پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
13 استان مهاجرپذیر، میزبان مهاجران از 18 استان مهاجرفرست کشور هستند، مهاجرت 20 هزار نفر در پنج سال، ایلام را جزو استان‌های مهاجرفرست قرار داده است .

شعار سال:


«13 استان مهاجرپذیر، میزبان مهاجران از 18 استان مهاجرفرست کشور هستند.» این موضوع را نه تنها «مرکز آمار ایران» در نتیجه پژوهش‌های خود منتشر کرده بلکه مسئولان استان‌ها نیز آن را تأیید می‌کنند. تقسیم نادرست امکانات و اعتبارات میان استان‌ها از یک سو و مشکلاتی مانند خشکسالی، بروز گرد و خاک، نبود زمینه اشتغال، نبود امکانات مناسب آموزشی و... از سوی دیگر باعث شده نخستین گزینه برای رهایی از مشکلات موجود، مهاجرت به استان‌های برخوردار باشد. استان‌های البرز، اصفهان، گیلان، یزد و مازندران به علت شرایط مناسب آب و هوا و برخورداری نسبی از امکانات، 5 استان مهاجرپذیر هستند، در صورتی که سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و فارس 5 استان عمده مهاجرفرست به شمار می‌روند.

به گفته بسیاری از روستاییان اگر در محل آبا و اجدادیشان امکانات مناسب وجود داشت هرگز راضی به مهاجرت نمی‌شدند. البته مسئولان نیز تاکنون تلاش داشته‌اند تا با شناخت عوامل اجتماعی- اقتصادی مؤثر بر مهاجرت و بررسی الگوهای مهاجرتی این مسأله را به شکلی مناسب حل و زمینه را برای زندگی افراد در شهر خودشان مهیا کنند.

جوان ترین استان کشور در فهرست مهاجر فرست‌ها
در این میان سیستان و بلوچستان در حالی که به‌عنوان جوان ترین استان کشور معرفی می‌شود، در فهرست مهاجرفرست قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی از روستاییان این استان که اغلب جوان و تحصیلکرده هستند به علت مشکلات به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

قابلیت تبدیل شدن به قطب آنتی موان کشور
«علی اوسط هاشمی»، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: 12 درصد روستاهای کشور در این استان وجود دارد بنابراین باید به استان توجه ویژه داشت. از سویی دیگر نیزبا توجه به وسعت زیاد استان و تراکم پایین جمعیت باید تلاش شود قضیه مهاجرت در استان معکوس شود. با ایجاد زیرساخت‌ها ازجمله مسکن مقاوم، تأمین آب، ایجاد اشتغال، حل مسأله گرد و غبار و... تلاش می‌کنیم از مهاجرت به شهرها جلوگیری کنیم. در این راستا کارخانه لاستیک‌سازی در شمال استان و کارخانه فولاد در چابهار راه‌اندازی می‌شود. همچنین کارخانه تولید آنتی موان (سنگ معدنی) نیز در «سفیدآبه» افتتاح و برای راه‌اندازی مجدد کارخانه بافت بلوچ در ایرانشهر کارگشایی می‌شود.هاشمی اضافه کرد: عملیات ریل‌گذاری طرح راه‌آهن چابهار- ایرانشهر آغاز شده و طبق زمانبندی اعلام شده از زاهدان به سایر شهرستان‌ها ریل متصل و به بهره‌برداری می‌رسد.

گرد و غبار از مهم‌ترین دلایل مهاجرت
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه گرد و غبار از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به حساب می‌آید، گفت: با اتمام طرح بیمارستان تنفسی در منطقه سیستان مشکلات بیماران تا حد زیادی رفع می‌شود. تمام اعتبارات تخصیص یافته و فعالیت علوم پزشکی زابل تعیین‌کننده زمان اتمام طرح است. برای برطرف کردن مشکل معیشتی مرزنشینان و جلوگیری از مهاجرت فقط افراد واجدالشرایط و روستاییان محروم مرزنشین از مزایای مبادلات مرزی برخوردار می‌شوند.

خواسته‌های مردم
وی افزود: تصویب منطقه آزاد سیستان که یکی از خواسته‌های بحق مردم بوده، به‌عنوان یک طرح کلان و تأثیر‌گذار به تصویب رسید. استفاده از ظرفیت‌های مرز میلک نیز می‌تواند استان را به دروازه صدور کالای کشور به شرق تبدیل کند.هاشمی طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان را از دیگر طرح‌های در دست اقدام دولت عنوان کرد و افزود: در سال ۹۵ مرکز استان به خط لوله گاز متصل خواهد شد.

بیشترین مهاجرت به شمال استان
«علی اصغر جمشید نژاد»، معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: به علت وضعیت خشکسالی و گرد و غبار بیشترین مهاجرت استان مربوط به شمال سیستان است. معیشت ساکنان این منطقه به تالاب هامون گره خورده و متأسفانه خشکسالی‌های سنوات گذشته، پرداخت نکردن حقابه از بالادست و دیگر مسائل باعث خشکی تالاب و ایجاد کانون‌های ریزگرد در منطقه شده و همین مسائل زمینه مهاجرت را فراهم آورده است.
البته پیگیری‌های دیپلماتیک با کشور افغانستان در خصوص تالاب هامون صورت گرفته و امید است با همکاری دو کشور بتوانیم این معضل را برطرف کنیم.

مهاجرت به استان‌های شمالی
این مقام مسئول گفت: مهاجرت مسأله بلند مدت بوده و متأسفانه در سنوات گذشته مردم سیستان و بلوچستان به‌دلیل مشکلات بیشترین مهاجرت را به استان‌های شمالی، خراسان رضوی و تهران داشته‌اند. 20 درصد مهاجران به گلستان رفته‌اند که از این تعداد 16 درصد به سیستانی‌ها و 4 درصد مربوط به بلوچستانی هاست.

اجرای طرح آبیاری با لوله
وی افزود: طرح آبیاری اراضی دشت سیستان با لوله با بودجه 5 هزار میلیارد دلاری با استفاده از منابع صندوق توسعه‌ ملی و با مجوز رهبر معظم انقلاب در 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان اجرا خواهد شد. این طرح 3 ساله بوده و پیمانکاران در قالب 11 کارگاه کار خود را شروع کرده‌اند. این بودجه فریز شده و در طول اجرای طرح بتدریج در اختیار استان قرار می‌گیرد.

50 درصد جوانان لرستان بیکار هستند
«سید سعید شاهرخی»، معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز اظهار داشت: بیکاری و خشکسالی‌های چند ساله از مهم‌ترین دلایل مهاجرت در استان به حساب می‌آید. 50 درصد جوانان لرستان بیکار هستند و طبق آمار از هر 2 جوان در استان یکی با مشکل اشتغال رو به رو است. در این زمینه کارخانه کشت و صنعت لرستان با تلاش استاندار احیا شد و بیش از 32 هزار و 500 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در این مجموعه به وجود آمد. از زمان حضور دولت یازدهم در استان ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان در طرح‌های عمرانی هزینه کردیم که برای اتمام آنها 7هزار میلیارد تومان لازم است.

مهاجرت 20 هزار نفر از ایلام در 5 سال
مهاجرت 20 هزار نفر در 5 سال، ایلام را نیز جزو استان‌های مهاجرفرست قرار داده است. همین موضوع بار مسئولان را در خصوص برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش ماندگاری در روستاهای استان دو چندان می‌کند.

دولت نگاه توسعه‌ای به ایلام دارد
«شاپور پولادی» معاون عمرانی استاندار ایلام اظهار داشت: دولت نگاه جدی به سوی توسعه روستاها دارد به همین منظور سال گذشته 3 میلیارد و 100 میلیون تومان به توسعه روستا‌های ایلام اختصاص یافته است. تلاش دولت این است که با نگاه عادلانه در توزیع اعتبارات مانع مهاجرت روستاییان شود.

تا پایان سال ۹۵ در سطح استان ایلام ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۸۵ درصد مناطق روستایی می‌توانند از گاز استفاده کنند. در حال حاضر 640 روستای دارای کد شناسه‌ در استان وجود دارد که از این تعداد 256 روستا دارای دهیاری هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 9 آذر 1395، شماره: 6370 صفحه: 19

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین