پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۱۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت طی بازدید از نمایشگاه تخصصی قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران به سوال در خصوص تامین ارز صنایع خودروسازی از محل صادرات پاسخ نداد.در زمان بازدید مدیران چند شرکت قطعه ساز با اشاره به نامه ابلاغ شده از سوی وزارت صمت برای تامین ارز از محل صادرات، توضیح دادند: تامین ارز صنایع خودروسازی از محل صادرات، منجربه رشد ۳۵ درصدی قطعات و ۲۵ درصدی خودرو در بازار خواهد شد؛ بنابراین موج جدید گرانی خودرو و لوازم یدکی با اجرایی شدن این تامین ارز از محل صادرات آغاز خواهد شد. زیرا صنایع بالادستی مانند پتروشیمی‌ها و فولادسازان ارز را با قیمت آزاد و گاهی گران‌تر از آن به تولیدکنندگان پایین دستی ارائه می‌دهند.

شعار سال: عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با حضور هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران از سالن شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و قطعه سازان بزرگ بازدید کرد. علیرغم اینکه مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت وظیفه بررسی و پیگیری مشکلات زنجیره تامین را دارد، اما لاهیجانی در نمایشگاه که محل معرفی توانمندی‌ها و مشکلات است، حاضر به شنیدن دغدغه قطعه سازان نشد.

عدم پاسخگویی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در خصوص تامین ارز صنایع خودروسازی از محل صادرات
در زمان بازدید مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، خبرنگار «بازار» در خصوص انتشار نامه تامین ارز از محل صادرات برای صنایع خودروسازی سوال پرسید، اما این مقام مسئول وزارت صمت حاضر به پاسخ نشد. پس از طرح این سوال توسط خبرنگار «بازار»، قطعه سازان حاضر در نمایشگاه اقدام به طرح سوالات مشابه کردند، اما توکلی پاسخ را به جلسات درون وزارت صمت موکول کرد.

زنجیره تامین خودروسازان که متشکل از چند هزار شرکت قطعه ساز بزرگ و کوچک است، از ماه جاری و پیش از ابلاغ این نامه با چالش تامین و خرید ارز جهت واردات مواداولیه یا قطعات نیم ساخته مواجه هستند. خودروسازان و قطعه سازان از عملکرد مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت رضایت ندارند، معتقد هستند تصمیماتی که در دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گرفته می‌شود، بدون کارشناسی و آگاهی نسبت به وضعیت فعلی تولید است.

مدیران چند شرکت قطعه ساز: تامین ارز صنایع خودروسازی از محل صادرات، منجربه رشد ۳۵ درصدی قطعات و ۲۵ درصدی خودرو در بازار خواهد شد

مدیران چند شرکت قطعه ساز با اشاره به نامه ابلاغ شده از سوی وزارت صمت برای تامین ارز از محل صادرات، توضیح دادند: تامین ارز صنایع خودروسازی از محل صادرات، منجربه رشد ۳۵ درصدی قطعات و ۲۵ درصدی خودرو در بازار خواهد شد؛ بنابراین موج جدید گرانی خودرو و لوازم یدکی با اجرایی شدن این تامین ارز از محل صادرات آغاز خواهد شد. زیرا صنایع بالادستی مانند پتروشیمی‌ها و فولادسازان ارز را با قیمت آزاد و گاهی گران‌تر از آن به تولیدکنندگان پایین دستی ارائه می‌دهند.

مدیران ارشد صنایع خودروسازی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم، قطعات و مجموعه‌های خودرو تهران گفتند: وزارت صمت معتقد است که تامین ارز از محل صادرات در راستای حمایت از تولید داخل است. این درحالی است که وزارت صمت با برنامه‌های که دنبال می‌کند، موانع متعدد برای تولید ایجاد می‌کند. اگر تامین ارز از محل صاردات انجام می‌شود، باید قیمت گذاری خودرو نیز همزمان با این موضوع آزاد شود. در غیر این صورت بخش خصوصی صنایع خودروسازی با ضرر و زیان هنگفتی مواجه خواهند شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بازار، تاریخ انتشار:۲۵ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۳۷۴۲۵، www.tahlilbazaar.com

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین