پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور گویا بعد از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشور در کره جنوبی، سر کیف آمده و مدعی شده است که آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر را در دستور کار داریم، پرونده‌های مرتبط به این منظور شکل گرفته و آماده پیگیری هستیم. سهم قابل توجهی از دارایی‌های ایران مربوط به اموال غیرنقدی اعم از سهام شرکت‌های آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و دیگر کشور‌های اروپایی است که برآورد می‌شود که ارزش کنونی این دارایی‌ها به چندین میلیون دلار برسد. این در حالی است که بر اساس برخی برآوردها، اموال بلوکه‌شده ایران، در حساب‌های بین‌المللی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است. برخی از کشور‌های بدهکار به ایران عبارتند از کره جنوبی، آمریکا، کانادا، لوکزامبورگ، امارات، چین، انگلیس، ژاپن، عراق و غیره. گویا کشور‌های هند، اردن، تانزانیا، سودان، نیکاراگو ئه، کره شمالی، بنگلادش و همانند ان‌ها نیز در این لیست جای دارند. طلب‌های میلیارد دلاری چند صد میلیون دلاری را رها نموده و اولویت به طلب‌های چند ده میلیون دلاری داده ایم؟

شعار سال: معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر را در دستور کار داریم، پرونده‌های مرتبط به این منظور شکل گرفته و آماده پیگیری هستیم.

ادعای محمد دهقان درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌ها + نه حسابداری و بودجه میدانی و نه مطلع از طلب‌های کشوری؟
محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور، درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر، اظهار داشت: "این وجوه متعلق به دولت و بانک مرکزی هستند و طبعیتا ما کار دعوای آن را انجام خواهیم داد. "

وی افزود: تا جایی که ممکن است، از طریق رایزنی‌ها و مذاکرات مشکل را حل خواهیم کرد و ترجیح می‌دهیم که به دعوا و تنش نیازی نباشد، اما در صورت لزوم، ما دخالت می‌کنیم.

دهقان با تأکید بر اینکه دعوا آخرین گزینه است، گفت: ما اقداماتی برای آزادسازی مابقی وجوهی که در خارج از کشور توقیف شده است، را در دستور کار داریم، پرونده‌های مرتبط به این منظور شکل گرفته و آماده پیگیری هستیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه از مجلس تقاضای مجوز داوری کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اصل صد و سی و نهم قانون اساسی، به محض دریافت مجوز مجلس، قطعاً اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور نیز در نشست خبری پایانی با رسانه‌های خارجی و آمریکایی در نیویورک نیز در این باره با بیان اینکه دسترسی ایران به منابع خود و هزینه‌کرد آن در جهت رفع نیاز‌های کشور حق طبیعی جمهوری اسلامی است، تاکید کرد که تحریم پول‌های بلوکه شده ایران پیش‌تر از این‌ها باید برداشته می‌شد.

گفتنی است؛ بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر، شامل اموال نقدی است که از فروش نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی و دیگر محصولات صادراتی ایران حاصل شده‌اند. با این وجود دارایی‌های ایران در کشور‌های خارجی به این اموال نقدی محدود نمی‌شود و بخش ارزشمندی از این اموال، غیرنقدی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهم قابل توجهی از دارایی‌های ایران مربوط به اموال غیرنقدی اعم از سهام شرکت‌های آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و دیگر کشور‌های اروپایی است که در قبل از انقلاب سال ۵۷ خریداری شده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که همه این دارایی‌ها به کشور بازگشته باشند. البته برآورد می‌شود که ارزش کنونی این دارایی‌ها به چندین میلیون دلار برسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۲، کدخبر:۲۰۳۱۵۰۸، dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین