پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، معتقد است که وزارت بهداشت در نظارت بر مراکز ساخت عینک طبی کوتاهی می کند و همین مسئله باعث شده هر مغازه ای به عنوان عینک سازی، اجازه فعالیت پیدا کند.
شعار سال: علی میرزاجانی در نشست خبری هجدهمین کنگره ملی اپتومتری که روز سه شنبه بر گزار شد، با اشاره به فعالیت عینک‌سازی‌ها و عینک‌فروشی‌های غیرقانونی، گفت: در حال حاضر هر مغازه‌ای به عنوان عینک‌ سازی و عینک‌ فروشی اجازه فعالیت پیدا کرده و در کار اپتومتریست‌ها دخالت می‌کند. بسیاری از آنها غیرقانونی هستند و نظارتی بر کار آنها نیست.

وی افزود: این در حالی است که ساخت عینک پیچیده است و کوچک ترین خطایی فرد را دچار مشکلات دیگری می‌کند. وزارت بهداشت در این زمینه کوتاهی می‌کند، چرا که طبق قانون نظارت، بازرسی و صدور پروانه برای این مراکز بر عهده وزارت بهداشت است.

میرزاجانی با انتقاد از عدم همکاری سازمان‌های بیمه‌گر با اپتومتریست‌ها گفت: سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص بیمه‌های تکمیلی با اپتومتریست‌ها قرارداد کاری ندارند و این قضیه موجب می‌شود هزینه‌های اضافی برای خدمات بینایی خرج شود. در این صورت بیمار به جای ۱۵ هزار تومان، ۳۰ هزار تومان باید پرداخت کند. مشکل دوم ما این است که برخی از بیمه‌های تکمیلی برای کاهش هزینه‌های خود به بیمار می‌گویند که باید مهر جراح چشم‌پزشک را بیاورند تا هزینه‌ها را تقبل کنند؛ در صورتی که تجویز عینک کار تخصصی اپتومتریست‌ها است. این مساله موجب پرداخت هزینه اضافی توسط مردم می‌شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: عدم نظارت معاونت درمان و سیستم‌های بازرسی در این زمینه باعث بروز این مساله شده است. عدم قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر نیز با ما موجب می‌شود که از پتانسیل اپتومتریست‌ها در عرصه شبکه سلامت به درستی استفاده نشود.

میرزاجانی به مردم توصیه کرد که از محلی عینک طبی خود را تهیه کنند که مسوول فنی اپتومتریست داشته باشد، زیرا حضور مسوول فنی طبق قوانین الزامی است.

وی افزود: اگر کسی در مغازه‌ای به فروش عینک اقدام کند، کسی به مجوز او توجه نمی‌کند، اما وزارت بهداشت لیستی از اپتومتریست‌ها دارد و هر سه ماه از موسسات ما بازرسی می‌کند. عینک‌سازی‌ها باید موسسه ساخت عینک باشند، در صورتی که بسیاری از آنها در مغازه‌ها و بدون مجوز فعالیت می‌کنند. در هیچ کجای دنیا برای تجویز عینک به چشم‌پزشک مراجعه نمی‌کنند، همانطور که اپتومتریست‌ها نمی‌توانند جراحی کنند. همچنین در صورت نظارت وزارت بهداشت، هزینه تهیه عینک نیز کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: در طب کار هیچ اپتومتریستی برای معاینه به کار گرفته نمی‌شود. امسال در آیین‌نامه معاونت درمان نوشته شده است که بینایی سنجی در طب کار یا توسط اپتومتریست‌ها یا دستگاه انجام شود. در صورتی که بدون حضور اپتومتریست‌ها نمی‌شود از دستگاه‌های بینایی‌سنجی استفاده کرد.

این دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص عدم ارزیابی سلامت چشم در صدور گواهینامه رانندگی توسط اپتومتریست‌ها، گفت: در همه جای دنیا ارزیابی دید در گواهینامه رانندگی توسط اپتومتریست‌ها انجام می‌شود، اما در ایران هرکسی حتی متخصص زنان نیز می‌تواند این کار را انجام دهد به جز اپتومتریست‌ها. این ارزیابی در بسیاری از مواقع غیردقیق صورت می‌گیرد و باید فراتر از یک تابلوی دید در مطب یک پزشک عمومی یا غیرمرتبط باشد. حرف ما این است که در کنار ارزیابی سلامتی که توسط پزشکان عمومی صورت می‌گیرد، بینایی باید توسط اپتومتریست انجام شود.

میرزاجانی با بیان اینکه عدم استفاده از نیروهای اپتومتریست برای بررسی بینایی رانندگی ضروری است، افزود: باید در این زمینه به صورت مناسب اقدام شود و مسوولان راهنمایی و رانندگی نظارت داشته باشند.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ساخت عینک طبی جزیی از خدمات اپتومتریست‌ها است و طبق قانون مجلس و آرای دیوان عدالت اداری، جزو خدمات جامعه پزشکی است و دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه غیرقانونی است. این وزارتخانه برای عینک‌فروشی‌هایی که از نظر وزارت بهداشت صلاحیتی درخصوص ساخت عینک ندارند، پروانه کسب صادر می‌کند. دخالت وزارت بازرگانی موجب می‌شود که این مراکز غیرقانونی در تمام استان‌ها تاسیس شوند و بینایی مردم به خطر افتد.

وی در خصوص تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای چت در بینایی افراد گفت: نزدیک‌بینی در کشور به علت استفاده زیاد از نرم‌افزارهای چت که بر روی ماهیچه‌های داخلی و خارجی چشم تاثیر می‌گذارد، زیاد شده است. نور و فاصله مناسب و همچنین رعایت ساعات استفاده از چشم در فاصله نزدیک، روی سلامت آن موثر است. فاصله مناسب برای مطالعه کتاب به اندازه فاصله بازو و میز بدون خم شدن است. فاصله مناسب تا مانیتور نیز ۴۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: استفاده از چشم در فاصله نزدیک باید به صورت منقطع باشد. طبق قانون ۲۰-۲-۲۰ بعد از هر ۲۰ دقیقه مطالعه یا کار در فاصله نزدیک باید دو دقیقه به چشم استراحت دهیم. بعد از هر دو ساعت مطالعه نیز کار نزدیک تعطیل شود، بین مطالعه نیز باید به فواصل دور نگاه کنیم که عضلات چشم به حالت استراحت در آید.

میرزاجانی ادامه داد: فعالیت در فاصله نزدیک و نگاه کردن به صفحه‌های کوچک در همه جوامع زیاد شده است. این مساله باعث وارد شدن فشار زیادی به چشم می‌شود و موجب نزدیک بین شدن کسانی که استعداد اولیه آن را دارند، می‌شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی اپتومتریست ها جزو مراقبان اولیه بینایی هستند و قرار است تا سال ۲۰۲۰ از نابینایی‌های قابل پیشگیری در سراسر جهان پیشگیری شود. همه کشورها از جمله ایران این طرح را پذیرفته‌اند، اما هنوز متولی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 مرداد 1394، کد مطلب: 2869363، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین