پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران مدعی است که در بازار‌های جهانی تایر ۳ دلار به ازای هرکیلو فروخته می‌شود، اما در کشور تولیدکنندگان تایر با ۲ دلار به ازای هر کیلو آن را عرضه می‌کنند. باتوجه به این‌که صنعت تایر سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارد، از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۶۰ میلیون دلار آن فراهم شده است. لازم به توضیح است که میرزایی از مواد اولیه ارزان پتروشیمی‌های داخلی، کارگر و برق و گاز ارزان داخلی و کیفیت تولیدات داخلی و ضمانت تولیدات، هیچ حرفی نزده است. سلام آقای میرزایی انجمن صنفی صنعت تایر.

شعار سال: میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به «بازار» گفت: در بازار‌های جهانی تایر ۳ دلار به ازای هرکیلو فروخته می‌شود، اما در کشور تولیدکنندگان تایر با ۲ دلار به ازای هر کیلو آن را عرضه می‌کنند.

هر کیلو لاستیک در دنیا ۳ ​​​​​​ دلار و در کشور۲ دلار است + قیمت رو گفتی، از کیفیت و ضمانت هم بگو
اختلاف قیمت تایر از کارخانه تا بازار این قطعه مصرفی در خودرو را تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای کرده است، در سایه نبود نظارت‌ها به زنجیره توزیع تایر، افزایش تقاضا در بازار وجود دارد. از سوی قیمت نهاده‌های تولید توام با نوسان نرخ ارز، هزینه تمام شده لاستیک را افزایش می‌دهد. اما تایرسازان مجبور به فروش با قیمت دستوری هستند، این موضوع نه تنها منجربه کنترل بازار نشده بلکه زمینه توقف فعالیت تولیدکنندگان را نیز آماده می‌کند. برای بررسی این مشکلات با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفتگو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، اخیرا زمزمه‌های در خصوص افزایش قیمت تایر در بازار شنیده می‌شود، این موضوع چقدر صحت دارد؟

تایرسازان براساس نرخ مصوب محصولات خود را به بازار عرضه و مشتریان می‌توانند لاستیک را با این قیمت خریداری کند؛ بنابراین تا زمانی که نرخ مصوب افزایش نیابد، تولیدکنندگان با قیمت فعلی محصولات خود را راهی بازار می‌کنند. گفتنی است که تولیدات تایرسازان راهی بازار می‌شود و هیچ تولیدکننده‌ای لاستیک در انبار‌ها دپو نمی‌کند.

باتوجه به اینکه صنعت تایر سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارد، از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۶۰ میلیون دلار آن فراهم شده است

* پیشتر تولیدکنندگان تایر در گفتگو با «بازار» اظهار داشتند که ۱۰ درصد نیاز ارزی صنعت تایر از ابتدای سال تامین شده است، شرایط فعلی تولیدکنندگان در خصوص تامین ارز چگونه است؟

باتوجه به اینکه صنعت تایر سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارد، از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۶۰ میلیون دلار آن فراهم شده است، درحال حاضر نیز پیگیر مشکلات ارزی صنعت تایر هستیم.

* آیا واردکنندگان تایر نیز با چالش تامین و تخصیص ارز جهت عرضه لاستیک به بازار مواجه هستند؟

در بحث واردات تایر این موضوع فرق دارد، بیشتر از ۹۰ درصد تایر سواری و حدود ۳۰ درصد تایر باری نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، مابقی نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. در چهار ماهه نخست سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون یورو نیاز واردکنندگان برای تامین تایر باری و اتوبوسی رادیال فراهم شده است، این مقدار ۷۰ درصد بیشتر از نیاز واردکنندگان به ارز است.

* پیشتر به بحث قیمت گذاری دستوری و نرخ مصوب اشاره کردید، در حال حاضر زنجیره تامین خودروسازان خواستار افزایش قیمت قطعات شدند، آیا انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز چنین درخواستی دارد؟

بله، درخواست افزایش نرخ را به سازمان‌های ذیربط اعلام و تا زمانی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان حمایت مجوز لازم را صادر نکنند با نرخ‌های فعلی محصولات را عرضه خواهیم کرد. گفتنی است که خواستار افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت لاستیک هستیم.

* بیشتر کارشناسان معتقد هستند که زنجیره توزیع تایر سود اصلی را به دلیل دپو کسب می‌کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

متاسفانه شاهد هستیم که تایر به عنوان کالا سرمایه‌ای شناخته و در انبارک‌ها دپو می‌شود، علت التهاب فعلی بازار تایر نیز ناشی از افزایش به دلیل اختلاف نرخ زیاد میان تایر تولیدی و وارداتی است. گاهی مصرف کنندگان به تایر نیاز نداشته و اقدام به دپو آن در انبار‌ها برای کسب سود می‌کند، عده‌ای سود جو نیز در این میان انتظار افزایش نرخ را برای کسب سود بیشتر دارند.

هر کیلو لاستیک در دنیا ۳ ​​​​​​ دلار و در کشور۲ دلار است + قیمت رو گفتی، از کیفیت و ضمانت هم بگو

در بازار‌های جهانی تایر ۳ دلار به ازای هر کیلو فروخته می‌شود، اما در کشور تولیدکنندگان تایر آن را با نرخ ۲ دلار به ازای هر کیلو عرضه بازار می‌کنند

* در حال حاضر قیمت تایر تولید داخل در قیاس با بازار‌های جهانی چه مقدار تفاوت دارد؟

در بازار‌های جهانی تایر ۳ دلار به ازای هر کیلو فروخته می‌شود، اما در کشور تولیدکنندگان تایر آن را با نرخ ۲ دلار به ازای هر کیلو عرضه بازار می‌کنند. در تایر خودرو‌های آفرودی و معدنی قیمت به ازای هر کیلو ۷ دلار است، البته برند تولید کننده در قیمت نهایی تاثیر بسزایی دارد.

اگر قیمت گذاری دستوری برای تولید لاستیک حذف شود، بازار این قطعه در کشور به تعادل می‌رسد و تقاضای کاذب نیز حذف خواهد شد


* به عنوان پرسش پایانی، از وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی کشور درخواستی جهت بهبود وضعیت صنعت تایر دارید؟

پیشنهادی را در خصوص آزادسازی قیمت تایر به وزیر صمت ارائه کردیم که با نظر مثبت ایشان مواجه شد، اگر قیمت گذاری دستوری برای تولید لاستیک حذف شود، بازار این قطعه در کشور به تعادل می‌رسد و تقاضای کاذب نیز حذف خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۴۱۳۳۳، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین