پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
حسین مرعشی از جمله مدیران جمهوری اسلامی است که هم با اصلاح طلبان و هم اصولگرایان مرزبندی‌های مشخصی در روش‌های مدیریت کشور دارد. او در مصاحبه با خبرآنلاین، دلسوزانه اشتباهات دولت رئیسی و مجموعه‌های حاکمیتی و امنیتی را بر شمرد. او به صراحت می‌گوید مواضعش نگرانی جدی نسبت به آینده ایران است. حاضر است با هر یک از مقامات جمهوری اسلامی که به آن‌ها دسترسی دارد صحبت کند تا راه کار‌ها و تحلیل‌ها درباره وضع موجود به آنان بگوید. تحلیل نهایی مرعشی این است که اگر فضای کشور بسته‌تر شود، بحران‌ها شدیدتر خواهد شد.

شعار سال: حسین مرعشی، رفتار جمهوری اسلامی در اعتراضات سراسری را بررسی و هشدار داده نباید نظام را فدای اشتباهات ابراهیم رئیسی کنیم. دبیرکل حزب کارگزاران از آخرین شانس و فرصت جمهوری اسلامی می‌گوید.

حسین مرعشی از جمله مدیران جمهوری اسلامی است که هم با اصلاح طلبان و هم اصولگرایان مرزبندی‌های مشخصی در روش‌های مدیریت کشور دارد. او در مصاحبه با خبرآنلاین، دلسوزانه اشتباهات دولت رئیسی و مجموعه‌های حاکمیتی و امنیتی را بر شمرد. او به صراحت می‌گوید مواضعش نگرانی جدی نسبت به آینده ایران است. حاضر است با هر یک از مقامات جمهوری اسلامی که به آن‌ها دسترسی دارد صحبت کند تا راه کار‌ها و تحلیل‌ها درباره وضع موجود به آنان بگوید. تحلیل نهایی مرعشی این است که اگر فضای کشور بسته‌تر شود، بحران‌ها شدیدتر خواهد شد.

شورا‌های عالی امنیتی:نقطه کانونی انفعال در تصمیم

از نگاه حسین مرعشی، نقطه کانونی اشکال در مدیریت بحران بعد از اعتراضات سراسری این بود که «چنین بحرانی در بالاترین سطح ممکن باید مدیریت شود» مرعشی با اشاره به اختلاف نظر رئیسی و شمخانی در دبیرخانه شورای امنیت ملی که نتیجه آن، ارجاع تصمیمات مهم امنیتی به جای شورای امنیت ملی به شورای امنیت کشور بوده، شاک را حائز اختیارات کافی برای بهره گیری از کل ظرفیت وزارتخانه‌های دولت ندانست و گفت:

«دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک مرجع مدیریتی و کارشناسی فعال بوده است که سطح آن خیلی فراتر از وزارت کشور است. در شورا، وزارت کشور، وزارت خارجه، نیرو‌های مسلح، نهاد‌های اطلاعاتی و بقیه بخش‌های دولتی حضور دارند. تا امروز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یک ذخیره اطلاعاتی و کارشناسی داشته، اما مدیریت مشکلات موجود که گستردگی آن بی سابقه است، با شورای امنیت کشور زیر نظر وزارت کشور قرار گرفته است. یعنی سطح مشکل با سطح مدیریت هماهنگ نیست. اگر آقای رئیسی با آقای شمخانی مشکل دارد باید مشکل را حل و تکلیفش را روشن کند. اگر آقای رئیسی و آقای شمخانی هماهنگ و سازگار نیستند باید تصمیم بگیرند. چرا چنین موضوع مهمی از شورای عالی امنیت ملی به شورای امنیت کشور منتقل شده است؟ این در حالی است که آقای وحیدی جزئی از شورای عالی امنیت ملی است.»

چه دلیلی دارد برای حفظ ساختمان فرمانداری دست به اسلحه ببریم؟

استاندار کرمان در دولت هاشمی رفسنجانی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون بکارگیری سلاح هنگامی که به ساختمان‌های اداری و دولتی همچون فرمانداری حمله می‌شود و هزینه کشته شدن افراد بر سیستم بار می‌شود، گفت «هیچ کس حق ندارد از تفنگش استفاده کند، مگر این که ضرورت آن را یک مرجع رسمی تایید کرده و کنترل شده باشد. چه دلیلی دارد برای حفظ یک ساختمان فرمانداری، پلیس دست به اسلحه ببرد؟ زمانی که استاندار کرمان بودم دو بار دوتا از فرمانداری‌های ما را معترضین آتش زدند و من تصمیم گرفتم و ایستادم تا به احدی تیراندازی نشود. اشکالی ندارد به مدت ۱۰ ساعت فرمانداری جیرفت در اختیار معترضین باشد.»


از لباس شخصی‌ها استفاده نکنید؛ مسئولیت نمی‌پذیرند

این همان نکته‌ای است که مرعشی از زاویه‌ای دیگر به آن اشاره و معتقد است نبایستی از نیروی غیرحرفه‌ای همچون لباس شخصی‌ها برای تامین امنیت اعتراضات استفاده کرد و در بیان دلیل این موضوع به عدم مسئولیت پذیری لباس شخصی‌ها اشاره و خطاب به نهاد‌های امنیتی می‌گوید «آن چه واضح است کمبود نیرو هم ندارید، ولی چرا به جای استفاده از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از لباس شخصی استفاده می‌شود. لباس شخصی‌ای که در کنترل شما نیست نمی‌تواند مسئولیت بپذیرد! حادثه ایذه را چه کسی می‌خواهد جواب دهد؟ چه کسی پذیرفته در ایذه تروریست‌ها حمله کردند؟ بگویید مامور من اشتباه کرده است. این اشتباهات باعث شده از آن طرف تمام ظرفیت رسانه‌ای را داوطلبانه به عربستان سعودی و انگلیس‌ها واگذار کردیم»

مرعشی: جمهوری اسلامی را فدای رئیسی نکنیم، مسئولیت بپذیرید بگویید مامور من اشتباه کرده
چرا اجازه ندادید روحانی برجام را تمام کند؟

دبیرکل حزب کارگزاران فقدان مدیریت فضای بین المللی را دلیلی برای تحمیل فشار و هزینه به ایران دانسته و با یادآوری بی تدبیری در به نتیجه رساندن برجام متاثر از سوگیری‌های سیاسی داخلی، تاکید می‌کند

«تقریبا معلوم بود در انتخابات ۱۴۰۰ معلوم بود که قرار نیست انتخابات حداکثری برگزار شود، بلکه یک انتخابات حداقلی در دستور کار بود. چرا اجازه ندادید آقای دکتر روحانی برجام را تمام کند و بعد دولت را تحویل آقای رئیسی دهد؟ می‌شد تا آخر دوره به آقای روحانی انواع تهمت‌ها و افترا‌ها را زد، ولی منافع توافق با غرب را داشته باشید. چرا اینکار را نکردید؟»

مرعشی با اشاره به انتخاب‌های اشتباه دولت رئیسی در گزینش مدیران و وزیران گفت «حال دولت خودتان مستقر شده؛ اولا در انتخاب کادر، بدترین‌های را انتخاب کردید، آقای رئیسی در حوزه مناطق آزاد، کسی را به دبیری مناطق آزاد منصوب کردند که n توییت، علیه مناطق آزاد دارد؛ یا انتصاب آقای باقری در امور هسته‌ای که خود از مخالفین برجام بوده و بیش از ۶ ماه است روشن شده از طریق ایشان نمی‌توان امتیاز جدیدی گرفت، چرا تمامش نکردید؟»

تحلیل‌های غلط مبنای سیاست‌های اشتباه خارجی

رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی با اشاره به تحلیل‌های غلط برخی اطرافیان رئیس جمهور که او را در معرض خطای در تصمیمات سیاست خارجی قرار می‌دهند گفت «در توهم ایجاد بحران انرژی اروپا در زمستان، کشور را وارد بحران سیاسی کردید. یا در ارتباط با ابزار‌های در دانشگاه، فقط با نیروی امنیتی نمی‌توان به آرمش دست یافت. هیچ دانشگاهی وزیر علوم را قبول ندارد. ابزار‌های مدیریتی دولت زیاد است، اما چرا فقط نیروی انتظامی، اطلاعات یا قوه قضاییه، در مدیریت بحران استفاده می‌شود و از توان وزارتخانه‌های دیگر غفلت می‌شود.»

مرعشی: جمهوری اسلامی را فدای رئیسی نکنیم، مسئولیت بپذیرید بگویید مامور من اشتباه کرده
تنها شانس جمهوری اسلامی که استفاده نخواهد کرد!

حسین مرعشی تنها شانس جمهوری اسلامی برای جلوگیری از پیشروی روند اعتراضات به سمت رادیکالیسم را بهره گیری از فاصله شکاف «ناراضیان ساکت» و «ناراضیان در خیابان» می‌داند، اما با ناامیدی از انفعال جمهوری اسلامی در استفاده از این شانس می‌گوید «نارضایتی بالای ۷۵درصد است، ولی ممکن است در خیابان ۵ درصد مردم درگیر باشند. تا این شکاف و فرصت وجود دارد، جمهوری اسلامی باید از این فرصت استفاده کند که نمی‌کند!»

مرعشی با اشاره به ظرفیت‌های موجود جمهوری اسلامی که می‌تواند روند اصلاح را با بهره گیری از نیرو‌های با تجربه در بدنه خودش که معتقد به نظام هستند، آغاز کند گفت «همه کارشناسان کشور در خدمت جمهوری اسلامی هستند، اگر آقایان جهانگیری و علی لاریجانی را صدا کنند، آیا آن‌ها کمک نمی‌کنند؟ همه کمک می‌کنند.

جمهوری اسلامی را فدای ابراهیم رئیسی نکنید!

دبیرکل حزب کارگزاران معتقد است نبایستی جمهوری اسلامی خود را فدای ابرهیم رئیسی کند، چون مدیران انتخاب شده از سوی رئیسی نمی‌توانند در بحران‌ها کارامدی لازم را داشته باشند. مرعشی با یادآوری توصیه رهبری در جلسه تنفیض ریاست جمهوری می‌گوید باید برای عمل رئیسی به وعده هایش زمان تعیین کنند. او تاکید می‌کند «جمهوری اسلامی تا کی قرار است پای آقای رئیسی بایستد؟ من اگر تصمیم گیر باشم به آقای رئیسی می‌گویم چقدر وقت می‌خواهید؟ بروید و حل کنید اگر حل کردند که هیچی، اما اگر حل نکردند ... مگر قرار است که ما جمهوری اسلامی را فدای آقای رئیسی کنیم؟»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۷۰۶۱۹۹، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: چرا اجازه ندادید روحانی برجام را تمام کند؟ ، آخرین شانس جمهوری اسلامی چیست؟ ، جمهوری اسلامی را فدای ابراهیم رئیسی نکنیم ، بگویید مامور من اشتباه کرده ، حسین مرعشی ، آخرین شانس جمهوری اسلامی ، چرا مسئولین ما نمی خواهند بپذیرند که اشتباه می کنند؟ ، تقدس مآبی مسئولان ایران ، منزه از اشتباه بودن مسئولان حاکمیتی ، اشتباهات دولت رئیسی ، اشتباهات مجموعه های حاکمیتی و امنیتی ، رفتار جمهوری اسلامی در اعتراضات سراسری ، اختلاف نظر رئیسی و شمخانی ، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ، ضرورت اصلاح قانون بکارگیری سلاح ، نقش لباس شخصی ها در اعتراضات اخیر ، چه کسی پذیرفته در ایذه تروریست‌ها حمله کردند؟ ، فقدان مدیریت فضای بین المللی ، سوگیری‌های سیاسی داخلی در نتایج برجام ، انتخاب‌های اشتباه دولت رئیسی در گزینش مدیران و وزیران ، ضعف کابینه رئیسی ، ایجاد بحران انرژی اروپا در زمستان ، بهره گیری از فاصله شکاف ناراضیان ساکت و ناراضیان در خیابان ، ناراضیان ساکت در کشور ، جمهوری اسلامی تا کی قرار است پای آقای رئیسی بایستد؟ ، انتقادات حسین مرعشی از ابراهیم رئیسی ، مدیران ناکارامد دولت رئیسی
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین