پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
بالیقلوچای اردبیل یا بالخلو یا بالیخلی در تلفظ محلی،به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی رود قره سو اردبیل و تأمین کننده آب سد یامچی، از معدود رودخانه‌هایی است که از داخل شهر عبور می‌کند.حوزه آبریز رودخانه ۱۶۰۰ کیلومتر مربع محاسبه شده و طول رودخانه ۷۵ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد. حال گزارش می شود که رودخانه بالیقلوچای در شهر اردبیل فاقد آب بوده و خشک شده است. هشدار درباره وضعیت اسفبار این رودخانه از سال ۱۳۹۸ صادر شده بود.

شعارسال: رودخانه دائمی «بالیقلو چای» اردبیل برای اولین بار در طول یک قرن اخیر به صورت کامل خشک شد.

خشک شدن کامل بالیقلو چای اردبیل برای اولین بار در یکصد سال اخیر

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که رودخانه دائمی «بالیقلو چای» اردبیل که در حوزه آبریز قره سو و در کلان حوزه رود ارس قرار دارد، برای اولین بار در طول یک قرن اخیر به صورت کامل خشک شد.

عواقب محیط زیستی و آلودگی‌های ناشی از این حادثه آن هم درست وسط شهر اردبیل و در مجاورت پیاده راه و پارکی که مردم مداوما از آن تردد دارند نیازمند اظهار نظر‌های کارشناسی است. فعالان محیط زیست و کنشگران اجتماعی اردبیل بار‌ها در مورد تبدیل شدن این رودخانه به مرکز آلودگی و بیماری هشدار داده اند، اما متاسفانه مورد توجه جدی متولیان امر قرار نگرفته است.

عدم اختصاص حق آبه زیست محیطی رودخانه بالیقلو چای توسط آب منطقه‌ای در این استان و بی توجهی به این مساله به بهانه پروژه‌های عمرانی از جمله علت‌هایی است که مسوولان این استان همواره با تکیه بر آن بر کم کاری‌های خود صحه می‌گذارند.

ادامه دار بودن خشکی این رودخانه دایمی می‌تواند علاوه بر اینکه زیست طبیعی این رودخانه را برای همیشه از بین ببرد بلکه می‌تواند بستر این رودخانه را به یک کانون ریزگرد در این استان تبدیل کند و تبعات زیست محیطی گسترده‌ای در آینده برای مردم این شهر به دنبال داشته باشد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عرشه، تاریخ انتشار: 17مرداد1402، کدخبر: 100492، www.arshehonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین