پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت حقوقی از ارتش آمریکا بابت حمله تروریستی جنگنده‌های نیروهای سنتکام به هواپیمای مسافربری ماهان در سال ۱۳۹۹ که منجر به شهادت یک مسافر و زخمی شدن تعداد دیگری شد، روز یکشنبه یکم مرداد ۱۴۰۲ در شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران برگزار شد.

شعارسال: مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه دوم مرداد ۱۳۹۹ پرواز شماره ۱۱۵۲ مسافربری شرکت هواپیمایی ماهان، با ۱۴۹ مسافر و ۱۵ خدمه از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عازم شهر بیروت در لبنان شد.

برگزاری دادگاه رسیدگی به حمله تروریستی جنگنده‌های آمریکا به پرواز تهران- لبنان هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۹۹

در گذر این هواپیما از مسیر هوایی تعریف شده در آسمان سوریه، طی یک اقدام تروریستی، دو فروند جنگنده F۱۵ متعلق به سازمان سنتکام ارتش امریکا، به قصد انهدام به هواپیمای مسافری فوق نزدیک و در صدد تکرار فاجعه انسانی فراز خلیج فارس در سال ۶۷ بودند.

با تسلط خلبان پرواز و کاهش فوری ارتفاع به منظور جلوگیری از اقدام تروریستی جنگنده‌های مهاجم، این حمله تروریستی ناکام می‌ماند، اما در پی تعرض جنگنده‌های تروریستی آمریکا، یک مسافر هواپیما شهید و ۱۵ نفر از مسافرین دیگر و خدمه به شدت مجروح می‌شوند.

تمامی مسافرین این پرواز پس از بهبود وضعیت جسمی، مبادرت به طرح شکایت علیه دولت آمریکا و ۱۳ فرد یا نهاد دخیل در این اقدام تروریستی نمودند. بر اساس کنوانسیون شیکاگو و منترال و سایر قوانین بین‌المللی، هرگونه اقدام نظامی عمدی علیه هواپیما‌های کشور‌ها ممنوع است.

دادخواست قربانیان تعرض آمریکا به هواپیمایی ماهان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ علیه دولت آمریکا و ۱۳ خوانده دیگر ثبت و پس از آن براساس قانون به تمامی خواندگان ابلاغ گردید.

حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه به دلیل عدم رضایت دولت سوریه برای استقرار ارتش تروریستی این کشور در خاک سوریه، تجاوز و خلاف تعهدات بین‌المللی آمریکا و منشور ملل متحد است. علاوه بر اشغالگری این نیرو‌ها در خاک سوریه، ماهیت عملکرد آن‌ها حمایت از گروه‌های تروریستی یا مبادرت به اقدامات تروریستی مانند حمله به هواپیمای مسافربری ماهان می‌باشد.

در سالروز این اقدام تروریستی، شعبه ۵۵ حقوقی بین‌المللی دادگستری تهران واقع در مجتمع شهید بهشتی به ریاست قاضی حسین زاده جلسه رسیدگی به این جنایت را برگزار نمود.

خواهان‌ها (مسافران پرواز) در این پرونده درخواست محکومیت مالی و همچنین تعیین خسارت تنبیهی و بازدارنده برای خواندگان (ارتش آمریکا) را داشتند.

پس از برگزاری جلسه بررسی پرونده، دادگاه اعلام کرد رای در مهلت قانونی صادر و به طرفین ابلاغ می‌گردد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 2مرداد1402، کدخبر: 1380578، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین