پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
افزایش روند بروز پدیده ریزگردها با منشاء کانونهای محلی در استان کرمان در حالی ادامه دارد که بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز این روزها موجب تشدید طوفان شن و گرد و غبار شده است.

شعارسال: کمبود بارندگی و تشدید استفاده از آب‌های زیر زمینی در کرمان موجب شده رطوبت در دشت‌های کرمان به کمترین میزان خود طی سال‌های اخیر برسد و این روند موجب شده است که طوفان شن و ریزگرد‌ها در استان کرمان افزایش چشمگیر یابد.

سکوت در مقابل ریزگردها در کرمان + راهکاری هایی که ارائه نمی شود

شرق کرمان شامل شهرستان‌های محروم ریگان، فهرج و نرماشیر در کنار بم از مهمترین کانون‌های بروز طوفان شن و ریزگرد‌ها در استان کرمان محسوب می‌شود.

اگر نگاهی به لیست بارندگی‌ها در کرمان بیندازیم دقیقا همین شهرستان‌ها کمترین میزان بارندگی را نیز در سال آبی جاری تجربه کرده اند.

در جنوب کرمان نیز زهکلوت و شهرستان‌های اطراف تالاب خشکیده جازموریان کانون ریزگرد‌ها شده اند، اما این پدیده محدود به این شهرستان‌ها نمی‌شود و حالا شمال و حتی غرب استان را نیز فرا گرفته است.

از کرمان به عنوان دومین استان درگیر با ریزگرد‌ها یاد می‌شود و جدا از ریزگرد‌هایی که گاه و بیگاه از غرب کشور به کرمان هم می‌رسد، باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان، بستر خشکیده جازموریان، کویر یزد، کویر لوت و کانون‌های محلی ریزگرد‌ها در کرمان مهمترین عوامل بروز این پدیده محسوب می‌شوند.

پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد‌ها تنها در داخل استان کرمان وجود دارد، اما وقتی به برنامه‌های مسئولان برای مهار این مشکل زیست محیطی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هیچ اقدام عملی مشخصی برای رفع مشکل انجام نشده است.

هر سال میلیارد‌ها تومان به دلیل بروز ریزگرد‌ها و طوفان شن به تاسیسات کشاورزی، باغ‌ها و مزارع، جاده ها، خطوط ریلی، معابر شهری و روستایی، خطوط برق و مخابرات و... خسارت وارد می‌شود و مردم نیز به دلیل درگیری با بیماری‌های تنفسی هزینه‌های هنگفتی انجام می‌دهند.

خالی شدن روستا‌ها به خصوص در ریگان و فهرج به دلیل گسترش بیابان‌ها از دیگر مصائب ریزگرد‌ها و طوفان شن در کرمان محسوب می‌شود، اما عملا هیچ راهکاری برای رفع مشکل اندیشیده نشده است.

*خسارت‌های شدید ریزگرد‌ها به اقتصاد جوامع محلی

معاون محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: روند بروز ریزگرد و طوفان شن در کرمان نگران کننده است و هر سال خسارت‌های زیادی به وجود می‌آورد.

سعیده رسولی افزود: بالغ بر پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد‌ها در استان کرمان شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: بروز ریزگرد‌ها در روز‌های اخیر نیز متاثر از باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان است که استان را فرا گرفته و به خصوص فهرج را درگیر کرده است.

رسولی ادامه داد: کرمان از غبار خیزترین استان‌های کشور محسوب می‌شود که هر سال به دلیل این پدیده خسارت‌های مالی زیادی نیز بر جای می‌ماند.

وی گفت: این پدیده اقتصاد جوامع محلی و شهرستان‌های درگیر را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و برنامه ریزی برای کنترل وضعیت فعلی در استان کرمان بسیار مهم است.

رسولی ادامه داد: هیئت وزیران ابلاغیه‌ای در راستای تکلیف دستگاه‌های مختلف برای مقابله با ریزگرد‌ها تصویب و ابلاغ کرده است و انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف در این راستا همکاری لازم را انجام دهند.

معاون محیط زیست کرمان: این پدیده هر چند به نظر می‌رسد فقط یک پدیده زیست محیطی است، اما تاثیر مستقیم بر اقتصادی جوامع محلی به خصوص کشاورزان دارد و یکی از اقداماتی که می‌توان برای کنترل این پدیده انجام داد، صیانت از منابع آبی است.

وی از فعالیت ۱۰ ایستگاه فعال پایش ریزگرد‌ها در استان کرمان خبر داد و ادامه داد: این پدیده هر چند به نظر می‌رسد فقط یک پدیده زیست محیطی است، اما تاثیر مستقیم بر اقتصادی جوامع محلی به خصوص کشاورزان دارد و یکی از اقداماتی که می‌توان برای کنترل این پدیده انجام داد، صیانت از منابع آبی است.

مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان بیان کرد: تمام تلاش خود را برای آگاه سازی مردم و مسئولان در خصوص مخاطرات اقتصادی ریزگرد‌ها و طوفان‌های شن به کار گرفته ایم.

*کشاورزان بیشترین خسارت را دیده اند

وی افزود: خشکسالی از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر بر روند فعلی اثرگذار است و خسارت‌های زیاد اقتصادی به کشاورزان وارد کرده است.

سلاجقه افزود: از دو روز قبل بروز ریزگرد‌ها در استان کرمان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: پیش بینی می‌کنیم رفت و آمد در راه‌های استان به سمت استان‌های شرقی با مشکلاتی مواجه می‌شود ضمن اینکه وضعیت ریزگرد‌ها در شهرستان‌های شرقی استان به مرحله بحرانی رسیده است.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان بروز پدیده ریزش خرما و خسارت به مزارع کشاورزی به حدی است که برخی از کشاورزان اقدام به مهاجرت از شرق استان کرده اند و حتی شن‌های روان مزارع و نخلستان‌های شرق استان را فرا می‌گیرد.

وی مهاجرت و خالی شدن روستا‌ها از سکنه را از دیگر اثرات این پدیده دانست و افزود: رطوبت در دشت‌ها و بیابان‌های شرقی کرمان به شدت کاهش یافته است و این مساله استان را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

سلاجقه ادامه داد: هوای شرق کرمان با هجوم ریزگرد‌ها در شرایط خطرناک قرار دارد و احتمال بروز اختلال در جاده‌های منطقه وجود دارد.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: غلظت آلاینده‌ها هم اکنون سه برابر حد استاندارد قرار دارد و بیشترین آلودگی در فهرج و ریگان ثبت شده است.

وی گفت: شرق و شمال استان نیز از این مساله متاثر است و جاده‌های ارتباطی بین کرمان و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با کاهش دید مواجه است.

مشکلات کرمان در خصوص بروز پدیده ریزگرد‌ها در حالی ادامه دارد که عملا هیچ برنامه مدون و موثری برای جلوگیری از ریزگرد‌ها و کنترل کانون‌های بیابانی وجود ندارد و برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیر زمینی نیز همچنان ادامه دارد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 24تیر1402، کدخبر: 231481، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین