پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر توضیحاتی درباره واکسن‌های مورد نیاز زائران حج تمتع و جزئیات خریداری دارو از عربستان ارائه داد.سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در حاشیه بازدید از خبرگزاری مهر به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوعات مختلف در زمینه تمهیدات در نظر گرفته شده این مرکز ویژه حج تمتع توضیحاتی ارائه داد. جزئیات این مصاحبه به تشریح آمده است.

شعار سال: اعزام زائران حج تمتع کشور از سوم خردادماه آغاز می‌شود و زائران در قالب گروه‌های کاروان مدینه اول و مدینه دوم به این سفر معنوی مشرف خواهند شد. امسال نخستین حج تمتع بدون محدودیت با وجود ادامه شیوع کرونا در برخی از کشور‌های جهان است. مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر عهده‌دار همه مسائل بهداشتی و درمانی زائرین ایرانی در سه کشور زیارتی عربستان، عراق و سوریه است. این مرکز با جذب و بهره‌گیری از کادر بهداشتی و درمانی مجرب کشور در سطوح مختلف با ایجاد بیمارستان و درمانگاه‌های عمومی و تخصصی در کشور‌های هدف به زائرین ایرانی این کشور‌ها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

۱۰ واکسن کرونا، مورد تائید برای حجاج+ خریداری دارو از عربستان
سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در حاشیه بازدید از خبرگزاری مهر به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوعات مختلف در زمینه تمهیدات در نظر گرفته شده این مرکز ویژه حج تمتع توضیحاتی ارائه داد. جزئیات این مصاحبه به شرح ذیل است:

۱۰ واکسن کرونا، مورد تائید برای حجاج+ خریداری دارو از عربستان
ارسال دارو به عربستان ویژه حج تمتع به چه صورت انجام می‌شود؟

دارو‌های مورد نیاز مانند دارو‌های آنتی بیوتیک در کارگروه دارویی بررسی و پس از آن ثبت سفارش و خریداری می‌شود، پس از بسته بندی جهت استفاده زائران به عربستان ارسال می‌شود اعزام تیم پزشکی و به طور کلی کادر درمانی به عربستان مانند اعزام زائران پلکانی است و در صورتی که نیاز دوباره به دارو باشد به کادر درمان و پزشکان ایران اطلاع داده خواهد شد تا زمانی که به عربستان اعزام می‌شوند مجدد دارو‌های مورد نیاز را ارسال کنند.

البته امکان خرید دارو هم در عربستان وجود دارد و هر سال اقلامی هم در عربستان خریداری می‌شود به طور مثال در سال ۱۴۰۱ به طور کلی سرم را از عربستان تهیه کردیم چرا که هم در ایران کمبود سرم وجود داشت و هم از طرفی اگر می‌خواستیم از ایران سرم‌ها را ارسال کنیم به دلیل کرایه حمل و نقل قیمت تمام شده آن بیشتر بود. همچنین انواع شربت‌ها که به لحاظ وزنی سنگین هستند را از عربستان خریداری می‌کنیم چرا که هزینه اقلام ارسالی بر اساس وزن بار محسوب می‌شود لذا تصمیم گرفتیم که این اقلام دارویی را هم در عربستان سعودی به خریداری کنیم.

ناگفته نماند که از نظر قوانین عربستان دارو را نمی‌توانیم اگر در حج تمتع زیاد آمد در آنجا نگه داریم و باید آن را برگردانیم لذا هزینه بار هم برای برگشت به دارو دوباره وجود داشتند لذا تصمیم بر این شد که برخی از دارو‌ها را در خود عربستان خریداری کنیم چرا که اگر داروی هم اضافه می‌ماند می‌توانستیم به آن‌ها پس بدهیم و مبلغ آن را بگیریم.

همکاری کشور عربستان با تیم پزشکی حج چگونه بوده است؟

همه کشور‌ها اسلامی تیم پزشکی همراه خود دارند حتی کشور چین؛ البته عربستان هم بیمارستان و درمانگاه هایش را در اختیار همه زائران قرار می‌دهند چرا که در قرارداد مربوط به حج هزینه آن هم در نظر گرفته شده است. همه کشور‌ها اعم از عراق، مصر، ترکیه، اندونزی ایران تیم پزشکی همراه خود را برای درمان بهتر بیمار به عربستان در ایام حج اعزام می‌کنند. تیم‌های پزشکی مختلف از کشور‌های گوناگون وجود دارد که ایران یکی از مفصل‌ترین تیم‌های پزشکی را همیشه در حج تمتع دارد و به طور کلی سه کشور شامل اندونزی، ترکیه و ایران حتی بیمارستان و محل بستری در عربستان دارند.

همیشه بعد از ایام تشریق وزارت بهداشت و هلال احمر عربستان به خاطر کمک‌های کادر درمان کشور‌های مختلف از آن‌ها تشکر می‌کند که ایران یکی از بهترین کشور‌هایی است که در ایام حج تمتع خدمات درمانی خوبی به زائران می‌کند.

امسال زائران حج چه واکسن‌هایی را باید تزریق کنند؟

زائران باید دو دوز واکسن کرونا و واکسن مننژیت برای آن‌ها تزریق شده باشد البته سال‌های قبل واکسن فلج اطفال هم باید تزریق می‌شود، ولی از آنجایی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، فلج اطفال در ایران ریشه کن شده دیگر لازم نیست که قطره خوراکی داده و یا واکسن فلج اطفال به زائران ایرانی تزریق شود.

امسال چه نوع واکسن‌های کرونا برای زائران از سوی کشور عربستان تأیید شده است؟

عربستان ۱۰ واکسن را اعلام کرده که البته واکسن ایرانی جز آن نبوده، ولی اگر زائران ایرانی دو دوز واکسن که گواهی وزارت بهداشت را داشته باشد تزریق کرده باشند می‌توانند به عربستان برای حج اعزام شوند.
۱۰ واکسن کرونا، مورد تائید برای حجاج+ خریداری دارو از عربستان

زائران غیر ایرانی می‌توانند به درمانگاه و یا پزشکان ایرانی در عربستان مراجعه کنند؟

خیر؛ سال‌هاست که بر اساس قرارداد سازمان حج با مرکز حج عربستان سعودی باید هر کشوری فقط زائران کشور خودش را تحت پوشش کادر درمانی قرار دهد البته این مسئله در موارد خاص و استثنا متفاوت است به طور مثال در حادثه سقوط جرثقیل پزشکان ایرانی به حادثه‌دیدگان غیر ایرانی خدمات ارائه کردند.

سرانه تعداد پزشکان در حج تمتع برای کشور‌های مختلف چگونه در نظر گرفته می‌شود؟

این موضوع برای کشور‌های مختلف متفاوت است به طور مثال چین به طور کلی یک تیم پزشکی دارد، ولی تیم پزشکی عراق مفصل‌تر است هرچند این کشور هم در عربستان بیمارستان ندارند، ولی در ایام حج یک پلی کلینیک و داروخانه کوچک دایر می‌کند. ترکیه، اندونزی و ایران جزو کشور‌هایی هستند که در حج تمتع بیمارستان در عربستان دارند و زمانی هم که عمره مفرده فعال بود ایران درمانگاه و بیمارستان در عربستان داشت.

چه تعداد از زائران ایرانی حج تمتع امسال را زنان و چه تعداد را مردان تشکیل می‌دهند؟

هر ساله تعداد زائران زن بیشتر از زائران مرد است به طوری که امسال حدود ۵۴ درصد از زائران را زنان و ۴۶ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

میانگین سنی زائران حج تمتع امسال چگونه است؟

۶۰ درصد از زائران ایرانی سن بالای ۷۰ و حدود ۸۵ درصد بالای ۵۰ سال سن دارند همچنین بیشترین سن زائران، بالای ۸۰ سال و بیش از ۳۰۰ مورد هم کمتر از ۱۸ سال است. برخی از بیماری‌ها مانند عفونت‌های ریوی در افراد مسن احتمال بروز بیشتر با خطرات بیشتر دارد.

تعداد بازدید : 0

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۵۷۷۳۱۱۷، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برچسب ها: میانگین سنی زائران حج تمتع ، زائران ایرانی حج تمتع ، تعداد زائران زن حج تمتع امسال ، تعداد زائران مرد حج تمتع امسال ، سرانه تعداد پزشکان در حج تمتع ، تعداد پزشکان در حج تمتع برای کشور‌های مختلف ، پزشکان ایرانی در عربستان ، واکسن‌های کرونا برای زائران حج تمتع ، تامین واکسن کرونا برای زائران حج ، امسال زائران حج چه واکسن‌هایی را باید تزریق کنند؟ ، زائران حج چه واکسن‌هایی را باید تزریق کنند؟ ، تیم پزشکی حج ، ارسال دارو به عربستان ویژه حج تمتع ، واکسن های کرونا مورد تائید برای حجاج ، کدام واکسن ها برای حجاج تائید می شود؟ ، خدمات پزشکی عربستان به زائرین حج ، مراجع زائرین ایرانی به مراکز پزشکی عربستان ، تامین داروی حجاج ایرانی ، تامین داروی زائران حج ایرانی ، اعزام زائران حج تمتع کشور ، سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ، زائران حج تمتع کشور ، لزوم تزریق دو دوز واکسن کرونا برای زائران حج تمتع ، واکسن مننژیت زائرین حج
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین