پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از اجرایی شدن رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی در سال جاری خبر داد.

شعارسال: محمدمهدی ذوالفقارزاده در نشست کارگروه رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها ضمن تأکید بر اهمیت رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های اختصاصی دقیق و قابل سنجش اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته در وضعیتی بودیم که نمایه فعالیت شفاف و دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها نداشتیم و در مقایسه با سایر کارکرد‌های آموزش عالی، همچون حوزه آموزش که فضای سنجش برایش مشخص و تعریف شده است، فضای فرهنگی در دانشگاه‌ها مبهم و نامشخص بود.

دانشگاه ها رتبه بندی فرهنگی-اجتماعی خواهند شد

ذوالفقارزاده در همین راستا تاکید کرد: در حوزه‌هایی مثل حوزه آموزش در وزارت علوم، بعضا رشته تحصیلی و تخصصی برای آن وجود دارد، و بر اساس آن دانش، کار‌های آن حوزه پیش می‌رود. همچنین ما در حوزه پژوهش با موضوع علم سنجی مواجه هستیم که خیلی از موضوعات پژوهش را با علم سنجی، اندازه گیری و مرتفع می‌نمایند و در واقع یک تصویری از وضع موجود نشان می‌دهند. هرچند ممکن است به این ابزار‌ها هم نقد‌هایی وارد باشد، اما به هر حال وقتی مقایسه می‌کنیم با حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم چقدر فاصله جدی وجود دارد و چقدر در این حوزه عقب ماندگی وجود دارد. این در حالی است که حوزه فرهنگی و اجتماعی از گستردگی، تنوع و وسعت مهمی برخوردار است

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار مدیریتی و دانش داده، به عنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر، افزود: عدم استفاده از این ابزار موجب می‌شود تا ما نتوانیم برنامه ریزی و سیاست گذاری مطلوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها داشته باشیم؛ لذا در قدم اول بهره گیری از این دست از موضوعات است.

ذوالفقارزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در همین راستا با تآکیدات جدی وزیر علوم، یک تیم علمی از چندین ماه قبل در دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی شکل گرفته است. این تیم علمی پس از بررسی و مطالعه عمیق پژوهش‌ها و تجربیات داخلی، خارجی و اسناد بالادستی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، در خلال بیش از ۷ جلسه خبرگانی اولیه و یک جلسه خبرگانی نهایی به الگوی اولیه دست یافتند. در جلسه خبرگانی نهایی که ۸ ساعت به طول انجامید، ۸ بعد کلان، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص فرهنگی و اجتماعی در مجموع احصا گردید.

وی همچنین به تشکیل کارگروه تخصصی به دبیری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در دفتر سیاست گذاری فرهنگی اشاره نمود و افزود، طبق ماموریت کارگروه تخصصی، برخی از معاونان فرهنگی و اجتماعی و برخی از خبرگان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور در کارگروه تخصصی شاخص‌های احصا شده را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

ذوالفقارزاده در پایان با تاکید بر اینکه، کار پیش رو قدم اول در این مسیر است و قله همان چیزی است که در تعالی فرهنگ همگی به آن باور داریم افزود:بایستی در این مسیر نسبت به آسیب‌های کار که می‌تواند در حوزه کمی سازی داده‌های آماری باشد دقت داشته و نسبت به آن ملاحظات مربوطه را اتخاذ نماییم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گسترش، تاریخ انتشار: 18مرداد1402، کدخبر: 302854، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین