پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۰۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
در حالی که بخش زیادی از متخصصان بخش کشاورزی و حتی نهاد نظارتی چون سازمان بازرسی کل کشور، بر طرح الگوی کشت خرده وارد کرده و ان را نوعی پوسته میان تهی و پوک برای نمایش بازی های مدیران وقت وزارت جهادکشاورزی می دانند، دکتر نیکویی مسئول تدوین و نظارت بر الگوی کشت محصولات کشاورزی از پیش بینی موفقیت 80 درصدی این ناالگو می گوید؟ تا کی باید حقوق 50 میلیونی به کارمندان دولتی دارد و حاشیه درو کرد و غلو شنید؟

شعارسال: علیرضا نیکویی در مراسم رونمایی از برنامه ارتقا بهره‌وری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: بر اساس بررسی که میان بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ صورت گرفته است کشاورزی دارای بیشترین بهره‌وری بوده است.

مزخرفاتی بنام پیش بینی موفقت ۸۰ درصدی الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال جاری ؟

وی افزود: در این مدت میزان بهره‌وری بخش کشاورزی ۱ و نیم برابر شده که دلیل آن نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی است.

مدیرکل امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز رتبه اول را در میان دستگاه‌های اجرایی برای ارتقا بهره‌وری در بخش خود داشته است.

*خروج سرمایه از بخش کشاورزی به دلیل سرکوب قیمت‌ها

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌ مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی است تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در کشاورزی کم و حتی شاهد خروج سرمایه از این بخش هستیم، زیرا میزان ریسک در آن زیاد است و علاوه بر تغییرات اقلیمی، شاهد ریسک قیمت گذاری و فروش محصولات تولید شده کشاورزان وجود دارد.

نیکویی افزود: نرخ گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها در بخش کشاورزی منجر به آن شده که میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کم باشد و شاهد خروج سرمایه باشیم.

وی اظهار داشت: خرد شدن اراضی کشاورزی نیز از دلایلی است که بهره وری در بخش کشاورزی را کاهش داده است که با یک پارچه سازی اراضی کشاورزی می‌توان کشاورزی را اقتصادی کرد؛ تغییر قانون ارث برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

*وضعیت نامناسب بهره وری بخش کشاورزی ایران در مقایسه با کشور‌های در حال توسعه آسیایی

نیکویی در پاسخ به سوال خبرنگاردرباره وضعیت بهره وری کشاورزی ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها گفت: بر اساس مقایسه صورت گرفته میان ایران و سایر کشور‌های آسیایی در حال توسعه وضعیت بهره وری کشاورزی ایران در جایگاه مناسبی قرار نداشته و در جایگاه‌های پایین جدول قرار دارد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی که برای بخش کشاورزی در کشورمان صورت می‌گیرد بر اساس آب قابل برنامه ریزی است تا بیلان آبی کشور دچار آسیب نشود و در بخش خاک نیز به حفظ و ارتقا حاصل خیزی آن توجه می‌شود.

مسئول تدوین و نظارت بر الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: بر اساس تقسیم وظایف صورت گرفته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مسئولیت تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی و نظارت بر آن را بر عهده گرفته است و معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی، پشتیبانی‌های مالی و و سیاستی از آن را بر بر عهده دارد.

*پیش بینی موفقیت ۸۰ درصدی الگوی کشت

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که چه میزان از الگوی کشت سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ موفق بوده است گفت: در حال پایش و بررسی وضعیت اجرای الگوی کشت برای سال زراعی جاری هستیم و نتایج آن هنوز مشخص نشده است، اما بر آورد می‌شود که به ۸۰ درصد از اهداف خود در الگوی کشت محصولات کشاورزی دست یافته ایم.

نیکویی با اشاره به اینکه در تامین مالی الگوی کشت محصولات کشاورزی چالش‌هایی داشتیم گفت: با توجه به اینکه الگوی کشت در میانه سال اجرا شد، هنوز به مسائل بودجه آن توجه نشده بود و هنوز هم منابع مالی اجرای الگوی کشت به وزارت جهاد کشاورزی داده نشده است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در حد توان خود از طریق منابع داخلی این طرح را اجرا کرد.

وی افزود: در حد توان تلاش شد که این طرح مقبولیت‌های مالی لازم برای کشاورزان را داشته باشد تا این طرح به مرحله اجرا برسد؛ بنابراین گزارش بر اساس اهداف الگوی کشت محصولات کشاورزی، باید سه میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب صورت گیرد، همچنین از خروج ۲.۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 29خرداد1402، کدخبر: 2913154، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین