پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
روزنامه هم‌میهن درباره تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه آزاد کـه دامپزشکان و کارشناسان بیمه و مدیریت را پزشک، دندانپزشک و داروساز کرد نوشت: پرونده رانت تحصیلی ۱۳۴ نفر پس از ۶ سال، در شرایطی که این افراد در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار دارند، همچنان در سکوت به‌سر می‌برد. همه اینها در شرایطی‌است که شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری چندین‌بار حکم به اخراج این افراد داده‌اند اما با لابی‌گری‌ها، این افراد که به‌گفته افشاگران این پرونده بالای ۱۳۴ نفرند، مراحل آخر تحصیل‌شان را می‌گذرانند. ما بدون قضاوت، منتظر دریافت توضیحات از کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان هستیم.

شعارسال: موضوع بر سر تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد است؛ افرادی که از رشته‌های دامپزشکی، کشاورزی، مدیریت بیمه و... با رتبه‌های بالای ۱۵۰ هزار و ۱۷۰ هزار وارد سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی شده‌اند.

سکوت شش‌ ساله در رانت تحصیلی ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات علمی + منابع لال شدگی بعضی ها


دیده‌بان شفافیت و عدالت به ریاست احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین‌بار این ماجرا را در سال ۹۸ برملا کرد. اما حالا پس از گذشت بیش از سه‌سال، به‌گفته دبیر کمیسیون این سازمان، پس از پیگیری‌های فراوان، پرونده در اختیار دادستانی کشور قرار گرفته و قرار است به‌زودی نتیجه اعلام شود: «در صورت لزوم، اسامی تمام افرادی که از این رانت تحصیلی استفاده کرده‌اند، فاش می‌شود.»

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این اجازه را به فرزندان هیئت‌علمی دانشگاه‌ها می‌داد که با کسب درصد ۵/۹۲ نمره از دانشگاهی به دانشگاه مبدأ محل کار والدین منتقل شوند که البته مصوبه تغییر رشته منوط به کسب همین میزان نمره است، این درحالی‌بود که فرزندان برخی از اعضای هیئت‌علمی همین قانون را هم دور زدند و وارد رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شدند.

مهدی حسین‌دوست، پژوهشگر کنکور، گفت که بر اساس دادنامه دیوان عدالت اداری، این اقدام بر اساس پیشنهاد محسن نفر، معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد، به رییس دانشگاه آزاد انجام شده و مهدی نفر، پسر خود او، در سال ۹۶رتبه ۶۹ هزار و ۳۳۵ را به‌دست آورده بود و یکی از این دانشجویان بود.

معاون وقت آموزشی وزارت بهداشت، اما درباره این تخلف‌ها، تقصیر را از گردن این وزارتخانه برداشت و گفت: «از یک‌سال‌و‌نیم پیش بدون اطلاع وزارت بهداشت، نقل‌وانتقالاتی بدون حداقل‌شرط از رشته دامپزشکی به پزشکی انجام شده است. باید برای این‌کار امضای دو وزیر و رئیس دانشگاه را می‌داشتند که حداقل وزیر بهداشت این امضاء را نکرده است.

دهم دی‌ماه سال گذشته، اما وقتی که پیگیری‌ها برای به نتیجه رسیدن این پرونده به بن‌بست رسید، احمد توکلی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری در کنار درخواست تعلیق مصوبه کنکور، به ماجرای پرونده ۱۳۴ هم نفر اشاره کرد. او در این نامه اسامی افرادی که از این رانت استفاده کرده بودند را عنوان کرد؛ وعده‌ای که از قبل داده بود: «قبلا درباره استفاده دبیر فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه نقل‌و‌انتقال فرزندان هیئت‌علمی که باعث شد پسر ایشان با رتبه ۵۵۲۵ به رشته مهندسی برق دانشگاه تهران و دختر او با رتبه ۱۰۷۹۵ به رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران منتقل شوند، اطلاع‌رسانی کردم.»

هیچ مسئولی موضع مشخصی درباره پرونده نگرفته است؛ نه آن زمان که این اتفاقات رخ داد و رسانه‌ای شد، نه حالا که نزدیک شش‌سال از ماجرا می‌گذرد. کمیسیون بهداشت مجلس ازجمله رئیس کمیسیون و اعضاء، اطلاعی از ماجرا ندارند.

شهریاری، رئیس کمیسیون به رسانه می‌گوید که این موضوع هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد و ماجرا اصلا در کمیسیون مطرح نشده است. در مقابل سازمان نظام پزشکی هم موضع مشخصی ندارد. سخنگوی این سازمان می‌گوید که این موضوع به آن‌ها ارتباطی ندارد؛ ماجرا در حوزه اختیارات وزارت بهداشت است.

ازآن‌طرف هم دانشگاه آزاد پاسخگو نیست. دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت می‌گوید، از این تخلف گسترده چشم‌پوشی شده است: «این موضوع را اولین‌بار دیده‌بان شفافیت برملا کرد، اما لابی‌های زیادی صورت گرفت تا با متخلفان برخورد نشود، متخلفان هم از راه‌های مختلف تلاش کردند حکم اجرا نشود. حتی شکایت کردند، اما شکایت‌شان رد شد بااین‌حال هیچ‌وقت حکمی علیه‌شان اجرا نشد.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 1مرداد1402، کدخبر: 899466، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین