پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۱۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
روزنامه منتسب به دانشگاه آزاد چندی پیش گزارشی درمورد افت جایگاه دانشگاه‌های دولتی در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی منتشر کرد؛این ادعای کذب سوای اینکه ایجاد ناامیدی می‌کند و تلاش‌های دانشگاهیان و مسئولان آموزش عالی برای ارتقای جایگاه علمی کشور را زیرسوال می‌برد، این سوال را مطرح می‌کند که این دانشگاه چرا خود در نظام‌های رتبه‌بندی جایگاهی ندارد؟

شعارسال: عضو هیات علمی گروه سیاست اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرنداک) با تاکید بر ارتقای رتبه دانشگاه‌های دولتی ایران در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی و کذب خواندن ادعای مطرح شده، تاکید کرد که با استناد به گزارش‌های منتشرشده در سایت‌های معتبر جهانی، دانشگاه‌های نام برده شده در این گزارش (۶ دانشگاه معتبر و مهم ایران) همگی پیشرفت داشته اند.

چرا دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی‌های جهانی قرار ندارد؟

بهروز رسولی می‌گوید: با مقایسه گزارش‌های منتشرشده ایرانداک در مورد نظام‌های رتبه بندی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مشخص می‌شود که در فاصله این دو سال جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه بندی پیشرفت قابل توجهی داشته است. در سایت اصلی نظام رتبه بندی «کیو اس» ویرایش سال ۲۰۲۴ نیز کاملا مشخص است که دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، شیراز و علم و صنعت رشد داشته چندین پله‌ای داشته اند.

وی افزود: اگر به سایت کیو اس هم مراجعه شود، این موارد آمده است. در سایت دانشگاه تهران نیز این خبر با عنوان پیشرفت دانشگاه تهران در نظام‌های رتبه بندی منتشرشده که چهار نظام رتبه بندی را بررسی کرده است.

*تذکر وزیر علوم به دانشگاه آزاد

درحالی روزنامه منتسب به دانشگاه آزاد این مطلب را منتشر می‌کند که نه تنها نامی از این دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی جهانی نیست، بلکه وضعیت و کیفیت آموزشی این دانشگاه بار‌ها از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته و اخیرا نیز دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در گفتگو با خبرنگار گفته است: کیفیت آموزشی برخی واحد‌های دانشگاه آزاد پایین است و در این رابطه به رئیس دانشگاه گوشزد کرده‌ایم.

وضعیت ضعیف آموزشی و پژوهشی این دانشگاه حتی واکنش برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشته است؛ امان قلیچ شادمهر عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از دانشگاه آزاد به دلیل مشکلات دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در ثبت مقالات علمی می‌گوید: مشکل ثبت مقالات در مجلات معتبر علمی ملی و جهانی از ایرادات اساسی و بسیار شکایت برانگیز این دانشگاه است که مانع عمده دانشجویان در حال دفاع یا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا شده است.

به گفته وی، نسل جدید آموزش صرفاً بر اساس اخذ مدرک و کسب عناوین علمی نیست بلکه در میزان کسب مهارت ارتباط با صنعت و علم در عرصه کار است. دانشگاه آزاد اسلامی باید بیش از گذشته به رشته‌های مهارتی توجه کند و رشته‌های پذیرش خود را بر اساس نیاز جامعه و مناطق تعریف کند.

شادمهر که ریاست کمیته دانشگاه‌های غیرانتفاعی مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده دارد، می‌گوید: دانشگاه آزاد با سطح پایین علمی سبب افت رتبه علمی کشور شده است. بهترین دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی که رتبه‌های علمی بالایی در جهان دارند، غیرانتفاعی هستند و از نظر کیفیت علمی نیز در سطح بالایی قرار دارند، اما در کشورمان دانشگاه آزاد سطح آموزشی و علمی پایینی دارند که قطعا باید ساماندهی شوند.

*دانشگاه آزاد زیرساخت علمی ندارد

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم معتقد است: دانشگاه آزاد نتوانسته زیرساخت‌های علمی خود را بهبود بخشد و شرایط این دانشگاه به نحوی است که شاید در آینده‌ای نزدیک نتواند به کار خود ادامه دهد.

وی می‌گوید: به جای اینکه دانشگاه تلاش کند شهریه‌ها را در مقاطع تحصیلی مختلف افزایش دهد، باید نسبت تغییر سازوکار اجرایی خود و استفاده از ظرفیت‌های لازم اقدام کند که قطعا این شیوه دغدغه‌های مالی را رفع خواهد کرد و به تحول در این دانشگاه منجر خواهد شد.

حال این سوال مطرح است که دانشگاهی با این وضعیت علمی ضعیف چطور می‌تواند سطح علمی دانشگاه‌های دولتی کشور را زیرسوال ببرد، آب در آسیاب دشمن بریزد و جوانان و نخبگان را نسبت به آینده علمی کشور ناامید و مأیوس کند؟

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24مرداد1402، کدخبر: 85199850، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین