودگاه ادامه داد: افزایش و توسعه طول باند و ارتقای این فرودگاه به مسافربری و حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر از رویکردهای استانداری است که در این زمینه طول باند باید از حدود هزار و 200 متر به حدود دوهزار متر توسعه یابد.

وی با بیان اینکه شاید نزدیکی به تهران جابجایی هوایی مسافر را در این مسیر دارای توجیه نکند، اما حمل مسافر برای شهرهای دورتر نظیر مشهد، کیش و غیره از استان کاملا توجیه پذیر است، ادامه داد: صنعتی بودن استان و جابجایی کالا و همچنین نقل و انتقالات موجب شده است این فرودگاه به عنوان یک ظرفیت برای استان که سرمایه گذاران بسیار از آن استقبال می کنند شناخته شود.

وی ادامه داد: سایت فرودگاه در اختیار شهرداری قزوین قرار دارد ولی شرکت های فعال هواپیمایی در این فرودگاه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی هستند.

شهردار قزوین نیز در این خصوص گفت: فعلا تکلیف قطعی این فرودگاه در واگذاری یا عدم واگذاری آن به شهرداری قزوین مشخص نشده است و بنده به عنوان شهردار قزوین در این خصوص نمی توانم اظهار نظر کنم.

مسعود نصرتی ادامه داد: به هر حال ابتدا باید تکلیف این فرودگاه را در واگذاری به بخش خصوصی مشخص کرد، سپس در اولویت بعد باید به فکر این بود که آیا توسعه این فرودگاه امکان دارد یا خیر؟

به هر حال صرف نظر از این کش و قوس ها و جزئی نگری برخی دستگاه ها و نهادها باید اذعان کرد احداث و توسعه فرودگاه در قزوین، احداث متروی قزوین- هشتگرد و همچنین تبدیل مجموعه دولتخانه صفوی به مجموعه گردشگری سه اولویت مهم و اساسی استان قزوین هستند که بارها مسئولان استان بر آنها تاکید کرده و مردم قزوین نیز بارها آنها را مطالبه کرده اند.

از سوی دیگر وجود 15 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از سه هزار و 500 واحد تولیدی در استان، و سیاست جدید استان در افزایش مرز صادرات به بیش از یک میلیارد دلار و همچنین حضور بیش از 26 کاروان زیارتی و چندین آژانس سیاحتی در قزوین ضرورت وجود و توسعه فرودگاه را در استان بیش از پیش نشان می دهند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اتاق خبر، تاریخ انتشار: 24 تیر 1395، کد مطلب: 359137 :www. otaghnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اخرشم هیچکاری انجام نمیدن وهمینطور بلاتکلیف میم.نه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین