پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۷۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
ارزش دلار در کمتر از 10 روز در حدود 150 تومان افزایش یافته و قیمت دلار از 3660 به 3810 تومان رسید و این در حالی است که اتفاق خاصی در اقتصاد و سیاست ایرن و جهان رخ نداده و تنها ارزش دلار در بازارهای جهانی پنج درصد رشد داشته است.

شعار سال:

در ابتدای هفته گذشته ارزش دلار از کانال 3600 تومان به کانال 3700 تومان وارد شد و توانست در طی هفته ارزش خود را تثبیت کند در آن زمان برخی از کارشناسان بر این باور بودند که این تغییر کانال ارزشی خواست دولت بوده تا بتواند سیاست‌های تک نرخی کردن ارز را در اقتصاد ایران تا پایان سال پایه ریزی کند.

با وجود چنین اظهار نظرهایی ارزش دلار در طی معاملات روز جاری به کانال ارزشی 3800 تومان وارد شده و در بیشترین ارزش روز خود به 3809 تومان معامله می‌شود.

بررسی بازار ارز نشان می‌دهد ظرف 10 روز ارزش دلار برای دو بار تغییر کانال ارزشی داشته که در هر دو مرتبه نرخ دلار روند سعودی به ثبت رسانده است.

در این رابطه سهراب اشرفی کارشناس بازار ارز معتقد است اتفاق خاصی در حوزه اقتصاد و سیاست رخ نداده و این افزایش قیمت با توجه به سنت سال‌های گذشته رخ داده است.

وی تصریح کرد: هر ساله در آذر ماه نوسانات نرخ دلار آغاز می‌شود و این موضوع متاثر از ایام اربعین، آغاز سال نو میلادی و بورس بازی دلالان است.

اشرفی با تاکید بر اینکه نرخ فعلی دلار واقعی نیست، گفت: متاسفانه بانک مرکزی در سیستم خود به دلالان توجهی ندارد و این در حالی است که باید بانک مرکزی دلالان را مدیریت کند.

وی افزود: زمانی که بانک مرکزی در طرح‌های خود نگاهی به دلالان داشته باشد می‌تواند راهکارهای قانونی برای مدیریت دلالان تهیه و تدوین کند.

این کارشناس بازار دلار یادآور شد: اگر بورس ارز وجود داشته باشد معاملات به طور شفاف و قابل رویت انجام می‌گیرد اما در حال حاضر معاملات کاغذی و صوری است که تا حدودی بر افزایش قیمت دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه حجم نقدی دلار در بازار کاهش یافته است، گفت: با افرایش معاملات صوری میزان تقاضا برای دلار افزایش یافته و این موضوع عاملی شده تا حجم نقدی دلار در بازار کاهش یابد.

اشرفی در واکنش به این گفته که برخی از کارشناسان بر این باورند حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار ارز توسط قاچاقچیان برای خرید کالای قاچاق از بازار جمع آوری می‌شود، گفت: این نکته درست است و حجمی از دلار بازار برای تامین کالای قاچاق از بازار تهیه و تامین می‌شود.

وی افزود: حتی در زمان تک نرخی ارز بازار آزاد از بین نخواهد رفت زیرا این بازار مشتریان خاص خود را دارد.

این کارشناس بازار ارز در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ ارز خواست دولت برای اعمال تک نرخی است، بیان کرد: دولت و بانک مرکزی همواره به دنبال ثبات و آرامش بازار ارز بوده و به نظر می‌رسد که افزایش فعلی قیمت دلار خواست دولت نباشد.

بر اساس این گزارش همواره در زمان افزایش قیمت دلار برخی از افراد بر این باورند که افزایش قیمت دلار خواست دولت بوده تا کسری بودجه خود وکاهش قیمت نفت را پوشش دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 8 آذر 1395، کد مطلب:249444 : www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
دلار طبق سیاست دولت، بشکلی بی صدا تا 4000 هزار تومان بالا می ره. ببینید کی گفتم. تا قبل از عید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین