پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
ما دیپلماسی را توان نشان دادن قدرت به حریف ، بدون آنکه او احساس خطر کند، تعریف می کنیم که به دو شاخه دیپلماسی رسمی و غیر رسمی( ورزش ، علمی، هنر، صنفی و نهادی و نظایر آنها)، تقسیم بندی می شود. خبر می رسد که سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران عصر یکشنبه ۵ شهریور ماه در همایش رؤسا و مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌ها با عنوان «دیپلماسی علمی در سیاست خارجی؛ ظرفیت‌ها و رویکردها» که در وزارت امور خارجه برگزار شد،بحث دیپلماسی علمی یکپارچه با همکاری ۱۴ دانشگاه را به میان کشیده است. از نامبرده باید پرسید که وقتی آموزش عالی کشور در موج دوم تحولات( دانشگاه پژوهش محور) در جا می زند و توان رسیدن به موج سوم(دانشگاه کارآفرین) را ندارد، وقتی افول نظام آموزش عالی کشور بدلیل انواع سهمیه های دانشجویی و هیات علمی قابل پیش بینی است، وقتی دیپلماسی رسمی کشور از مجرای وزارت امور خارجه، انسجام لازم را ندارد، شما از اجرای کدام دیپلماسی عمومی( شاخه دیپلماسی علمی)برای تحقق کدامین اهداف ، حرف می زنید؟ قصد صحبت گل درشت و پر کردن وقت جلسه را داری یا قصد دارید برای تامین منافع ملی کشورت کاری انجام دهی؟ آقای مقیمی عزیز، شاید این حرف ها دهن خیلی ها را باز نگاه دارد، اما ورای حدیث نفس( ان شاالله) ، در جیب کوچک شلوار ما هم جای ندارد اخوی.پرداختن به اولویت ها در انجام وظایف یادت نرود. مخاطرات منجر به افول توانمندی علمی کشور،جدی است . مردانه پای این کار قرار بگیر و با این چالش دست و پنجه نرم کن تا ان شاالله کم رنگ و بی رنگ شود.

شعارسال: سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران عصر یکشنبه ۵ شهریور ماه در همایش رؤسا و مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌ها که با عنوان «دیپلماسی علمی در سیاست خارجی؛ ظرفیت‌ها و رویکردها» در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: در دانشگاه تهران ساختاری را برای پیشبرد دیپلماسی علمی طراحی کرده‌ایم که به تصویب هیأت امنای دانشگاه نیز رسیده است که بر اساس این ساختار، سه خوشه اصلی برای فعالیت دیپلماسی علمی‌مان در پیش گرفته‌ایم که خوشه اول مربوط به کشور‌های عربی و آفریقایی، خوشه دوم کشور‌های اوراسیا و خوشه سوم مربوط به شبه قاره هند است. در رأس هر یک از این خوشه‌ها یک شورای راهبردی مرکب از دانشگاهیان و دیپلمات‌های کارکشته هدایت امور را بر عهده خواهد داشت و در ذیل هر یک از خوشه‌ها، مجموعه‌ای از شعب بین‌الملل دانشگاه تهران در کشور‌های هدف شکل می‌گیرد.

توافق ۱۴ دانشگاه برتر کشور برای شکل‌گیری دیپلماسی علمی یکپارچه : شوخی و حاشیه گرایی، یا واقعیت؟

رئیس دانشگاه تهران از به نتیجه رسیدن مذاکرات برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در نجف، بغداد، دمشق و گرجستان خبر داد و بیان داشت: سالیان است که دانشگاه تهران فعالیتی در حوزه ساخت‌وساز مرتبط با شعبه‌اش با عنوان «الفارابی» را در دانشگاه دمشق پیگیری می‌کند که با وجود گذشت زمان طولانی از آغاز این ساخت‌وساز، عملیات عمرانی آن به اتمام نرسیده بود. در دوره جاری مدیریت دانشگاه تهران پیگیری‌های جدی در زمینه این عملیات عمرانی صورت گرفته است که در نتیجه آن، آماده‌سازی فضای فیزیکی مجموعه الفارابی دانشگاه تهران با همکاری سفارت ایران در دانشگاه دمشق به مرحله خوبی رسیده است و در آینده نزدیک قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مقیمی درباره دیپلماسی علمی گفت: وقتی صحبت از دیپلماسی علمی می‌شود، بحث علم، هنر و فن مذاکره و ارتباط با کشور‌ها از روش‌های مسالمت‌آمیز را با هدف تأمین منافع و امنیت ملی‌مان دنبال می‌کنیم. وقتی عناصر کیفی این تعریف را مورد توجه قرار می‌دهیم، وزارت امور خارجه بهترین مرجع برای این است که محدوده منافع ملی را تعیین و تبیین نماید و همچنین روش‌ها و فنون مذاکره و شناخت از کشور‌ها در عرصه‌های علمی حاصل گردد؛ بنابراین وزارت امور خارجه می‌تواند در این حوزه‌ها یک نقش مرجعیت شناختی و بسترساز برای کمک به نهاد علم پیدا کند.

*محصول دیپلماسی علمی؛ تولید قدرت نرم اثرگذار برای کشور در عرصه بین‌الملل

رئیس دانشگاه تهران افزود: وقتی صحبت از دیپلماسی علمی می‌شود، یک ارتباط طرفینی و دوطرفه بین دستگاه دیپلماسی خارجی و نهاد علم مورد نیاز است؛ یعنی علم برای سیاست و سیاست برای علم، و در نهایت از تعامل این دو نهاد شاهد تولید قدرت نرمی هستیم که بتوانیم از خود در عرصه بین‌الملل به نمایش درآوریم. وقتی تجربه کشور‌های مختلف و مدل‌های دیپلماسی در دنیا را بررسی می‌کنیم، شاهد تنوعی از روش‌ها برای مبادلات و ارتباطات علمی هستیم؛ از مدل آمریکایی و هندی تا مدل ترکیه‌ای که اسلوب‌های مختلفی را برای دیپلماسی علمی خود انتخاب کرده‌اند.

*چهار روش در دیپلماسی علمی به روایت رئیس دانشگاه تهران

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با بررسی چهار روش در دیپلماسی علمی، به روش‌های «تشویقی»، «ارتباطی»، «تنبیهی» و «سلطه جو» اشاره کرد و توضیح داد: روش تشویقی ناظر بر همان سیاستی است که آمریکا در رابطه با تعامل علمی خود با هند داشته است و از ابزار علم به عنوان مشوق استفاده می‌کند تا این کشور را با سیاست‌های خود همسو نماید. برقراری ارتباط بهتر با کشور‌ها یکی دیگر از سازوکار‌های دیپلماسی علمی است که نمونه آن را می‌توان در دوره ریاست جمهوری اوباما در ارتباط با کشور‌های خاورمیانه جستجو نمود. علاوه بر اینها، برخی کشور‌ها مانند آمریکا از دیپلماسی علمی به عنوان ابراز تنبیهی سوء استفاده می‌کنند که این سبک را در بحث تحریم‌ها شاهد هستیم. یک روش دیگر نیز استفاده از علم برای ایجاد وابستگی کشور‌های اقماری به کشور‌های سلطه‌جو است.

*روش‌های تنبیهی و سلطه‌جویی در دیپلماسی علمی مورد پسند جمهوری اسلامی ایران نیست

مقیمی با بیان اینکه دو روش تنبیهی و سلطه‌جویی در دیپلماسی علمی مورد پسند سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی علمی نیست، خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم از علم و دیپلماسی علمی به عنوان یک ابزار تشویقی استفاده کنیم و آن را به عنوان ابزاری برای بهبود روابط با کشور‌های دیگر بکار بگیریم.

وی در تبیین بیشتر مفهوم اساسی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی علمی بکار می‌گیرد، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبر عزیزمان می‌فرمایند همان طور که در تبادلات اقتصادی با کشور‌های مختلف بدنبال این هستیم که یک تراز مثبتی داشته باشیم، در تبادلات علمی با سایر کشور‌ها هم باید ترازمان مثبت باشد؛ یعنی آنچه که آورده ما در زمینه علمی است و کشور‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند، باید نسبت به آنچه که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، بیشتر باشد.

*رئیس دانشگاه تهران: موفق‌ترین دوره را در دیپلماسی خارجی داریم

رئیس دانشگاه تهران در بخشی از سخنانش با یک نگاه مقایسه‌ای بین دوره‌های مختلف، بیان داشت: در حال حاضر موفق‌ترین دوره را در دیپلماسی خارجی شاهد هستیم. موفقیت‌های درخشانی که در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد شده است را به وزیر محترم امور خاجه تبریک می‌گویم. این موفقیت‌های درخشان قطعاً بستر بسیار مناسب‌تری نسبت به گذشته برای دیپلماسی علمی فراهم نموده است. امیدواریم در سایه موفقیت‌هایی که حاصل شده است بتوانیم اهداف علمی‌مان را که در نهایت منافع ملی ما را تامین می‌کند، محقق کنیم.

*از ظرفیت دیپلماسی علمی به خوبی استفاده نکرده‌ایم

وی افزود: ما از ظرفیت و بستری که در زمینه دیپلماسی علمی داریم به خوبی استفاده نکرده‌ایم، که یک بخش از آن بخاطر مجموعه‌ای از موانع ارتباطی و تحریم‌ها بوده که مانع جدی ایجاد کرده است. در این شرایط باید به نحو شایسته‌تری از عالمان و دانشمندانی که تلاش کرده‌اند رتبه علمی ایران و تعامل ایران با دنیا را حفظ کنند و همواره رتبه‌های علمی خوب را رقم زده‌اند، قدردانی کنیم. مسئولیت دانشگاهیان و مدیران دانشگاهی در زمینه فعالسازی دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران خیلی سنگین است، بویژه با توجه به اینکه عده‌ای همواره چشم طمع به فضای دانشگاهی کشور دوخته و تلاش می‌کنند حرکت رو به جلوی نهاد علم و همچنین ارتباط کشورمان با دنیا را تحت تاثیر فضا‌های غبارآلود قرار دهند.

مقیمی با طرح این موضوع که دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران باید در یک قالب یکپارچه و منسجم شکل بگیرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در این دنیای رقابتی، به صورت انفرادی حضور داشته باشیم، توفیق چندانی کسب نخواهیم کرد؛ بنابراین لازم است ظرفیت‌هایمان را روی هم قرار دهیم که در این زمینه توافق‌هایی بین ۱۴ دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین توافق‌هایی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 6شهریور1402، کدخبر: 1093996، snn.ir 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین