پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
مطابق برنامه ریزی اعلام شده توسط شرکت‌های توزیع برق در خراسان رضوی، خاموشی برق چاه‌های کشاورزی نسبت به سال قبل از ۴۰ ساعت در هفته به ۶۰ ساعت در هفته و از دو روز در هفته به سه روز در هفته افزایش یافته است که با اعتراض زیاد کشاورزان خراسانی همراه شده و مسئولان را به پاسخگویی به این اعتراض‌ها واداشته است.

شعار سال: 

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب: تا اطلاع ثانوی و تصمیم گیری جدید در کمیته انرژی استان، قرار بر این شده است که خاموشی چاه موتور‌ها اجرا نشود

بلاتکلیفی کشاورزان خوشاب و چالش خاموشی چاه موتورها
تابستان در حالی از راه می‌رسد که کمبود انرژی برق خودش را به خوبی نشان داده و مسئولان همانند سال گذشته به جای مدیریت در بخش خانگی و صرفه جویی، تیغ کمبود برق را بر چاه‌های کشاورزی فرود آورده‌اند؛ این بار خاموشی‌ها نه تنها کمتر از سال گذشته نشده بلکه اعلام و شروع برنامه خاموشی چاه‌های کشاورزی در استان به غیر از این که صدای کشاورزان را درآورده، مسئولان جهاد کشاورزی و فرمانداران را نیز همصدا با مردم کرده است.

اما مسئولان مدعی هستند که ستاد انرژی خراسان رضوی تصمیم بر توقف برنامه خاموشی چاه‌های کشاورزی گرفته است که پیگیری‌های خبرنگار ما در شهرستان خوشاب نشان می‌دهد خاموشی‌ها ادامه دارد.

با فرا رسیدن گرمای هوا و بالا رفتن مصرف برق در کشور، مسئولان وزارت نیرو قبل از اوج گرما اقدام به برنامه ریزی و مدیریت برق کردند که در این میان به غیر از تغییر ساعات اداری کارمندان دولت و خاموشی روز‌های دوشنبه در صنعت، بخش تولیدات کشاورزی و دامداری هم از قطعی برق چاه‌های کشاورزی بی‌نصیب نماندند.

مطابق برنامه ریزی اعلام شده توسط شرکت‌های توزیع برق در خراسان رضوی، خاموشی برق چاه‌های کشاورزی نسبت به سال قبل از ۴۰ ساعت در هفته به ۶۰ ساعت در هفته و از دو روز در هفته به سه روز در هفته افزایش یافته است که با اعتراض زیاد کشاورزان خراسانی همراه شده و مسئولان را به پاسخگویی به این اعتراض‌ها واداشته است.

به هم ریختگی مدار آبی

حیدری یکی از اهالی روستای «دهنه شور» شهرستان خوشاب است که معتقد است، مسئولان از زیر کولر آن هم روی صندلی‌های گردان نمی‌توانند برای کشاورزانی که زیر تیغ آفتاب و در این خشکسالی در حال کشت و کار هستند، تصمیم‌گیری کنند؛ لذا باید به داد کشاورزان رسید.

وی می‌گوید: با قطعی ۹ روزه چاه‌های کشاورزی در صورت سوختن هر موتور چاه عمیق ۲۰۰ میلیون تومان خسارت وارد می‌شود که مسئولان جوابگو نیستند و کشاورزان توان پرداخت این هزینه را ندارند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده ‏ای که با قطعی برق چاه‌های کشاورزی برای کشاورزان رخ داده است، می‌افزاید: با قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی به غیر از سوختن موتورها، به‌هم ریختگی مدار آبی کشاورزان اتفاق می‌افتد که با طولانی بودن پنج ساعته خاموشی برق، بخشی از آب در جوی‌ها هدر می‌رود.

وی با انتقاد شدید از مسئولان مصوب کننده خاموشی چاه‌های کشاورزی اضافه می‌کند: با درگیر شدن کشاورزان و به هم ریختگی مدار آبی، زمان مدار آب بعدی چاه آبی طولانی‌تر می‌شود و در این گرمای هوا و خشکسالی با رسیدن مدار آبی به ۳۰ روز هیچ زراعتی به عمل نمی‌آید و کشاورزان مجبور به ترک روستا‌ها می‌شوند.

وی با درخواست از خبرنگاران برای پیگیری مشکلات روستانشینان اضافه می‌کند: در نظر داریم در صورت حل نشدن مشکلاتمان با حضور دسته‌جمعی در فرمانداری صدای‌مان را به گوش مسئولان کشوری برسانیم تا به داد کشاورزان برسند.

تصمیمات جدید برای خاموشی چاه‌موتور‌ها

برای پیگیری مشکلات قطعی ۲۴۴ حلقه چاه آب کشاورزی روستاییان در شهرستان خوشاب به سراغ مسئولان رفتیم که محمود شم آبادی فرماندار خوشاب با قبول مشکل کشاورزان، می‌گوید: تا اطلاع ثانوی و تصمیم‌گیری جدید با بررسی در کمیته انرژی استان، قرار بر این شده است که خاموشی‌ها اجرا نشود.

وی با اظهار این که تعداد زیاد خاموشی‌ها یکی از علل سوختن موتور برق چاه‌های عمیق است و خسارت سنگینی را به کشاورزان وارد می‌کند، می‌افزاید: پیشنهاد ما کاهش تعداد خاموشی‌ها و رساندن به یک تا دو روز در هفته و اعمال حداقل خاموشی برای کشاورزان در وضعیت خشکسالی است.

وی با بیان این که در حال پیگیری حل مشکل کشاورزان هستیم، تصریح می‌کند: برنامه خاموشی‌ها طرح ملی است، ولی به دلیل خشکسالی رخ داده در خراسان رضوی و اقلیم خاص شهرستان خوشاب، باید خشکسالی‌ها را قبول و با برنامه ریزی درست، منابع موجود را مدیریت کنیم. ممکن است شرایط از وضع موجود نیز بدتر شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای تولید برق در سطح کشور و انجام اقدامات زیربنایی برای رفع مشکلات برق تصریح می‌کند: وضعیت موجود به دلیل کم کاری برخی از مسئولان در گذشته بوده که در حوزه برق وضعیت خودش را اکنون نشان داده است. امیدواریم با برنامه ریزی درست و مدیریت منابع موجود در سال‌های بعد، شاهد کاهش مشکلات کشور در حوزه انرژی باشیم.

ضرر و زیان واردشده به کشاورزان

اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب در این باره می‌گوید: در زمینه مشکلات قطعی برق چاه‌های کشاورزی، مدیران جهاد کشاورزی کل استان‌ها با نامه نگاری از طریق نمایندگان مجلس پیگیر اعتراضات کشاورزان برای حل این مشکل و کاهش اثر خشکسالی هستند.

ابراهیم رودسرابی با بیان این که در همین زمینه نمایندگان مجلس با وزیر نیرو دیداری داشته و تا تصمیم‌گیری جدید در استان خراسان رضوی، مسئولان قول داده اند خاموشی چاه‌های کشاورزی را متوقف کنند، می‌افزاید: با توجه به خشکسالی امسال، برداشت گندم دیم صفر شده و برداشت گندم آبی نیز حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به این که خاموشی چاه‌های کشاورزی با شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» و اقتصاد مقاومتی اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب، تناقض دارد، می‌افزاید: خاموشی زیاد چاه‌های کشاورزی در این وضعیت خشکسالی به کشاورزی و کشاورزان ضربه می‌زند و باعث کاهش تولیدات کشاورزی و وابستگی کشور به بیگانگان می‌شود.

اظهار بی اطلاعی از جلسه کاهش خاموشی‌ها

برای یافتن پاسخ مسئولان ما را به ستاد انرژی در استانداری راهنمایی می‌کنند. در تماس با روابط عمومی استانداری خراسان رضوی مسئولان مربوط، از برگزاری جلسه کاهش خاموشی‌ها اظهار بی اطلاعی می‌کنند و برای دریافت پاسخ سوالات، ما را به معاونت عمرانی استانداری راهنمایی می‌کنند که هیچ پاسخی دریافت نمی‌شود.

در ادامه برای پیگیری موضوع به سراغ سخنگوی صنعت برق در خراسان رضوی می‌رویم.

حشمتی با بیان این که تا زمان رسیدن مصوبه جدید، تمام دستورالعمل‌های وزارت توانیر و مصوبه هیئت وزیران درباره خاموشی‌ها لازم الاجراست، می‌گوید: برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس به دنبال حل مشکل مردم و کاهش خاموشی‌ها هستند؛ ولی تا زمان رسیدن مصوبه جدید که معمولا زمان‌بر است، تصمیمات و مصوبات قبلی اجرا می‌شود.

آن‌چه به خوبی واضح و روشن است این که طولانی شدن زمان و تعداد روز‌های قطعی برق در بخش کشاورزی نه تنها صدای کشاورزان و مسئولان دلسوز کشور را در بخش تولید درآورده بلکه خشکسالی نیز مزید بر علت شده است و چنان‌چه مسئولان کشور تصمیم درستی برای کاهش قطعی برق چاه‌های کشاورزی دراستان نگیرند، باید شاهد نابودی کشاورزی استان و به تبع آن دامداری که وابسته به صنعت کشاورزی است و در پی آن کاهش تولیدات کشاورزی باشیم.

قطعا اتخاذ نشدن تصمیمات درست باعث وابستگی کشور به بیگانگان و واردات مواد غذایی با دلار‌های نفتی و گرانی در کشور می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت بصیرت خوشاب، تاریخ انتشار:۲۲ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۳۸۲، nemz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین