پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۱۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به عنوان سه انجمن بزرگ کشور در نامه‌ای به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، اقدام جدید ارزی دولت را تصمیمی شجاعانه، عاقلانه و در راستای منافع ملّی کشور عنوان کردند.

شعارسال: متن نامه این سه انجمن که روز سه شنبه چهاردهم شهریور ماه انتشار یافته به شرح زیر است:

نامه سه انجمن تولیدی بزرگ سیمانی،پالایشی و پتروشیمی کشور به رییس جمهور در حمایت از تصمیم جدید ارزی

جناب آقای دکتر رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

اخیرا هیات وزیران در اقدامی قابل تحسین نسبت به یکسان‌سازی نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت انواع خوراک گاز و مایع شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و در ادامه محصولات این صنایع در بورس کالا اقدام نمود (بر اساس نرخ حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران). قبل از این تصویب‌نامه، این نرخ ۲۸۵۰۰ بود که باعث میشد منابع قابل توجهی از درآمد‌های دولت از محل فروش نفت خام و خوراک واحد‌های پتروشیمی و گاز صنایع مختلف کاسته شود.

از آنجائیکه اساساً قیمت محصولات نهایی زنجیره‌های فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و معدنی و فلزی نه بر اساس قیمت تمام شده که بر مبنای نرخ ارز واقعی و نرخ تورم تعیین میشد، لذا این منابع عظیم از دست رفته از درآمد‌های دولت نمود قابل توجهی نیز در سفره مردم نداشت و تنها بستر و زمینه رانت و فساد را در زنجیره‌های تولید در پی داشت.

مصوبه اخیر ضمن احیای حقوق عامه مردم از محل بهبود درآمد‌های دولت ناشی از واقعی شدن نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و گاز صنایع معدنی و فلزی، به حذف رانت در محصولات این صنایع و احتمال خروج کالا‌های تولیدی از کشور و بهبود نرخ تورم ناشی از کاهش کسری بودجه دولت خواهد انجامید.

گرچه این مصوبه هزینه صنایع بزرگ را به نفع دولت افزایش داده است، لیکن از آنجائیکه در راستای واقعی شدن قیمت‌ها و حذف قیمت‌های سایه‌ای در کالا‌های واسطه ایست، اقدامی مطلوب و تحسین برانگیز ارزیابی می‌گردد.

فراموش نکرده‌ایم که تثبیت بلندمدت نرخ ارز ۴۲۰۰ از دولت قبل چه هزینه سنگینی به نظام تحمیل کرد که قابل استمرار نبود و حذف آن علیرغم همه آثار کوتاه مدت آن، دستآورد‌های بزرگی برای نظام اقتصادی کشور در پی داشت و تجربه مناسبی بود تا هیأت محترم دولت با اصلاح به موقع ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از زنجیره فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و معدنی و فلزی گامی دیگر در بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی کشور بردارد.

این اقدام شجاعانه هیأت محترم دولت، تصمیمی عاقلانه و در راستای منافع ملّی است و انتظار ما فعالان اقتصادی آن است تا دولت محترم فارغ از برخی غوغاسالاری‌ها بر تصمیمات منطقی و مبتنی بر اصول اقتصادی خود استوار باشد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 14شهریور1402، کدخبر: 85221359، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین