پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
فعالان صنعت تایر معتقدند؛ با تغییر نوع ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه، هزینه‌های تهیه این مواد ۴ برابر شده و افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی به هیچ عنوان جوابگوی افزایش نرخ مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید تایر نیست.
شعار سال: خرده‌فروشی تایر‌های تولید داخل در بازار مدتی است با پدیده گران فروشی مواجه شده و از این تلاطم قیمت‌ها، احتکار لاستیک خودرو مزید بر علت شده است.

گزارش‌ها حاکی از رشد ۳۰ درصدی تولید تایر خودرو از ابتدای سال تاکنون دارد، اما چرخش صد درجه‌ای اختصاص ارز مواد اولیه از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی موضوعی است که ناهماهنگی قیمت‌ها را در بازار رقم زده است.

نابسامانی‌ها در بخش تولید در سال جاری به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، به حدی بالا گرفت که بر اساس تصمیم جدید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ شد.

این افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک در حالی پیشتر اعلام شده بود که روز گذشته مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر از افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر‌های سواری خبر داد.

سخنگوی انجمن تایر با بیان اینکه در پی افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، قیمت تایر‌های سواری با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ۵۰ درصد افزایش یافت، اظهار داشت: این مصوبه از ۲۸ آبان قابل اجرا است و فقط شامل تایر‌های سواری می‌شود.

فعالان صنعت تایر معتقدند؛ با تغییر نوع ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه، هزینه‌های تهیه این مواد ۴ برابر شده و افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی به هیچ عنوان جوابگوی افزایش نرخ مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید تایر نیست.
بی پولی صنعت تایر

به دنبال این بلبوشی قیمتی، تولید تایر متوقف و یا روند آن کاهشی نشده است، اما موضوع کاهش قدرت خرید مردم و گمانه زنی‌ها برای افزایش مجدد قیمت این محصول است.

در همین رابطه مصطفی تنها، دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران در گفتگو با اقتصاد۲۴ شرایط سخت تولید تایر را اینگونه تشریح کرد: از اواخر سال گذشته هیچ نوع ارزی برای تامین مواد اولیه این صنعت تخصیص نیافت و کارخانه‌ها در این مدت از ذخایر انبار‌های خود برای ادامه تولید استفاده کردند، این به معنای کاهش سرمایه بخش تولید است.

وی تصریح کرد: ذخایر تولیدکنندگان به اتمام رسید و برای تأمین مواد اولیه نیاز به واردات با ارز آزاد شدند، ارزی که از مرز ۳۰ هزار تومان نیز گذشت! حالا کارخانه‌ها با کمبود مواد ولیه و نقدینگی شدید مواجه شده که این کابوس صنعت تایر است.
 
دلیل قیمت‌های سرگردان تایر

دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران گفت: پس از این فرازونشیب قیمت دلار و تأمین مواد اولیه تولید، با توجه به مشکلات انتظاری افزایش قیمت این کالا، کمبود و گرانی در بازار بیش از گذشته نشان داده شد. حالا با این شرایط مسئله‌ای در حال اتفاق افتادن است؛ در واقع پیشنهاد تعیین و قیمت‌گذاری تایر به کارخانه‌ها محول شود و این موضوع می‌تواند تا حدودی شرایط قیمت تایر را در بازار بهبود ببخشد.

تنها ادامه داد: نوسانات قیمت مواد اولیه حاشیه‌های گرانی این محصول را بیشتر کرده است تا جایی که قیمت از کارخانه تا بازار با فاصله زیادی مواجه شده است.

عدم تخصیص ارز به صنعت تایر

به گفته این فعال صنعت تایر، نگرانی از تفاوت قیمت در بازار به اندازه‌ای زیاد شده که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، این محصول با رانت در توزیع روبرو شده و همین عوامل افزایش قیمت را تشدید کرده است.
تنها در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: در آغاز سال ۹۹ قیمت ارز مصرفی کارخانه‌های تولید تایر از ۴۲۰۰ هزار تومان به ارز نیمایی تبدیل شد؛ این در حالی است که ارز نیمایی هم‌اکنون حدود ۲۷ هزار تومان است و این در بخش تولید بحث برانگیز شده و دردسر‌های تولید را افزایش داده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران ادامه داد: در ابتدای تابستان که قیمت تایر ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، قیمت ارز حدود ۱۵ هزار تومان بوده است، یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۵ هزار تومان تبدیل شد. در حال حاضر هم همان ارز دولتی به رقمی معادل ۲۷ هزار تومان رسیده است و تولیدکنندگان تایر نمی‌توانستند با درصد‌های پایین گذشته به کار ادامه دهند.

تنها افزود: زمانی که تولید را در مخمصه بازی با دلار و نوسانات نرخ ارزی قرار می‌دهند، واکنش بخش تولید به سمت گرانی خواهد بود و این مسئله موضوعی است که برای نظام تولید و صنایع کشور مخرب است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران تاکید کرد: حالا از مشکلات ارزی مربوط به تولید داخلی که بگذریم همین نگرانی‌ها برای واردات نیز مشمول می‌شود؛ زمانی که وارد کننده ناگزیر است با نرخ آزاد اقدام به واردات داشته باشد قطعاً شرایط قیمتی در بازار داخل نیز طبق این نوسانات تغییر می‌کند و تنها نتیجه آن گرانی‌های افسار گسیخته و غیر کنترلی در بازار مصرف است.

این فعال صنعت تایر گفت: این عوامل دست به دست هم داده و تولید را در بدترین شرایط ممکن قرار داده است. قیمت مواد اولیه ثابت نمی‌ماند، ارز در نوسان قیمت است و صادرات محصولات نیز ممنوع شده است؛ این‌ها از جمله مشکلاتی است که تولید داخل با آن روبروست. حالا چطور انتظار می‌رود که با افزایش قیمت دستوری که در ابتدای سال اعلام شده کارخانه‌ها بتوانند به تولید خود ادامه دهند!

نبرد تولید تایر با اقتصاد تورمی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران افزود: اقتصاد ما یک اقتصاد تورمی است؛ تورم بسیار شتاب زده‌ای دارد و همه اقلام تولیدی در کشور همواره در حال تغییر قیمت هستند.

به گزارش اقتصاد۲۴، موضوع دومینوی افزایش قیمت‌ها مرتبط با یک یا دو محصول نیست؛ زمانی که تولید درگیر نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های واردات مواد اولیه است، سناریوی افزایش قیمت کالا‌های تولیدی همواره در حال اجراست، اما قطعاً پرداختن به شایعه گرانی محصولات نمی‌تواند کمکی به صنعت داشته باشد و تنها دلالان بازار از این شایعات سود‌های هنگفت به جیب خواهند زد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: eghtesaad ۲۴.ir، ۸۵۹۶۵
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
خیلی از بیکارا رفتن مسافرکشی اونوقت این قیمت سرسام‌آور لاستیک باعث میشه دیگه پولی نباشه و به صرفه هم نباشه این کار مجبورا به سمت اعتیاد کشیده میشن و آمار اعتیاد و دزدی روزبه‌روز تو کشور بالا می‌ره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
خب این تایر هارو از مواد بازیافتی همین تایر های کهنه بسازن که انقدر وابسته به مواد اولیه نباشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین