پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
بخش خصوصی با هزار امید برای تحول آفرینی وارد چرخه تولید و خالص سازی نژاد گاو سرابی شده است. مشکلات پشت مشکلات و سنگ اندازی پشت کارشکنی و در نهایت داستان، تصمیم به فروش گله خالص شده در پنج سال و ارسال به کشتارگاه رسیده است؟ واقعا خجالت آور نیست؟ وزیر جهادکشاورزی این مملکت از به نژادی، ذخایر ژنتیکی و گاو سرابی چقدر می داند؟ آقای ساداتی نژاد ، لطفا با قید فوریت به مسئله ورود کنید، قبل از اینکه اخبار بد این رویداد در سطح مجلس و کمیسیون کشاورزی پخش شود. سربسته عرض شد برادر.

شعار سال : کانال امنیت غذایی مصاف با انعکاس توئیت یک کاربر بنام Elyas_mosafer نوشته است که :
هفته آینده با فروش تمام گاو‌های سرابی مجموعه، پروژه احیای این دام بسته می‌شود. ممنون از تمام مسئولینی که این کار براشون اصلا اهمیتی نداشت. مسئولین وقت سازمان تات قطعا باید پاسخگو از دست رفتن ذخایر ژنتیکی حیاتی دام بومی ایرانی باشند. باید بررسی شود که چرا بودجه‌هایی قابل توجه برای توسعه گاو‌های غیربومی هزینه و در نهایت نتایجی ضعیف ایجاد شد. این در حالی است که احیای گاو بومی سرابی که با اقلیم ایران به مراتب سازگار‌تر بوده، روی زمین مانده است. 

تعطیلی پروژه گاو سرابی، وزیر می داند گاو سرابی چیست و ذخایر ژنتیکی یعنی چی؟

نژاد خالص گاو سرابی کشور در سال ۹۵ نزدیک به۸۰۰ تا بود که ۶۰۰ عدد از آنها در مرکز گاو سراب تبریز جمع آوری شده بودند. مرکز خصوصی ما برای فعالیت با رویکرد ارگانیک وارد چرخه تولید از طریق نژاد خالص گردید و از مرکز تبریز درخواست فروش تعدادی گاو نژاد خالص نمودیم که با پاسخ منفی روبرو شده و بیان گردید که تنها امکان فروش گاو‌های حذفی( یعنی گاو‌هایی که ایراد دارند و برای کشتارگاه فرستاده می شوند) وجود دارد. موسسان مرکز دست بکار شده و با کمک یکی از بازنشسته‌های مرکز گاو سراب اقدام به جستجوی نژاد اصیل در روستاهای تبریز و حومه و خرید گاو سراب از مردم نمودند. نتیجه دستیابی به ۱۰ گاو طی یکسال بود. در مدت این یکسال، با هماهنگی های صورت پذیرفته با مرکز اصلاح نژاد کشور درخواست جنین فریز شده گاو سراب و انتقال آن به داخل رحم گاو‌های جمع آوری شده، صورت پذیرفت . و با این دو رویکرد( گوساله گیری از گاوهای موجود و انتقال جنین فریز شده) کار ادامه پیدا کرد. مجددا درخواست خرید از مرکز تبریز صورت پذیرفت( تعداد گاوهای مرکز به 350 عدد کاهش یافته بود) و باز با مخالفت روبرو شد و گله تا 200 عدد شدن برای سودآوری ، فاصله زیاد دارد. و ... . 

*** کاربری در کانال تلگرامی مصاف پرسیده است که : خوب اگر پرورش شون سود داشته و مزیت دارد، مسئولین چه کمکی نیاز بود انجام بدهند؟ خود بخش خصوصی و سرمایه گذار حمایت می‌کرد؟ 

کاربری پاسخ داده : این کار احتیاج به حمایت دولتی بالا دارد. گاو بومی سراب گاو پایه شیری ایران محسوب شده و با توجه به چربی بالای شیر می‌توانست جایگزین خوبی برای شیر‌های چربی پایین باشد(چربی شیر گاو هلشتاین حداکثر 3.8 بوده و چربی شیر گاو سرابی 5.5 است).نگهداری گاو بومی حداقل باید ۲۰۰ راس باشد تا به سود دهی برسد. این در حالی است که گویا حداکثر تعداد موجود دام در این مزرعه ۶۰ عدد بود . نگهداری این تعداد دام تا چند سال پیش و قبل از آزاد سازی نهاده های دامی و افزایش وحشتناک قیمت ها، به صرفه بود اما با شرایط جدید به هیچ وجه نمی توان تداوم کار داد. 

کاربر دیگری پاسخ داده : این گاو‌ها نژاد خالص هستند، کاری که این بنده خدا کرده بوده در حد و انداره ایجاد یک زیرساخت ملی بزرگ می‌باشد. نژاد خالص به تنهایی کارایی نداره، خروجی اینکار می‌شود، ماده اولیه برای تولید گاو مناسب. کاری که کرده مثل راه اندازی خط مرغ لاین بوده. همین که کار رو تا اینجا رسونده باید ممنون دارشان بود و حمایت شان کرد.

لازم به توضیح است که توده گاو سرابی در کنار توده‌های گلپایگانی، سیستانی، دشت یاری، سنجری، تالشی، مازندرانی و کردی، به‌عنوان ذخایر ژنتیکی گاوهای بومی کشور به‌شمار آمده و جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند.

منتظر دریافت توضیحات وزارت تکمیلی، اصلاحی یا اقدامات و برنامه های حمایتی جهادکشاورزی یا سایر ذی نفعان و ذی مدخلان در این خصوص هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از کانال تلگرامی مصاف ( واحد امنیت غذایی موسسه مصاف)

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
جالب بود تا حالا اسم این نژاد رو نشنیده بودم. اگه اینقدر شیرش چربی داره چرا بهش بها نمی دن خو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
گاو سرابی فقط توی آذربایجان شرقی هست تا توان زیست توی سایر استان های کوهپایه ای کشور رو هم داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
0
0
توی جمع کم هوش ها، هوش برتر بوذن توهین و جرم حسوب می شه، قبول نداری شعار سال؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین